Дон Жуан не умира, той е вечен и всички искаме да сме като него

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7420808 www.24chasa.bg

Постановката на световноизвестния оперен режисьор Уго де Ана на Моцартовия шедьовър “Дон Жуан” в Софийската опера и балет, чиято премиера бе на 18 април, безспорно е един от гвоздеите на сезона.

Големият Франко Дзефирели признава в мемоарите си, че това е най-изплъзващият се оперен шедьовър и един от най-трудните за поставяне, въпреки че се е занимавал многократно с него. “Ако решиш да спазваш някои идеи, неизбежно се налага да изневеряваш на други”, пише той.

Уго де Ана има интересна концепция за решаването на тази постановка, извежда я по забележителен начин и я следва докрай с всички възможни средства - декори, осветление, облекла, подбор на участниците, хореография. В основата ѝ лежи идеята за вечния архетипен образ на прелъстителя, който живее и се чувства еднакво добре във всички епохи, който възхищава околните и никога не умира, независимо от опитите на съдбата да го накара да получи възмездие.

В театъра и в операта често са правени опити образът на Дон Жуан да бъде осъвременен. Характерното за Уго де Ана е, че в случая той не е изневерил на добрия вкус и високите си естетически критерии и намеците за Дон Жуан, живеещ във всички епохи, са прокарани, без да се прекрачват границите на добрия вкус.

Поне на премиерните спектакли личеше забележителната работа на Анна Томова-Синтова при вокалната подготовка на певците. Следващото изпитание за талантите ще е наесен, когато в ролите влязат участниците в майсторския клас на Райна Кабаиванска.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

С максимално леки присъди се разминаха габровските лекари, чиито немарливи действия причиниха смъртта на родилката Десислава Манолова и бебето й. Според Върховния касационен съд доказателствата за вината на бившия шеф на АГ отделението в местната болница д-р Димитър Ангелов и колежката му д-р Севдалина Колева са безспорни

Легендата на българското кино Филип Трифонов, познат с ролята си от "Момчето си отива", наистина отива - на работа. Топпапараците на "България Днес" изловиха актьора да се стяга за артистичен делник, понесъл огромна връзка ключове, която се вееше театрално зад гърба му. Снимки: България

Надя Панкова Сякаш живеем в някакъв калейдоскоп. Проблемът в нашия е, че накъдето и да го въртим, виждаме едни и същи картини. Още от 1990 година. Та до днес. Поредният опит на протестиращите да са оригинални, бе преди броени дни на "Орлов мост" - тази ключова точка, без която сякаш протест у нас няма как да се случи