"Реквием" от Джуезепе Верди – сакрална творба, която звучи на Оперната сцена

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7406103 www.24chasa.bg
Павел Клиничев СНИМКИ: Пресцентър на Софийската опера

На 25 април, в Софийската опера и балет ще бъде представен „Реквием“ от Джузепе Верди, който се очаква отдавна от софийската публика и от гостите на столицата. Това съобщиха от пресцентъра на Софийската опера.

Заупокойната меса е изпълнена за пръв път на 22 май 1874 година и само три дни по-късно е първата творба от този жанр, изпълнена на оперна сцена и то в Миланската Скала.

Това не е без основание, имайки предвид характера на творбата. Верди използва драматични контрасти, за да изрази силните емоции, породени от текста, по начина по който го прави и в оперите си. Смразяващото Dies irae, което представя традиционния цикъл на латинския погребален ритуал, се повтaря през цялото време. Макар звукът на тромпетите да напомня за съд в Tuba mirum и потискащата атмосфера на Rex tremendae да създават чувство за недостойност пред Великия Цар в известното тенорово соло - Ingemisco проблясва надежда за грешника, който моли Господ за прошка.

Витория Иео

Сложната фуга от осем части за двоен хор Sanctus, започва с фанфари, за да обяви него – „който идва в името Господне“. Накрая в Libera me, сопранът простенва, молейки се: „Спаси ме, Боже от вечна смърт…“. Oтчаяната молба, Верди оставя без отговор.

Виолета Димитрова

След смъртта на Росини на няколко композитора е възложено на напишат Реквием. По това време на певиците не е разрешено да взимат участие в ритуалите на католическата църква. Въпреки това Верди е категоричен в желанието си да включи женски гласове в своята партитура. В писмо композиторът пише: "Ако бях в добри отношения със Светия Отец - Папа Пий IX - щях да го помоля да разреши - било то само по този единствен повод - жени да участват в изпълнението на тази музика.“ Когато Верди започва работа по своя Реквием - двама от солистите са сопрани и в хора са включени женски гласове.

Рикардо Дзанелато

След премиерата, Реквиемът е бил критикуван, заради близостта си с оперния жанр, въпреки религиозната тематика, по която е писан. Критиците са били раздвоени между възхвала и порицаване по повод желанието на Верди да разчупи стандартните композиционни правила за музикален ефект.

Франческо Аниле

Времето доказва, че именно тази особеност е причината за огромния успех на творбата. Сюблимният характер и разтърсващите мелодии на Реквием вълнуват най-съкровените чувства и преживявания на човешката душа.

Надя Кръстева

За участниците на 25 април:

Витория Иео – сопран

Триумфира в изпълнение на „Реквием“ от Верди с Чикагската филхармония под диригентството на Рикардо Мути! Когато за първи път чува този шедьовър е само на 8 години: „Струваше ми се, че гласовете идват от небето заедно със светлината, че ангелите пеят за мен“. Иео е певица с ненадмината харизма и забележителна красота на гласа.

Надя Кръстева – мецосопран

Предизвиква фурор на сцените на Виенската и Мюнхенската опера, Театро Колон, Метрополитън опера, Болшой театър, Оперните театри в Сан Франциско и Чикаго. Българката е един от най-успешните и обичани от публиката мецосопрани на съвремието.

Франческо Аниле – тенор

Тенор с 200 роли, изиграни в над 1000 театъра в цял свят. Критиката го описва като „певецът със звездна магия в гласа“. Партиите му във Вердиеви творби са короната в успешната му кариера.

Рикардо Дзанелато – бас

В „Реквием“ от Верди покорява пресата: „Мек, но приковаващ сетивата глас…интерпретация с усещане за лекота…перфектно изработени динамики и легати в блестящ контраст с драматично-интензивните акценти“.

ДИРИГЕНТ: ПАВЕЛ КЛИНИЧЕВ,

Диригентът на Болшой театър, гостува на сцената на Софийската опера за това специално изпълнение на сюблимната творба на Джузепе Верди.

ДИРИГЕНТ НА ХОРА: ВИОЛЕТА ДИМИТРОВА

От 1994 г. до днес е диригент на хора на Софийската опера и балет. Реализирала е множество спектакли и концерти, участия във фестивали у нас и в Испания, Швейцария, Германия, Гърция, Франция, Бразилия, Япония.

Работила е с именити български и чуждестранни диригенти. Има огромен оперен и концертен репертоар – почти всички опери на Верди – „Дон Карлос”, „Ернани”, „Бал с маски”, „Риголето”, „Набуко”, „Трубадур”, „Травиата’, „Аида”.

Пучини – „”Турандот”, „Тоска”, „Мадам Бътерфлай”, „Манон Леско”.

Други – „Норма” /Белини/, „Фоска” и „Гуарани”, „Мария Тюдор”/Карлос Гомес/, „Княз Игор” /Бородин/, „Иван Сусанин” /Глинка/, „Борис Годунов” /Мусоргски/, „Орлеанската дева” /Чайковски/, „Севилският бръснар” /Росини/, „Сватбата на Фигаро” /Моцарт/, „Хофманови разкази” /Офенбах/, „Косара” /Маестро Атанасов/, „Янините девет братя” /Пипков/ и др. Има осъществени множество концерти и записи в Българското радио, CD, DVD.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Пребитият служител на "Левски" Цветан Вълчев е получавал заплахи отдавна, научи "България Днес". Те са били отправени от определена фенска групировка заради работата му в клуба. Първите подобни атаки към него са отпреди повече от година и половина, когато собственик беше Спас Русев. В основата са продажбата на рекламни продукти на "Левски".

С присъда заради неизпълнен договор се е уредила фирма на героя от ъндърграунда Димитър Вучев-Демби, показа проверка на "България Днес". С решение на Пловдивския районен съд Демби се задължава да изплати принудително 5398,09 лева главница заедно с натрупаните лихви и съдебни разноски за още над хиляда лева на местно транспортно дружество.

Ексхумация на тялото на легендарния банков обирждия Джон Дилинджър ще бъде направена през септември. Трупът му ще бъде изровен, за да се установи неговата самоличност. Гангстерът е направен на решето през 1934 г., след като влюбената в него българка Анна Акълиева го предава. До ден днешен се носят легенди за истината около смъртта му.