Женската душа на сцената на Театър 199 в “Хаос”

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7867393 www.24chasa.bg

Три прекрасни актриси развълнуваха пловдивската диаспора в столицата и тя се изсипа пред Театър 199, за да гледа любимките си. Елена Атанасова и Радина Думанян, които са от щата на пловдивската трупа, и Йоана Буковска-Давидова, която често гостува там, излизат на малката сцена в лъчезарното феминистично представление “Хаос” по текст на неизвестния ни досега финландски автор Мика Миляхо.

Режисьорът Марий Росен е постъпил като отявлен джентълмен и е предоставил на трите дами възможности да блеснат в характерните за дългогодишни приятелки роли. И не само това! Актрисите представят с изненадващо голям успех и периферните мъжки и женски образи от пиесата. Така името “Хаос” става напълно заслужено. Хаотичен е животът на трите жени от спектакъла. Изнурената, изплашена и измъчена Йоана е способна учителка, която обаче е зависима от своята праволинейност във всички ситуации.

Тя страда, когато пада ѝ прашинка върху благородството на професията ѝ, а понеже е свръхчувствителна и притеснителна, не успява да пробие през обикновеността на житейските обстоятелства. Новината за закриването на нейното училище я смазва и тя не се съгласява с напористата директорка да я пази в тайна. Радина, реалистка и прагматичка, се нагърбва с ролята на морален коректив на приятелките си. Тя сериозно и отговорно коригира, съветва, напомня. Ужасна досадница!

Елена работи като психолог - занимание, даващо ѝ възможността - както формулира Радина – да изчуква перковците, които влизат в кабинета ѝ. Тя завързва афера с един от тях, въобразявайки си, че той не е нахалник и непукист, а свенлив и стеснителен добряк. Тези три банални сюжета са разиграни с невероятно въображение и притаен комизъм. За богатата визия на голата сцена (сценография и костюми на Антония Попова) допринася и материализирането на периферните персонажи. Йоана и Радина се явяват пред Елена само наметнали мъжки сака - като наглеца сваляч и неговото второ аз в представите на Елена.

В своя епизод Йоана е безпомощна пред оправната и агресивна директорка, в каквато се преобразява Елена.

Може да приемем, че трите превъплъщения са части от многообразната и изненадваща женска същност в различни житейски ситуации. Абе откъде Марий Росен познава тъй добре женската душа?