Най-добрият ни балетист Владимир Парисов си реже вените

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7994916 www.24chasa.bg
Владимир Парисов бил невероятно добър и като балетист, и като хореограф.

През 1982 г. той бяга в Швейцария,

връща се след 1989 г.

Наричали Владимир Парисов българския Рудолф Нуреев. А Нуреев е смятан за най-великия балетист на ХХ век.

1982 г.: в. “Поглед” организира конкурс за манекени. Парисов е поканен да “разчупи” малко кандидатите за модна слава...

СНИМКИ: ИВАН ГРИГОРОВ
1982 г.: в. “Поглед” организира конкурс за манекени. Парисов е поканен да “разчупи” малко кандидатите за модна слава... СНИМКИ: ИВАН ГРИГОРОВ

И двамата имат огромен талант, пластична мощ и завладяваща сценична енергия, с които пленяват публиката.

Тодор Колев донесъл в

София багажа на Парисов, когато той

поискал

политическо убежище в Швейцария.
Тодор Колев донесъл в София багажа на Парисов, когато той поискал политическо убежище в Швейцария.

И двамата бягат от страните си - татаро-башкирецът във Франция, българинът - в Швейцария. И двамата са обявени за невъзвращенци в родините си СССР и НРБ.

Примабалерината Весела Радоева участва в групата за модерен балет, създадена от Парисов.
Примабалерината Весела Радоева участва в групата за модерен балет, създадена от Парисов.

Владимир Парисов е роден в Пловдив през 1947 или 1949 г. Дори колегата Евгений Тодоров, познавач на пловдивските потайности и автор на книгата “Особености на филибелийския характер”, не знае нищо за него.

Вельо

Горанов

връща

Парисов в България през 1990 г., за да поставя спектакли в частния

му театър “Движение”.
Вельо Горанов връща Парисов в България през 1990 г., за да поставя спектакли в частния му театър “Движение”.

Освен смътния спомен за историята, разказана от баща му. Как по-големият брат Петър Парисов бил приет да учи в балетно училище в Съветския съюз, но получава повиквателна и става войник.

Борис Гуджунов приютява в апартамента си останалия без дом балетист, той му слага рога...
Борис Гуджунов приютява в апартамента си останалия без дом балетист, той му слага рога...

Руснаците обаче били толкова впечатлени от таланта на младежа, че издействали той да бъде изваден от казармата и изпратен в СССР.

Владимир тръгва по пътя на брат си Петър Парисов, който е един от създателите на студио “Арабеск” през 1967 г. заедно с Вера Кирова, Красимира Колдамова и др. Завършва хореография в балетното училище в София и след конкурс идва в Музикалния театър.

“Беше едно скромно, свито момче, което на никого не правеше особено впечатление. Винаги седеше тихо и някак кротко в ъгъла и съвестно си изпълняваше задълженията в ансамбъла”, спомня си балерината Весела Радоева, съпруга на драматурга Иван Радоев и майка на актьора Иван Радоев.

Таланта му открива

режисьорът

Богдан Ковачев

В спектакъла “Панаир в София” му дава ролята на панаирен певец, който изпълнява разни частушки и куплети. “Богдан му беше направил такава фантастична вариация, че всички балерини останахме с отворени уста, когато я видяхме...”, разказва Радоева.

Ковачев открива таланта му не само като танцьор, но и като хореограф. След време му дава да направи постановката на танците в “Уестсайдска история”. Гилдията оценява жеста на режисьора, който се лишава от удоволствието сам да направи тези танци, а ги поверява на младия и още неизвестен младеж. Парисов се справя отлично със задачата.

След това той прави група за модерен балет от шест балерини, в която е първата му съпруга Албена, както и Весела Радоева, която е тяхна кума.

С тази група Парисов налага своя стил, който не прилича на стила на никой от големите майстори в балета.

Групата впечатлява със спектаклите си и започват да я канят в телевизията. Няколко пъти ходят в Чехословакия, Полша, ГДР, участват във “Вечер на звездите” - сборна програма на телевизиите от соцлагера.

“Навсякъде имахме впечатляващи успехи. Питаха кой ни е хореографът и постановчикът. И не вярваха, когато посочвахме Владко - единствения мъж в групата, по-малък с по 3-4 години от всички нас. Хората се изумяваха, че това слабичко момче може да прави такива хубави неща”, връща се в спомените си Весела Радоева.

При един от гастролите в чужбина групата за модерен балет е забелязана от шведски импресарио, който я кани да гостува в неговата страна. Тъй като всичките момичета са солистки или примабалерини в Музикалния театър, е много трудно да ги пуснат.

След хиляди молби и ходатайства от импресарската дирекция все пак им разрешават и групата прекарва чудесни 20 дни в Стокхолм, където участват в смесени програми с шведски балетни групи.

Славата на Владимир

Парисов расте

и той започва да прави вариететни програми - лятото по морето, зимата в хотел “Москва”, после и в японския хотел “Ню Отани”. Оттогава го познава Катя Дойчинова, която след конкурс се включва в групата му за модерен балет.

“Владко беше невероятен хореограф, но и танцуваше превъзходно. Не мога да разделя двата му таланта, които Бог му беше изсипал с цялата си щедрост”, разказва Дойчинова.

Когато са в “Ню Отани”, Парисов се забърква в скандален любовен триъгълник с Борис Гуджунов и съпругата му. Балетистът се развежда с Албена, от която има дъщеря, и тъй като тя го изгонва от жилището им, той спи в гримьорните.

В програмата участва и естрадният певец Борис Гуджунов. Парисов прави страхотна хореография на една руска песен и Гуджунов започва да я пее, танцувайки. Нещо, което до тогава никога не бил правил. Изпълнението му предизвиква фурор, но скоро песента е свалена от програмата - в нея се пеело за пияни руснаци.

Гуджунов съжалява Парисов, че се мъчи по гримьорните, и го кани в апартамента си. И както обикновено се случва,

един ден го заварва

в семейната спалня

в прегръдките

на жена си

“След тази случка едва укротявахме Борето да не го пребие. Той изгони жена си, а двамата с Владко гледаха да се разминават отдалеч по коридорите”, спомня си Катя Дойчинова.

През 1978 г. Владимир Парисов се снима във филма "Тайфуни с нежни имена” по сценарий на Богомил Райнов. Парисов танцува с четири балерини в бар, в който българският шпионин Емил Боев (Коста Цонев) и компания водят своите дълбокомислени шпионски разговор на по чаша квалитетно уиски.

А режисьорът Милен Гетов дава епизодични роли на Парисов и Доротея, втората му съпруга, двамата се мяркат в лентата като свидетели.

Кратка среща с Парисов има и Кети Мартинова, красивата колежка, чиито хороскопи четете всеки ден в “24 часа”. Явила се на конкурс за манекенки. Не я одобрили и тя тъжна тръгнала да си върви, когато той я срещнал. “Ти къде си тръгнала? Я да се връщаш обратно!” Това определя пътя на Кети за 10 години напред - става щатен модел.

През 1982 г. Владимир Парисов използва едно пътуване до Швейцария и иска политическо убежище. Свидетел на бягството му е Тодор Колев, с когото балетистът е в една хотелска стая в Берн.

Българската група се състои от манекенки от ЦНСМ (Център за нови стоки и мода), балерини, начело с Парисов, и Тодор Колев като водещ на програмата и изпълнител на няколко песни.

“В Швейцария той се показа в особена светлина - пише Тодор Колев в биографичната си книга. - Оплакваше се от бившата си жена Албена, най-красивата балерина по това време, и

говореше несвързани

неща за

предопределение,

мисии на земята

и тем подобни. Наду ми главата с подробности от семейния си живот и странните си вярвания в свръхестественото...”

В 6 часа сутринта в деня на тръгване Тодор Колев се събужда и вижда, че багажът на Парисов е там, но него го няма. Липсват шапката и двете кутии марлборо от нощното шкафче на актьора. На тяхно място е оставена петолевка. По това време две кутии с тези цигари струват 4,80 лв.

В 8 часа ченгето от ДС, което придружава групата, звъни в българското посолство и от там му казват, че Владимир Парисов е поискал политическо убежище от швейцарските власти.

За ужас на Тодор Колев ченгето му нарежда да вземе и да носи до самолета и багажа на невъзвращенеца. Самият той мъкне два свои куфара плюс лопата за риене на сняг на вилата си в “Симеоново”.

Това бягство носи големи неприятности на актьора. Той е разпитван няколко пъти, а когато на следващата година същата група пак е поканена в Швейцария, връщат само неговия паспорт. Два пъти не го пускат да замине на филмови фестивали в чужбина.

След няколко години общ познат предава на Тодор Колев поздрави от Парисов, който живеел във Франция и имал балетна школа. Колев обаче греши. Балетистът се установява в Швейцария. За това свидетелстват Весела Радоева и актьорът мим Вельо Горанов.

“Едно лято на плажа в Созопол - разказа Радоева - към мен се приближава жена и много тихо, почти конспиративно ми каза:

“Имате много

поздрави

от Владко Парисов

В онова време беше страшно да станеш невъзвращенец...”

Тази жена разказва, че Парисов живял много трудно в началото, но после успял да направи балетна школа в Женева. Някаква богата швейцарка станала негов меценат, осигурила му финансиране и квартира, където да живее.

“Зарадвах се, пратих му поздрави - продължава Весела, - но след време един от клоуните в цирка ми каза, че тази жена меценат се оказала нечитав човек, измамила го, използвала го, давала му жалки пари...”

В навечерието на 1989 г. Вельо Горанов създава частен театър “Движение”. Със собствени пари купува шапито, което монтира срещу Гарнизонното стрелбище.

Прави конкурси в цялата страна, за да намери най-добрите преподаватели за дисциплините в неговия театър: класически балет, модерен балет, джазтанци, спортни танци и народни танци. И още - карате, айкидо, акробатика, подводно художествено плуване.

“За джазтанците исках Владко Парисов. Много го харесвах и като танцьор, и като хореограф - разказва Горанов. - Отидох в Швейцария и лично го поканих. Не знам какво е било дереджето му там. Той се съгласи, но постави условие да му направя вариете. Тоест седалките да се махнат, да се сложат маси и столове, на които хората да седнат. Сцената беше 10 на 11 метра, снабдена със страхотна техника...”

Парисов се връща в България и започва усилено да работи за театър “Движение”. Една от балерините става негова приятелка. Той има вила недалече от София, където двамата живеят.

Парисов се обажда по телефона на Весела Радоева и тя го кани на вечеря. Спомня си как със съпруга си Иван Радоев дълго търсят да купят много хубава водка, защото предполагат, че той е свикнал само на качествени питиета. Вечерта им прави впечатление, че гостът дори не близва от водката. Както и че

не обича да говори

за живота си

в Швейцария

Весела Радоева си спомня, че един-два пъти Парисов отива в Музикалния театър, но изглежда, се е чувствал като “чуждо тяло”. В театъра работели нови хора, повечето от тях не го познавали.

Владимир Парисов подготвя спектакъл, в който в главната роля танцува Силвана Якимова, дъщерята на големия футболист Димитър Якимов. “Владко беше невероятен. Беше като някакъв синигер, не стъпваше на земята, когато танцуваше - разказва Силвана. - Станахме близки с него, той ме харесваше като танцьорка. Но дори едно питие не съм изпила с него.”

Последното дело на живота му е един танц, който започва да прави със Силвана по много красива музика. По средата на репетициите за постановката той се самоубива. Според Якимова си разбива главата в стена заради нещастна любов. Бил страшно чувствителен, емоционален и с лесно ранима душа. В музикалните среди се носят всякакви слухове: пребит във вилата си, бил наркоман и умрял от свръхдоза...

Вельо Горанов разказва, че Парисов си прерязва вените. Първият опит е неуспешен, спасява го жената, която живее с него. Вторият опит, за съжаление, е фатален.

Горанов отива на вилата, за да му даде парите от заплатата, и го намира мъртъв. Това става през лятото на 1990 г.

“Владко беше много потаен в личния си живот. Никога не говореше за него, а имаше период, когато всяка вечер бяхме заедно - след представление се събирахме в барчето на театъра - спомня си Вельо Горанов. - Когато се завърна, започнаха да го канят в театрите да им прави хореографията. Започна да се оплаква, че пак започва същото. Казвах му да изчака малко, вече има сцена, където ще може да прави нови неща...”

Но изглежда, Парисов няма време да чака. Какво точно да чака, вече никога няма да разберем. Допълнителна светлина върху края на Парисов хвърля Тодор Колев. Когато се връща от Швейцария, споделя с тогавашната си съпруга Данчето какво е говорил и как се е държал Парисов по време на престоя им в Берн.

Тя го определя като

начална фаза

на психическо

заболяване

“Същото потвърди и Борислав, мъжът на Анета Сотирова, който е психиатър”, уточнява Тодор Колев.

В чест и памет на Владимир Парисов Вельо Горанов поставя спектакъла “Незавършен танц”. Идеята идва от незавършения танц, който хореографът поставя със Силвана Якимова. Прави го като игра между живота и смъртта. Запазва неговата хореография и етюдите, които той подготвя с всяка от балерините. Премиерата е на 15 април 1991 г. Това е последният спектакъл на театър “Движение”.

Сега в репертоара на Младежкия театър се играе спектакълът “Пинокио”. Режисьорът Андрей Аврамов е запазил хореографията на Владимир Парисов, която той приживе прави за тогавашната постановка по безсмъртната книга на Карло Колоди.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Бившият шеф на Националната служба за охрана има повече от впечатляваща биография, а срещите му с най-влиятелните хора на планетата са запечатани на повече от 3000 кадъра. Които генералът с гордост показа единствено за "България Днес". Идеята му е да покаже, че НСО не винаги е била служба, свързвана с инциденти и скандали

Бланка с криминалната регистрация на Васил Божков бе открита днес при обиска в офисът му на столичната ул. "Московска". Строго секретния документ, създаден през 1982 г. от столичната дирекция на милицията, е намерен в личния сейф на хазартния бос. Наред с имената, ръста и цвета на очите на Божков са посочени и любопитни данни от криминалната му

Даниела Серданова също се включи в отбора на моделките с напомпани устни, видя "България Днес". Бившата изгора на Любослав Пенев, която през годините се изявяваше като тв водеща и консултант на няколко български сериала, опитва да поддържа стегната форма и да не изостава от по-младите бръмчалки. Вероятно заради това Серданова се развозва из