Млад преподавател се връща от чужбина и създава програма
за предприемачество.
А най-ценното е, че променя и средата
Той е млад, амбициозен и предприемчив. Но не това са най-силните му качества. Калин Радулов е от тези представители на поколението Y, които си заслужава да бъдат следвани. Ето няколко причини за това:
1. Той е
вдъхновяващ
учител и ментор
на млади
предприемачи
Калин Радулов преподава в 19-о СУ “Елин Пелин” и е ментор на няколко от ученическите отбори в програма за млади предприемачи “Тийноватор”, която стартира тази година. Целта на програмата и обучението в училище е да развие у учениците качества и умения, които да им помогнат да стартират собствен бизнес. Така младежите разполагат със своя бизнес концепция, а понякога и действащ бизнес още преди абитуриентския си бал.
“Вече пета година аз съм учител по предприемачество там и водя такъв стартъп клуб”, разказва Калин Радулов. Пета година води и “учебна компания” - програма за предприемачество на Junior Achievement Bulgaria.
2. Помага на
учениците си
да създадат
настолна игра,
за да учат
историята
по-лесно
Миналата година той и част от учениците му в учебна компания към друга програма създават историческата игра “Цар на историята”. Инициативата идва от децата, а Радулов помага и менажира проекта. Сдружение “Българска история” подкрепя инициативата. Отскоро играта е издадена с допълнения и вече има втори тираж.
“Проблемът винаги идва от децата. Казвам “проблемът”, защото предприемачите разрешават проблеми. Винаги тръгваме от такъв проблем, който е някъде близо около тях, защото трябва да го усетим, за да можем да го разрешим. А за да го усетим, трябва да сме близо до него”, казва преподавателят. Така учениците избират да разрешават проблем, близък до тях - трудното запомняне на исторически дати и събития и възприемането на историята като скучна учебна дисциплина. Затова превръщат историята в игра с фокус върху датите. Като истински предприемачи тийнейджърите и учителят им дори направили проучване дали запаметяването на исторически дати и факти наистина е проблем за учениците.
“От 50-те запитани ученици 42-ма имат сериозен проблем с датите и не могат да запомнят кое след кое е, каква е логиката между събитията и това прави следването им доста трудно”, обяснява Радулов. Затова той и отборът му подбират игри, от които да се вдъхновят, и механики, които да приложат в своята. Младежите избират линията на времето като своя механика, защото е много подходяща за представяне на исторически събития.
“Само че това не им стигаше. Казаха, че изглежда забавно, но не трябва просто да редят събития в една линия на времето, защото това е само една идея по-добре, отколкото е учебникът по история. Затова добавиха интеракция. Запитахме за някои от забавните парти игри с приятели и те казаха, че са такива, при които участникът може да прецака друг”, разказа той. Затова към играта се добавя допълнително тесте специални карти, с което да се прецакват или да си помагат взаимно. Ако познаят къде в линията на времето се намира конкретното събитие, теглят от специалните карти, ако успеят да назоват точната дата, правят бонус ход. Така децата се стимулират да помнят историческите събития по-лесно.
“Подменя се и мотивацията им. Тя вече не е “Трябва да запомня датите”, а “Трябва да спечеля”, казва учителят и обяснява, че на третото-четвъртото проиграване участниците вече помнят по-лесно датите.
Калин помага активно в този проект не само защото е млад, амбициозен и подкрепящ преподавател, а и защото той самият е фен на настолните игри. До такава степен, че преди години със свои съдружници създава клуб за настолни игри “Абордаж”.
3. Доброволец е
в няколко
проекта и
инициативи
Калин е доброволец и помага в много и различни благотворителни инициативи. Съдействал е и на неправителствени организации в помощ на деца от домове. Водил е различни обучения, дори е организирал състезания по настолни игри там. През клуба му са минали почти тон капачки като сборен пункт на инициативата “Капачки за бъдеще”.
“Гледам да съм активен и да се включвам в доста такива инициативи. Всичко, което си заслужава да бъде подкрепено, гледаме да го подкрепяме”, казва той.
Младият учител е доброволец и в няколко проекта, помагащи на младежи да намерят професионална реализация или да осъществят дълго мечтан проект. Така преди години Радулов става доброволец в Able Mentor - програма, в която успели в областта си ментори предават опит и знания на ученици.
“Аз бях ментор още във втория сезон на проекта. Моята ученичка искаше да кандидатства в Япония. Тя беше в X клас и целта ѝ беше да проучи по какъв начин да кандидатства да учи там. В рамките на проекта се свързахме с хора, които учат японистика в Софийския университет, проверихме кои фондации помагат и са партньори на японски университети да получава стипендии, докато учи там. Видяхме къде може да започне още тогава да учи японски и ѝ начертахме пътна карта, ако иска на 18 г. да отиде да учи в Страната на изгряващото слънце, какво да започне да прави тук и сега”, спомня си менторът. Сега подкрепя учениците да участват там, за да попият опит и знания.
4. Връща се от
чужбина, за да
бъде полезен тук
Той също е учил в чужбина, но избира да се върне тук и да променя средата в родината си. Прави го с кауза и идея.
“Планът ми винаги е бил да се върна. Учил съм в Полша и Швеция, но планът беше: отиваш, вземаш, каквото можеш, и се връщаш да го прилагаш там, където има най-много смисъл. А най-много смисъл има точно вкъщи - да създадеш среда, да създадеш нещо свое, да си добър пример - било като работодател, променящ средата или като учител, преподаващ по интересен начин на над 150 деца годишно. Смятам, че ефектът от това да съм тук е доста по-голям и значим и да оставя следа”, казва Радулов.