Още 3 оперни и две балетни премиери през този сезон в София
Режисьорката на филмите “Воевода”, “Мила от Марс” и др. - Зорница София, ще поставя операта на Марин Големинов “Зографът Захари” в Софийската опера и балет, научи “24 часа”.
Първото представление на тази сравнително рядко поставяна съвременна опера - писана е през 60-те години на миналия век, ще е на 11 октомври и ще е първата премиера на Софийската опера за този сезон.
Това ще е и първият опит в музикално-сценичен жанр на младата режисьорка и художничка, чието истинско име е Зорница Попганчева.
Нейният дипломен филм “Мила от Марс” спечели доста награди от международни фестивали, но името ѝ нашумя след премиерата на “Воевода” - филм, посветен на Румяна войвода, в който тя изигра и главната роля.
“Сценограф на оперната постановка е Чавдар Гюзелев, а костюмите са дело на Марта Миронска, с която съм работила по няколко филма”, каза пред “24 часа” Зорница София.
Чавдар Гюзелев е син на големия бас Никола Гюзелев, който е първият изпълнител на столична сцена на ролята на Захари Зограф в тази опера. Възрастни меломани си спомнят, че навремето на всяко представление Гюзелев, който освен певец беше и художник, рисувал на сцената нов портрет.
Операта е съсредоточена основно върху “Легенда за греховната любов на зограф Захарий” от Павел Спасов, а не върху реалната биография на възрожденския художник.
Втората оперна премиера за сезона е на 29 януари - “Дама Пика” от Чайковски, която не е играна в София поне от две десетилетия. Тя ще бъде поставена от Вера Петрова, режисирала преди 4 години и другата популярна опера на руския композитор - “Евгений Онегин”.
На 11 април е премиерата на “Севилският бръснар” от Росини, която е поверена на режисьора и директор на Пловдивската опера Нина Найденова.
В края на сезона ще е премиерата на “Електра” от Рихард Щраус, която ще бъде режисирана от акад. Пламен Карталов.
За главната роля в постановката е поканена признатата за една от най-големите изпълнители на тази роля в света в момента - певицата от британски произход Катрин Фостер. Родената в Нотингам Фостер нашумя с това, че в продължение на 6 последователни години изпълнява трудната роля на Брунхилда на фестивала в Байройт, като едновременно с това изпълнява и най-тежките роли за драматичен сопран - Турандот, Абигайл и др.
Този сезон ще има две балетни премиери. На 2 ноември “Кармина Бурана” на Карл Орф ще бъде представена за първи път с оркестър, хор и солисти. Постановката на италианския хореограф Фреди Франдзути бе показана с музика на запис по време на летния фестивал “Опера в парка”.
На 27 март е премиерата на балета “1001 нощи” по музика на азербайджанския композитор Фикрет Амиров. Тя ще е дело на хореографа Елдар Алиев, който преди две години постави в София своята версия на класиката “Корсар”. Освен това операта връща в репертоара класиката “Пахита”, която вече ще се играе в една вечер с едноактната “Кармен” по музика на Бизе-Шчедрин.
Сред новите постановки има и два мюзикъла: “Клетниците”, за който “24 часа” вече писа, и “Шрек”.
Официалното откриване на сезона е на 20 септември с галаконцерт, посветен на 90-годишнината от рождението на Гяуров.