"Реквием" от Джуезепе Верди – сакрална творба, която звучи на Оперната сцена

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7406103 www.24chasa.bg
Павел Клиничев СНИМКИ: Пресцентър на Софийската опера

На 25 април, в Софийската опера и балет ще бъде представен „Реквием“ от Джузепе Верди, който се очаква отдавна от софийската публика и от гостите на столицата. Това съобщиха от пресцентъра на Софийската опера.

Заупокойната меса е изпълнена за пръв път на 22 май 1874 година и само три дни по-късно е първата творба от този жанр, изпълнена на оперна сцена и то в Миланската Скала.

Това не е без основание, имайки предвид характера на творбата. Верди използва драматични контрасти, за да изрази силните емоции, породени от текста, по начина по който го прави и в оперите си. Смразяващото Dies irae, което представя традиционния цикъл на латинския погребален ритуал, се повтaря през цялото време. Макар звукът на тромпетите да напомня за съд в Tuba mirum и потискащата атмосфера на Rex tremendae да създават чувство за недостойност пред Великия Цар в известното тенорово соло - Ingemisco проблясва надежда за грешника, който моли Господ за прошка.

Витория Иео

Сложната фуга от осем части за двоен хор Sanctus, започва с фанфари, за да обяви него – „който идва в името Господне“. Накрая в Libera me, сопранът простенва, молейки се: „Спаси ме, Боже от вечна смърт…“. Oтчаяната молба, Верди оставя без отговор.

Виолета Димитрова

След смъртта на Росини на няколко композитора е възложено на напишат Реквием. По това време на певиците не е разрешено да взимат участие в ритуалите на католическата църква. Въпреки това Верди е категоричен в желанието си да включи женски гласове в своята партитура. В писмо композиторът пише: "Ако бях в добри отношения със Светия Отец - Папа Пий IX - щях да го помоля да разреши - било то само по този единствен повод - жени да участват в изпълнението на тази музика.“ Когато Верди започва работа по своя Реквием - двама от солистите са сопрани и в хора са включени женски гласове.

Рикардо Дзанелато

След премиерата, Реквиемът е бил критикуван, заради близостта си с оперния жанр, въпреки религиозната тематика, по която е писан. Критиците са били раздвоени между възхвала и порицаване по повод желанието на Верди да разчупи стандартните композиционни правила за музикален ефект.

Франческо Аниле

Времето доказва, че именно тази особеност е причината за огромния успех на творбата. Сюблимният характер и разтърсващите мелодии на Реквием вълнуват най-съкровените чувства и преживявания на човешката душа.

Надя Кръстева

За участниците на 25 април:

Витория Иео – сопран

Триумфира в изпълнение на „Реквием“ от Верди с Чикагската филхармония под диригентството на Рикардо Мути! Когато за първи път чува този шедьовър е само на 8 години: „Струваше ми се, че гласовете идват от небето заедно със светлината, че ангелите пеят за мен“. Иео е певица с ненадмината харизма и забележителна красота на гласа.

Надя Кръстева – мецосопран

Предизвиква фурор на сцените на Виенската и Мюнхенската опера, Театро Колон, Метрополитън опера, Болшой театър, Оперните театри в Сан Франциско и Чикаго. Българката е един от най-успешните и обичани от публиката мецосопрани на съвремието.

Франческо Аниле – тенор

Тенор с 200 роли, изиграни в над 1000 театъра в цял свят. Критиката го описва като „певецът със звездна магия в гласа“. Партиите му във Вердиеви творби са короната в успешната му кариера.

Рикардо Дзанелато – бас

В „Реквием“ от Верди покорява пресата: „Мек, но приковаващ сетивата глас…интерпретация с усещане за лекота…перфектно изработени динамики и легати в блестящ контраст с драматично-интензивните акценти“.

ДИРИГЕНТ: ПАВЕЛ КЛИНИЧЕВ,

Диригентът на Болшой театър, гостува на сцената на Софийската опера за това специално изпълнение на сюблимната творба на Джузепе Верди.

ДИРИГЕНТ НА ХОРА: ВИОЛЕТА ДИМИТРОВА

От 1994 г. до днес е диригент на хора на Софийската опера и балет. Реализирала е множество спектакли и концерти, участия във фестивали у нас и в Испания, Швейцария, Германия, Гърция, Франция, Бразилия, Япония.

Работила е с именити български и чуждестранни диригенти. Има огромен оперен и концертен репертоар – почти всички опери на Верди – „Дон Карлос”, „Ернани”, „Бал с маски”, „Риголето”, „Набуко”, „Трубадур”, „Травиата’, „Аида”.

Пучини – „”Турандот”, „Тоска”, „Мадам Бътерфлай”, „Манон Леско”.

Други – „Норма” /Белини/, „Фоска” и „Гуарани”, „Мария Тюдор”/Карлос Гомес/, „Княз Игор” /Бородин/, „Иван Сусанин” /Глинка/, „Борис Годунов” /Мусоргски/, „Орлеанската дева” /Чайковски/, „Севилският бръснар” /Росини/, „Сватбата на Фигаро” /Моцарт/, „Хофманови разкази” /Офенбах/, „Косара” /Маестро Атанасов/, „Янините девет братя” /Пипков/ и др. Има осъществени множество концерти и записи в Българското радио, CD, DVD.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

На сестрите от клана Кардашиян-Дженър не им върви с баскетболистите. Кендъл Дженър стана поредната, която си навлече любовно разочарование с високо момче. Моделката се раздели с Бен Симънс. Красавицата и баскетболистът на "Филаделфия Севънти Сиксърс" бяха заедно около година. Краят на връзката им изненада всички зад океана.

Разпитът на Кико завършил, преди да е започнал Машина на времето откриха разследващи по мегаделото срещу сочените за топавтоджамбази Яро, Кико, Лъвицата и компания! Следователи са успели да върнат времето назад, като са записали, че разпитът на един от подсъдимите е завършил близо час преди да е започнал.

Данъци и такси не са най-приятното нещо, за което да се дават пари, а Камен Воденичаров си намери чудесно оправдание, за да не плаща! Щом видя огромните опашки пред районното кметство, актьорът направи обратен и се върна в новата си кола. Преди време апаши задигнаха возилото на тв водещия и той бе принуден да се сдобие с ново.