Че Димитър Бербатов е художник, бе видно не само от артистичните му изяви на футболния терен. През годините първият българин, шампион и голмайстор на английската Висша лига, от време на време разкриваше и друг щрих от артистичната си натура - любовта към рисуването. Не само онова с топката, а реалното. С молив. Дори когато беше на футболния връх в “Манчестър Юнайтед”, рисуваше карикатури на приятелите си в Театъра на мечтите. Впоследствие споделяше завидно добри шаржове и рисунки, след като точната му ръка и нейният верен приятел моливът пресътворяваха образи на популярни спортисти, актьори, филмови герои, музиканти и известни личности.
Милиони по цял свят се възхищаваха и на този талант на Бербатов, но истината е, че
никой не можеше
да има негова
рисунка вкъщи
Можеше да види подбрана творба, споделена в социалните мрежи, но не и да я притежава.
В края на 2019-а - годината, в която Димитър Бербатов официално обяви края на спортната си кариера, футболната звезда даде старта на нов голям проект - негов личен бранд за облекло. А всички модели са ексклузивни - рисувани и разработени от самия Бербатов.
И ето че, забавлявайки се, футболистът художник открива начин как да споделя произведенията си реално с хората, имащи интерес към творчеството му. Прочутият ни спортист загатваше отдавна, че готви изненада, свързана с изобразителното изкуство. Той рисува дълги години, има и събрана завидна колекция от творби, но в един момент решава да ги превърне в основата на свой моден бранд, в избрани моменти да показва на публиката подбрани рисунки чрез ексклузивни модели. И да обедини изобразителното изкуство с модата като изкуство.
Изключително идейна е рисунката на една от първите пуснати тениски от бранда gooD9Bad. В нея Бербатов е пресъздал избора между доброто и лошото с половин лице, наподобяващо Исус Христос, и половин череп, с нахвърляни характеристики на доброто и лошото и вплетени буквите и номерът, олицетворяващи Димитър Бербатов и дали името на бранда му.
“Рисуването е хоби, което исках да споделя с хората. Брандът е моят начин да го направя”, заяви Бербатов.
“Този проект е
плод на моята
потребност да се
изявявам творчески
Рисувах и докато бях на терена и радвах феновете с нещата, които правех там. Но вече искам да споделям с тях и своето увлечение с молива. Да им подарявам част от вдъхновението си. Всичко, което съм си представял, вече е факт – висококачествени продукти. Независимо къде сте - играете с децата си, пътувате със семейството си, излизате с приятели, спортувате, моите артикули могат да са с вас във всеки един от тези моменти. А чрез тях там ще бъда и аз. Защото дизайнът е изцяло мой – от първия щрих до посланието”, разказва Бербатов.
“Като артист аз не мога да се повтарям – всички мои творения ще виждате в крайно лимитирани серии и ще имат почти колекционерска стойност. Ако нещо ви хареса – не му мислете, защото, когато свърши, най-вероятно няма да бъде произведено отново. Аз вече ще съм на вълна нова бутикова колекция и ще рисувам за вас новите си идеи. Кога ще видите и тях? Когато – тогава. Това не е просто бизнес, това е и емоция - моят нов начин да общувам с хората, които ме харесват”, казва още Бербатов за новия си проект, който е достъпен чрез личния му сайт.
Интересен беше и начинът, по който рекордьорът по голове за националния отбор на България обяви на феновете си по света и у нас старта на това предизвикателство извън терена: “През цялото време досега ме питахте: “Берба, може ли твоя фланелка, моля?”. Сега имате отговора: Да, може!”.
“А автентичността и оригиналността са гарантирани по един много специален начин”, добавя Бербатов. И акцентира, че към дрехите с рисунки лично от него и въобще към всеки артикул от бранда му има още по-голяма добавена стойност заради иновация чрез специално разработено мобилно приложение King Football. На него всеки може първо да верифицира, че е собственик на един от лимитираните продукти, чрез NFC tag - с натискане на бутона “верифицирай” и с едно докосване на мобилния телефон до логото на продукта на мига се получава и гаранцията за собственост на уникален артикул. Второ - всеки получава и специално видео послание от самия Бербатов, което се активира отново чрез приложението и вече сканираното лого.
Това всъщност описва и иновацията, скрита зад бранда на Димитър Бербатов. Заедно с личната си марка успелият български футболист стартира и приложението, имащо за бъдеща цел обединяването на фенове, спортни звезди и марки за спортна екипировка.
А за бранда на Димитър Бербатов е ясно - всеки продукт има своята дигитална идентичност. И още по-важното - вдъхновен е лично от хобито на звездата - рисуването.
Портрет, нарисуван от баща му, отключва таланта на бъдещата звезда
Любовта на Димитър Бербатов към рисуването датира от ранна детска възраст. Този негов талант е отключен от рисунка с молив на баща му Иван Бербатов. “И за рисуването, както и за футбола искрата беше запалена от баща ми. Един ден той беше нарисувал някакъв портрет и го сложил на библиотеката с книги вкъщи, за да се вижда от всички. На библиотеката стоеше и телевизорът ни – “Велико Търново”... А баща ми по незнайни причини ни беше организирал изложба на своето произведение – портрет, нарисуван с молив. Лепнал го да ни извади очите”, разказва Димитър Бербатов в автобиографията си “По моя начин”.
“Как да не го питам това кой го нарисува? “Ами, аз го нарисувах.“ Хмм, добреее... И лека-полека се хванах как съм заинтригуван от това занимание – вземах молив, гледах разни неща и ги прерисувах. Най-много ми харесваше да рисувам анимационните герои от детските списания. Започнах с тях и брей, ама то се получаваше! Харесваше ми какво виждам като резултат. Баща ми също видя таланта ми и му беше интересно. Е, нямаше пляскане с ръце и “браво”, ама то му личеше. Първо си рисувах насаме – да не ми се пречка никой и да не вземе да ми се смее на творчеството. Когато си дете, си неуверен и един присмех стига, за да се откажеш. Но като започнах да усещам, че ставам добър, вече можех да показвам произведенията си – на баща ми, майка ми, брат ми, леля ми. Някак постепенно осъзнавах, че ставам. Че имам качества за тая работа. И оттогава ми е тръгнало с рисуването. Та до ден днешен – каквото видя, мога да го нарисувам. Нямам проблеми. Разбира се, не съм нов Пикасо, но смея да твърдя, че на аматьорско ниво съм доста добър. Баща ми не съм сигурен дали вече може, но едно време го биваше. А онзи портрет явно е отключил моя скрит талант”, разкрива звездата на българския и световния футбол.
Години след като искрата е запалена, а той вече е стъпил на футболния връх с “Манчестър Юнайтед” - станал е първият българин, шампион и голмайстор на английската Висша лига, Берба започва да разкрива пред света и тези свои заложби. През 2010 г. впечатлява с рисунки на други звезди, свои съотборници в “Юнайтед”. “Футболът е като изкуството. Каквото и да видя, мога да го нарисувам. Направих няколко карикатури на моите приятели Уейн, Вида и Флеч. Много се смяхме над тези карикатури. Мисля, че и на “потърпевшите” им хареса”, споделя Бербатов за творбите по неговия начин на Уейн Руни, Неманя Видич и Дарън Флечър. По-късно, когато играе във “Фулъм”, след гол и победа показва как е релаксирал - като е сътворил прекрасна рисунка на великия Мохамед Али.
След това показва и карикатури на рапърите Снууп Дог и Тупак, на популярния телевизионен герой доктор Хаус, изигран от Хю Лори, на героите от сериала Breaking Bad, на Хю Хефнър, Брус Уилис, Луи дьо Фюнес и, разбира се, на Марлон Брандо от любимия си филм “Кръстникът”.
След като стана “кръстник” и на своя собствена марка за облекла, от края на 2019 г. Димитър Бербатов започна да показва, но вече и да споделя реално с феновете си нови резултати от неговото хоби. Пак по неговия начин.