Операта "Кармен" от Бизе ще се играе на 19 юли в полите на Витоша, съобщиха от пресцентъра на Софийската опера и балет.
Съвременен поглед към драмата на Кармен на Софийската опера през традициите на древногръцкия театър и японския театър „Но“ предлага постановката на Пламен Карталов на популярната опера на Бизе в полите на Витоша, в Киноцентър "Бояна", на 19 юли. Операта представи постановката и на поредното си турне в Япония миналата година.
Режисьорът Пламен Карталов, по собствените му думи, предлага самостоятелен концептуален поглед в стил на смесени принципи от съвременността и традиции от древногръцкия театър и древния японски театър „Но“. Сцената е изчистена от бутафория, освободена от дешифриране на жанра според класическите категории. Доминиращо място има концентрацията върху съдбата на главните действащи лица, поставени в централния кръг като главна тяхна арена на съдбовност. А пространството около арената е мястото за зрителите, за тяхната игра, поведение и реакции на едновременно наблюдаващ, коментиращ и действащ Хор.
Кармен е трагедия на личността. Затова в спектакъла тя е център - като земен, но ограничен от извънземна сила. Любовта и свободата за нея са по-важни от живота. Самата тя става тяхна жертва, като се бори срещу белязалото я предопределение. Със свободата на силния си дух, независима от никого, взема решение за живота си. Нейната гордост е наказана и заради съвестта й, постоянно търсеща промяна - дързост и предизвикателство. Но човешкият живот е в ръцете на Съдбата, коментира Карталов. По думите му, Кармен е рефлексия на трагична вина, близка по съдба на героини и образи от класическите шедьоври на древногръцката трагедия.
Постановката на „Кармен“ беше реализирана от трупата на Софийската опера и балет специално за седмото й турне в Япония през 2018 г.
Японците изразиха възхищението си към нашите оперни певци, те ги чакаха след спектакъла в продължение на повече от час, за да ги поздравят и да си вземат автограф.
Рейко Юяма музикален критик, продуцент, писател
Настоящото представление, постановката „Кармен“, дори сред сходните постановки, е изключително необичайна. Разбрах, че г-н Карталов е вдъхновен от японската култура, по-конкретно от театър „Но“ до голяма степен, това личи и от сценичната подредба – изключително семпла, цветовете са ограничени до черно, червено – малко на брой и акцентиращи. Това има голям ефект – дори самите цветове изиграват една роля и придават атмосфера, което е много сполучливо в случая.
Сякаш излезлият от древногръцка легенда хор с белите си маски, създава прекрасен контраст и напомня за стила на Фелини в един мощен микс от заложени идеи. По-важно от неудобната истина, изразена във въпроса „Нима вече няма нищо ново?“, е истината, представена ни от сцената – „В какво се състои същността на „Кармен“?“ Българската национална опера ни провокира, не с поредната романтична история – тяхната постановка бе по-скоро задълбочено вникване в извечните и съвременни проблеми като „Свободата на жената и забраняващата това култура“ или „Невъзможността от факта, че понякога онзи, когото обичаме, не може да отвърне на чувствата ни, колкото и усилия да полагаме“
В "Кармен" на 19 юли участват :
Гергана Русекова, Костадин Андреев, Веселин Михайлов, Илия Илиев, Красимир Динев, Светозар Рангелов, Атанас Младенов, Радостина Николаева, Силвана Пръвчева, Цветелина Коцева
Диригент:Жорж Димитров
Режисьор Пламен Карталов
Сценография Миодраг Табачки
Костюми Християна Михалева-Зорбалиева
Диригент на хора Виолета Димитрова
Хореография Антоанета Алексиева, Светлин Ивелинов
Оркестър, хор и балет на Софийска опера
Съвременен поглед към драмата на Кармен на Софийската опера през традициите на древногръцкия театър и японския театър „Но“ предлага постановката на Пламен Карталов на популярната опера на Бизе в полите на Витоша, в Киноцентър "Бояна", на 19 юли. Операта представи постановката и на поредното си турне в Япония през 2018 година.
Режисьорът Пламен Карталов, по собствените му думи, предлага самостоятелен концептуален поглед в стил на смесени принципи от съвременността и традиции от древногръцкия театър и древния японски театър „Но“. Сцената е изчистена от бутафория, освободена от дешифриране на жанра според класическите категории. Доминиращо място има концентрацията върху съдбата на главните действащи лица, поставени в централния кръг като главна тяхна арена на съдбовност. А пространството около арената е мястото за зрителите, за тяхната игра, поведение и реакции на едновременно наблюдаващ, коментиращ и действащ Хор.
Кармен е трагедия на личността. Затова в спектакъла тя е център - като земен, но ограничен от извънземна сила. Любовта и свободата за нея са по-важни от живота. Самата тя става тяхна жертва, като се бори срещу белязалото я предопределение. Със свободата на силния си дух, независима от никого, взема решение за живота си. Нейната гордост е наказана и заради съвестта й, постоянно търсеща промяна - дързост и предизвикателство. Но човешкият живот е в ръцете на Съдбата, коментира Карталов. По думите му, Кармен е рефлексия на трагична вина, близка по съдба на героини и образи от класическите шедьоври на древногръцката трагедия.
Постановката на „Кармен“ беше реализирана от трупата на Софийската опера и балет специално за седмото й турне в Япония през 2018 г.
Японците изразиха възхищението си към нашите оперни певци, те ги чакаха след спектакъла в продължение на повече от час, за да ги поздравят и да си вземат автограф.
Рейко Юяма
музикален критик, продуцент, писател
Настоящото представление, постановката „Кармен“, дори сред сходните постановки, е изключително необичайна. Разбрах, че г-н Карталов е вдъхновен от японската култура, по-конкретно от театър „Но“ до голяма степен, това личи и от сценичната подредба – изключително семпла, цветовете са ограничени до черно, червено – малко на брой и акцентиращи. Това има голям ефект – дори самите цветове изиграват една роля и придават атмосфера, което е много сполучливо в случая.
Сякаш излезлият от древногръцка легенда хор с белите си маски, създава прекрасен контраст и напомня за стила на Фелини в един мощен микс от заложени идеи. По-важно от неудобната истина, изразена във въпроса „Нима вече няма нищо ново?“, е истината, представена ни от сцената – „В какво се състои същността на „Кармен“?“ Българската национална опера ни провокира, не с поредната романтична история – тяхната постановка бе по-скоро задълбочено вникване в извечните и съвременни проблеми като „Свободата на жената и забраняващата това култура“ или „Невъзможността от факта, че понякога онзи, когото обичаме, не може да отвърне на чувствата ни, колкото и усилия да полагаме“
В «Кармен» на 19 юли участват :
Гергана Русекова, Костадин Андреев, Веселин Михайлов, Илия Илиев, Красимир Динев, Светозар Рангелов, Атанас Младенов, Радостина Николаева, Силвана Пръвчева, Цветелина Коцева
Диригент:Жорж Димитров
Режисьор Пламен Карталов
Сценография Миодраг Табачки
Костюми Християна Михалева-Зорбалиева
Диригент на хора Виолета Димитрова
Хореография Антоанета Алексиева, Светлин Ивелинов
Оркестър, хор и балет на Софийска опера