Как да разплачеш една оперна примадона

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7599406 www.24chasa.bg
Габриела Георгиева СНИМКА: Румяна Тонева

Въпреки рутината Габриела Георгиева се вълнува неистово в  определени моменти

Когато в края на сезона солистката на Софийската опера и балет Габриела Георгиева получи наградата в категорията за оперна музика на конкурса “Музикант на годината” на БНР, по време на церемонията в зала “България” тя благодари на публиката. В тази категория имаше и други номинации, но стотици гласове на слушателите на БНР я определиха за носител на тазгодишната награда.

В “Дон Жуан” големият режисьор Уго де Ана преобразява Габриела в героиня на границата на комичното.

Само че, благодарейки на публиката, вълнението на певицата достигна такива висоти, че гласът ѝ се разтрепера в неуправляемо тремоло и аха – да заплаче. А следваше изпълнение на ария на лейди Макбет от едноменната опера на Верди. Слава богу, мина блестящо.

В “Дон Жуан” големият режисьор Уго де Ана преобразява Габриела в героиня на границата на комичното.

За оперен певец, който винаги трябва да пее на живо пред публиката, и то за изпълнител с нейния стаж такова вълнение, избиващо в гласа, е доста необяснимо.

Гена Димитрова връчва награда на Габриела по време на конкурс в столицата.

“Не мога да си го обясня, но така се получава винаги, когато има тържествен случай и се налага да говоря. Дори да не говоря, а само да присъствам, например на Гергьовденския парад. Като ученичка и студентка пеех в хора на черквата “Св. Троица” на булевард “Константин Величков” - същата работа, когато имах да изпълнявам соло”, казва Габриела.

Друг такъв емоционален момент за нея е ролята в едноактната опера на Пучини “Сестра Анджелика”. Пяла я е в поредица от седем спектакъла в Загреб. “Но при думите “Senza mamma, o bimbo, tu sei morto” (Скъпо дете, ти си умряло, без да видиш майка си – б.а.), вълнението ми сковаваше гърлото и дълго се мъчех при разучаването”, разказва Георгиева. В този момент от развитието на действието героинята ѝ полудява.

Това е било, преди да роди сина си - сега, когато Алекс е вече на 9 години, изобщо не би се захванала с тази роля. Все пак в Хърватия рутината си казала думата и издържала седемте спектакъла. Само на един от тях сълзите ѝ потекли неконтролируемо, но без фаталното за певец стягане на гърлото.

Силно вълнение Габриела изпитва и когато говори за Гена Димитрова, чиято ученичка е в продължение на около 3 години. “Винаги си припомням различни неща, които ми е казвала, и понякога много се вълнувам”, казва певицата.

В момента Габриела Георгиева пише докторантура върху вокалната школа на Гена Димитрова. Малцина знаят, но примадоната на Софийската опера и балет е и асистент на проф. Свилен Райчев във Вокалния факултет на Националната музикална академия “Панчо Владигеров”.

“Искам по някакъв начин да се отблагодаря на тази жена, на която дължим толкова много всички ние. Защото тя не вземаше и стотинка от учениците си, даже някои от тях 

приютяваше в дома си и ги хранеше и дори плащаше уроците им с пианисти. Пиша а база на собствените си занимания при нея и съм интервюирала и други нейни ученици. Гена имаше методика, макар че беше и действащ артист. Тя и четеше много в своята област, имаше у дома си много книги по тези теми. Да не забравяме и огромния ѝ сценичен опит, и то с най-големите изпълнители и диригенти на планетата, защото нашият занаят се учи на сцената”, казва Георгиева.

Последният сезон беше доста успешен за Габриела Георгиева. Започна с турнето на Софийската опера и балет в Япония, по време на което изпя всичките три спектакъла на “Турандот”.

Продължи с участието ѝ в същата роля в нова премиера на Тулонската опера във Франция, в рядко поставяната по-нова версия, дописана от Берио. Казва, че тя е по-модерна, но със също така красива музика.

По-късно се върна към роля, с която е дебютирала навремето – Леонора от “Трубадур”, в новата постановка на Софийската опера, осъществена от френския режисьор Филипо Тонон.

Но някак си най-запомнящо се е изпълнението ѝ на дона Елвира от Моцартовата “Дон Жуан”, която постави в София Уго де Ана. И то при положение че за първи път пее в Моцартова опера.

Тя е работила с аржентинския режисьор в предишните му постановки в София – на “Аида” и “Норма”, но “Дон Жуан” е било най-голямото предизвикателство за нея.

Първоначално е поканена от Анна Томова-Синтова за прослушване за ролята на дона Анна. Макар че е със съвсем малко повече пеене от Елвира, тя е по-желана от всеки сопран и минава за главна, защото участва в завръзката на сюжета. Но Уго де Ана я вижда като дона Елвира, и то по един малко особен начин.

“Доста се притесних в началото, когато ми каза какво точно иска от мен. Качи ме на 8-сантиметрови токчета и ме обу в тесен панталон, почти като клин. И трябваше да  правя пърхащи движения с ръцете, все едно съм кокетка. На премиерата сърцето ми щеше да изскочи, защото имаше опасност да се подхлъзна и да падна”, казва Габриела.

Всички, които са гледали премиерните представления, знаят, че ефектът от изпълнението на Габриела Георгиева беше опустошителен. Нейната Елвира беше една истерична, напориста жена на средна възраст, която току-що е открила истинската любов с Дон Жуан и по никакъв начин не желае да изпусне тази любов, нито самия Дон Жуан. Буквално измете с присъствието си останалите от сцената, защото беше роля на границата на комичното, макар и в рамките на добрия вкус. И странно - въпреки яркото ѝ изпълнение се получи истински ансамбъл с останалите.

Впрочем постановката на Уго де Ана, въпреки многобройните провокации в нея –  разсъбличане до жартиери и до боксерки, смесването на облекла от различни епохи, впечатли публиката най-вече с красотата и динамизма си. Дори възрастни хора сред публиката, които обикновено са доста консервативни, твърдяха, че не виждат нищо осъдително и самоцелно в софийския “Дон Жуан”.

В момента Уго де Ана минава за един от петте най-големи оперни режисьори в света. Малцина у нас знаят, но четирите постановки, които е правил досега в София, дължим отново донякъде на Гена Димитрова. Де Ана е бил първо сценограф, а после и прохождащ режисьор в операта в Буенос Айрес в средата на 70-те години, по времето, когато Гена пее често там. Възможността да има такава дива на разположение за първите си стъпки на оперната сцена са го вдъхновили до такава степен, че често обича да казва, че в момента връща на България това, което е получил от Гена Димитрова.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Бизнесмен и приятелката му оковани с железа и изхвърлени живи в река Камчия заради дълг към Краля на скрапа Невърнат дълг от едва 30 хиляди лева става причина за отвличане и последвало жестоко убийство в стила на италианската мафия на бизнесмена Венцислав Евтимов и неговата секретарка и интимна приятелка Димитринка Пекова.

Убитите нямат роднинска връзка Откритите дрехи в бидоните са евтини, произведени са преди 4-5 години Шивашки цехове и пазари са на мушката на криминалисти, разследващи двата разчленени трупа край Негован, научи "България Днес". Вече седмица от полицията не могат да разкрият самоличността на телата, намерени натъпкани в бидони край водоема на

Тирове със стоки минавали границата само на хартия заради схеми с ДДС Дело за митнически далавери през ГКПП "Кардам" от 2009 г. изискано от спецобвинението Далавери с фиктивен износ на зърно и брашно през ГКПП "Кардам" отпреди 10 години се нищят по делото срещу Миню Стайков! Към разследването срещу алкохолния бос за данъчни престъпления е изискан