Вижте спектаклите на Софийската опера и балет за месец октомври

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9038181 www.24chasa.bg
Снимки от операта "Янините девет братя", с която се открива сезон 2020/2021 СНИМКИ: Софийската опера и балет

СЕЗОН 2020 / 2021

130 ГОДИНИ СОФИЙСКА ОПЕРА И БАЛЕТ

Спектакли на Голяма сцена

След изключителния си летен сезон, белязан от множество постановки, играни на пет открити сцени при огромен зрителски интерес, Софийската опера и балет кани почитателите си да бъдат нейни гости и на подготвените специално за тях оперни, балетни и детски спектакли и през новия творчески сезон. Той ще бъде официално открит на 09 октомври 2020 година с операта „Янините девет братя“ на композитора Любомир Пипков, автор на либретото е Никола Веселинов. С най-българската опера, както я определят музикалните критици у нас и по света, ще бъде дадено началото на сезон, който ще премине под знака на отбелязването на 130-годишнината от създаването на Софийската опера и балет.

„Янините девет братя“ е опера, разкриваща вечните проблеми на битието ни – доброта, талант, стремеж към създаване на красота, завист и злоба, предателство, разрушаване на сътвореното красиво. Това е спектакъл, наситен със смисъла на националната култура и с елементи от импулсивността на съвременния свят със сюжет, разказващ за събитията от 14-ти век по време на османското владичество в България. Всичко това вдъхновява Любомир Пипков да създаде операта си когато е бил студент в Париж.

„Исках да видя миналото на народа си от съвременни позиции, да разкрия правото на един живот, пълен с мъдрост, опит и вяра в бъдещето“, споделя за творбата си Любомир Пипков.

След като поставя операта „Янините девет братя“ през 1984 година в Русе, 34 години по-късно режисьорът на спектакъла – академик Пламен Карталов – влага в нея нови идеи, които публиката ще може да види – като тази за космическата роля на дървото – символ на живота, пазител на ценности, родова памет и традиции. Маестро Карталов отбелязва, че включването в част от постановката на автентични костюми и маски на кукери и бабугери се интерпретират като символи и образи на народната съдба и борбата с историческото зло.

Операта „ Янините девет братя “ се игра с голям успех на сцената на Болшой театър, по време на гастрола на Софийската опера и балет в Москва през 2018 година и на откриването на Първия летен фестивал „Портал на два свята“ през август тази година в античната крепост Цари Мали град в района на Самоков.

Постановката е на академик Пламен Карталов, диригент е Жорж Димитров, сценографията е на Свен Йонке, художник на костюмите е Станка Вауда, хореограф – Риолина Топалова, диригент на хора – Виолета Димитрова.

История за забранена любов и перипетиите, през които трябва да преминат участниците в нея, е в основата на сюжета на другото заглавие в новия сезон на Софийската опера и балет – операта „Бал с маски“, написана от ненадминатия оперен композитор Джузепе Верди, която публиката ще може да види на 11 октомври 2020 година от 19 часа. За основа на сюжета на творбата си Джузепе Верди използва творбата на Д.Ф. Обер, създадена след убийството на шведския крал Густав Трети по време на бал през 1792 година. Случай, който се превръща в сюжет на редица драматични и оперни творби. Историята за благородника Рикардо, който е и щедър владетел и тайната му любов към жената на неговия съветник Ренато, залегнала в основата на операта, е била подложена на сериозни поправки и цензуриране преди поставянето и на сцена, най-вече, заради начина, по който пред публиката се представя коронована особа.

„Бал с маски” се определя от критиката като едно от върховите творчески постижения на Джузепе Верди, в които слово, музика и действие са неразривно свързани и оказват силно въздействие върху зрителя. За това спомага използваният от композитора метод на контраста – зловещи образи по време на празнично веселие, нежна лирика по време на тайнствена и мрачна сцена.

Премиерата на „Бал с маски” е на 17 февруари 1859 година в театър „Аполо“ в Рим и преминава при огромен успех. По-късно тя се играе под името „Амелия“ в други италиански театри, а след това в Париж, Берлин и други световни сцени.

В България операта е играна за първи път на Софийска сцена на 22 октомври 1926 година под режисурата на Ил. Арнаудов, диригент е В. Бобчевски.

Балетният шедьовър „Дон Кихот“ по музика на композитора Лудвиг Минкус ще открие на 15 октомври 2020 година от 19 часа новия балетен сезон. Творбата, за която критиката е категорична, че още от първото си представяне е била обречена на успех, въплъщава в себе си испанското народно танцово изкуство и класическия балет. Тя разказва историята за кръчмаря Лоренцо, който иска да омъжи дъщеря си за богат аристократ, но тази сватба изглежда невъзможна, тъй като дъщерята Китри е влюбена в бръснаря Базил. Литературният герой от прочутия едноименен роман на Мигел Де Сервантес – Дон Кихот, познат като рицар на печалния образ, в балета на Лудвиг Минкус заема второстепенна роля, но въпреки това в спектакъла той запазва характеристиката на образа си – да е готов за подвизи и благородни постъпки заедно със своя оръженосец Санчо Панса. Първата постановка на балета „Дон Кихот“ е във Виена през 1740 година. Оттогава до днес спектакълът е поставян от много балетни трупи по целия свят в различни варианти.

Трагичната история на японската принцеса Чо Чо Сан, разказана в операта „Мадам Бътерфлай“ на Джакомо Пучини публиката ще може да види на 16 октомври 2020 петък от 19 часа на сцената на Софийската опера и балет. Определяната като трагична опера е написана по либретото на Луиджи Илика и Джузепе Джакоза по драмата на Давид Беласко „Гейша“, основана на едноименната повест на Джон Лутер Лонг. Сюжетът за операта си Джакомо Пучини открива при престоя си в Лондон, където гледа едноактната трагедия на Давид Беласко и започва да я композира през 1901 година. След известни прекъсвания творбата е завършена и премиерата й е през 1904 година в театър „Ла Скала“ в Милано, но претърпява провал. Това е причина композиторът да предприеме редица промени и да представи операта няколко месеца по-късно същата година в Бреша, а година по-късно е играна в Ковънт Гардън, Лондон и в Опера комик в Париж. В „Мадам Бътерфлай“ публиката се пренася в японския град Нагасаки, където живеят американския лейтенант Пинкертон и младата японка Чо Чо Сан, чиито брак скоро ще е факт, но любовта им е обречена и тази история завършва със смъртта на Чо Чо Сан.

Вижте спектаклите на Софийската опера и балет за месец октомври

Приказката, разказваща историята за зъл магьосник, превърнал в лебеди красиви девойки и за силата на доброто и любовта, залегнала в основата на сюжета на балета „Лебедово езеро“ от Пьотр Илич Чайковски ще бъде разказана пред публиката на 17 октомври от 19 часа. Това е един от най-известните и обичани балети в света, но и най-често поставяният на сцените на балетните театри. История за любовта, пренасяща зрителя в двореца на принц Зигфрид, където се подготвя неговата бъдеща сватба с девойка, която той трябва да избере, но той се влюбва в лебед, превърнат от зъл магьосник в красивата принцеса Одета. Пред нея Зигфрид дава обет да я избави от тегнещото над нея и приятелките и проклятие. Злият магьосник е победен и магията е развалена. В България балетът „Лебедово езеро“ е игран за първи път на 5 февруари 1937 година.

Една от най-популярните и незабравими комични опери „Дон Паскуале“ на Гаетано Доницети е другото предложение през новия сезон на Софийската опера и балет. На 18 октомври от 19 часа публиката ще може да се докосне отблизо до изящната музика на Доницети, с която той умело пресъздава един добре познат и вечен житейски сюжет – за любовта и перипетиите, през които преминава тя, особено когато става дума за богатство и наследници. За първи път операта „Дон Паскуале“ е изиграна на 4 януари 1843 година в Париж и оттогава до днес се радва на огромен зрителски интерес. Първата й постановка в България е през 1932 година в Софийската опера. „Дон Паскуале” е определяна от музикалната критика като една от най-ценните комични опери на Доницети. Творба, чиято музика композиторът създава само за осем дни и чрез нея прави публиката съпричастна на емоциите, завладели душата на стария ерген Дон Паскуале, който иска да направи живота си по-добър като се ожени за млада жена. Но дали очакванията му ще се оправдаят ?

Софийската опера и балет готви поредната приятна изненада за зрителите си и за почитателите на балетното изкуство на 22 октомври от 19 часа със спектакъла на балета „Кармина Бурана” по музика на Карл Орф, разказващ историята за човешката съдба и етапите, през които преминава всеки от нас в живота си. Спектакъл, който представя по нетрадиционен начин разказа за трудния преход от младостта към зрелостта и за триумфа на човека, независимо от житейските несгоди и смъртта. Чрез музиката си германският композитор Карл Орф връща зрителя към времената на морално разядени общества, които се противопоставят на страха от божието наказание и искат да създават живот и да се радват на любовта си, да живеят без обществените табута и породените от морала ограничения. Орф пише музика, представяща образа на злото в най-суеверния му облик. „Кармина Бурана”, е едно от най-предпочитаните съвременни произведения, създадени от Карл Орф. В основата й стои оригиналният текст на едноименния поетически сборник от Средновековието. Тя е определяна като сценична кантата с 25 песни от неизвестни автори, които композиторът е вплел в музика и танц, насочени към битието на човека, преминаващо през радост, тъга, богатство, бедност.

Историята за силата на любовта и за това как двама души са готови да жертват живота си за нея, въплътена в сюжета на операта „Норма“ на Винченцо Белини, публиката на Софийската опера и балет ще може да види на 23 октомври петък от 19 часа. Лиричната трагедия в две действия е създадена през 1831 година – време, в което в Италия цари патриотичен подем, който обзема и композитора Винченцо Белини и той се заема да създаде творба, в която доминира идеята за освободителната борба и ненавистта към робство. В „Норма“, наред с темата за войната и освобождението, ярко присъства и вечната тема за любовта и предателството, което Норма претърпява от жрицата Адалджиза – влюбена в мъжа на Норма и заради, което предателство пламва война, завършила със смъртта на Норма и нейния любим Полион. Композиторът Винченцо Белини също взема дейно участие в създаването на либретото на операта и непрекъснато прави множество промени в него и в сцените, като дори променя и една от най-прочутите в операта арии – Каста Дива. За първи път „Норма“ е представена на 26 декември 1831 година в театър „Ла скала“ в Милано, но премиерата й не преминава с успех, за разлика от второто й представяне, което предизвиква истински фурор и така постепенно „Норма“ се превръща в една от най-популярните опери.

Романтичният балет „Жизел“ на композитора Адолф Адам почитателите на танцовото изкуство ще могат да видят на сцената на Софийската опера и балет на 24 октомври неделя от 19 часа. В основата на сюжета му стои историята за несподелената любов между красивата Жизел и Алберт, която композиторът заимства от френския писател Теофил Готие. Балетът е завършен през 1841 година и премиерата му в Париж тогава преминава при небивал успех, на който се радва и до днес при представянето си по световните сцени когато този ярък пример на романтичния балет се играе пред публика и носи посланието, че понякога болката от загубената обич е по-силна от смъртта.

Оперният шедьовър „Кармен“ на Жорж Бизе публиката на Софийската опера и балет ще може да види на 25 октомври неделя от 19 часа. С него се отбелязва Световния ден на Операта. Интерпретацията на режисьора на спектакъла Пламен Карталов ще пренесе зрителя в свят на смесени принципи от съвременност и традиции от древногръцкия театър и древния японски театър НО и ще накара публиката да усети идеята на режисьора да представи операта по един нестандартен начин. В него място е отделено на съдбата на главните действащи лица, а пространството около своеобразната арена е отредено за главните герои е отредено за реакциите на един едновременно наблюдаващ събитията и коментиращ случващото се хор. „Кармен“ е трагедия на личността. Затова в спектакъла тя е център, като човек земен, но ограничен от извънземна сила. За нея любовта и свободата са по-важни от живота. Самата тя става тяхна жертва, като се бори срещу белязалото я предопределение. Гордостта и е наказана и заради съвестта й постоянно търсеща промяна – дързост и предизвикателство. Но човешкият живот е в ръцете на Съдбата.

Най-играният досега в света мюзикъл „Клетниците“, публиката на Софийската опера и балет ще може да види отново на софийска сцена на 30 октомври от 19 часа, на 31 октомври от 11 и 19 часа. Музиката на Клод-Мишел Шьонберг и адаптацията на текстовете на Ален Бублил, пресъздават революционния устрем във Франция от времената на поредната трансформация в държавното управление на страната, описани в едноименния роман на Виктор Юго. Основният разказ в него се гради около образа на бившия затворник Жан Валжан, който вижда силата на доброто в света, въпреки че не може да избяга от тъмното си минало. Започвайки през 1815 г. повествованието достига своята кулминация през 1832 г. с Юнското въстание в Париж на барикадите като следва живота и отношенията на няколко персонажа, и конкретно страданията на бившия каторжник Жан Валжан и неговото изкупление.

„Поставянето на софийска сцена на „Клетниците“ е сбъдването на моя мечта от 1987 година“, казва режисьорът Пламен Карталов, който ще предложи на зрителите едно невероятно изживяване, гарантирано от актьорската игра, музиката и сценичната адаптация в спектакъла. За да бъде видян той от българските зрители, Софийската опера е откупила правата за мюзикъла от носителя им – най-успешният и влиятелен музикален продуцент в света Камерън Макинтош.

„Клетниците“ е на сцена вече над 30 години с повече от 10 000 представления и е видяна е от 60 млн. зрители в 42 страни, изпята е на 21 езика.

Композиторът Клод-Мишел Шьонберг прави през 1978 година концептуален албум по романа на Виктор Юго, със стихове на Ален Бублил, а по-късно двамата преработват албума в мюзикъл. Първата му постановка е в Париж през 1980 година и до днес. „Клетниците“ се възприемат за истинска класика в жанра. През 2016 г. Би Би Си 2 нарича „Клетниците” най-добрия мюзикъл на всички времена.

Месец октомври за нашата най-млада публика на малка сцена

И през новия творчески сезон Софийската опера и балет остава вярна на стила си и продължава традицията си да доближи по подходящ начин към оперното и балетното изкуство и децата. Затова и през месец октомври Операта е подготвила за най-малките си почитатели разнообразна програма с приказни истории, разказани по подходящ за малчуганите начин от солистите, балета и оркестъра на Операта.

Началото ще бъде дадено на 3 октомври от 11 часа с „Концерти за бебоци“ – инициатива, която цели съвсем малки деца пристъпват за пръв път в операта, за да могат от рано да формират интерес към сценичното изкуство, който по-късно като вече пораснали деца да предадат на своите деца. Следващите спектакли на „Концерти за бебоци“ са на 4, 10, 11, 17, 18, 24, 25 и 31 октомври от 11 часа.

Отново на 3 октомври от 16 часа, най-малките зрители на Софийската опера са поканени на спектакъла „Лили и вълшебното бисерче“, който ще пренесе децата в приказното пътешествие на малката Лили в подводния свят, където тя търси вълшебното бисерче, което ще я направи по-добра. По пътя си Лили среща много препятствия, но намира нови приятели и научава, че зад страшната външност може да има добро сърце. Спектакълът по приказката на Валери Петров и по музика на Любомир Денев на голяма сцена ще представят артистите: Анжелина Денчева, Александър Георгиев, Красимир Динев, Анна Вутова-Стойчева, Благовеста Мекки-Цветкова, Илия Илиев, Калин Душков, Рада Тотева, Цветан Цветков, Георги Джанов, Никола Попов, Ованес Каспарян, Стоил Георгиев. Диригент е Жорж Димитров.

На 4 октомври от 16 часа на Голяма сцена малките почитатели на Софийската опера ще могат да научат историята на „Трите прасенца”, в която прасенцата са артисти, които пеят, играят, танцуват и свирят в първата част, а във втората започват перипетиите им след срещата с вълка, който накрая получава своя урок, заради това, че гони прасенцата Пуф, Паф и Пиф. Историята им пред зрителите ще разкажат артистите: Вихра Смилкова, Рада Тотева, Калин Душков, Илия Илиев, Елена Стоянова, Александра Носикова, Георги Джанов и Георги Георгиев. Диригент е Стефан Недялков.

На 10 октомври от 16 часа децата, заедно със своите родители могат да посетят спектакъла „Пепеляшка“, адаптирана за деца версия на популярния балет на композитора Сергей Прокофиев. Приказка, която се развива по творбата на Шарл Перо, в която всички герои са добри, а единствено в образа на мащехата е запазено оригиналното виждане на автора. Малките зрители ще разпознаят своите любими герои, ще усетят вълшебството в балната вечер, ще се запознаят с приятелите на Пепеляшка и ще научат повече за двете и сестри, които не са лоши, но са подвластни на амбициите на майка си.

На 11 октомври от 16 часа, Софийската опера кани най-малките си почитатели на спектакъла „История с патоци, Мечо и Лиса“, за да научат, че доброто винаги побеждава и да разберат повече за приятелството в гората и приключенията на любознателния Мечо, който иска да знае всичко за света около него. Приключенията на Мечо, патето Човчо и дружината, водена от Зайко – Бързоножко ще разкажат артистите: Никола Попов, Лора Илиева, Александра Носикова, Илия Илиев, Анна Гавраилова, Рада Тотева, Калин Душков, Надя Колева, Зора Колева, Вихра Смилкова, Димитрина Кечеджиева. Диригент е Стефан Недялков.

Операта „Вълшебната флейта“ за деца по музика на Волфганг Амадеус Моцарт, малките почитатели на операта могат да видят на 17 октомври от 16 часа. Спектакълът, който носи радост, светлина и оптимизъм и разказва за сблъсъка между доброто и злото, за приятелството и любовта ще представят пред публиката: Димитър Станчев, Калин Душков, Диана Василева, Силвия Тенева, Елена Стоянова, Силвана Пръвчева, Румяна Петрова, Александър Георгиев, Ива Бизева, Красимир Динев, Рада Тотева. Диригент е Жорж Димитров.

На 18 октомври от 16 часа малките зрители могат да посетят и спектакъла „Веселите малчугани“, който пренася децата в приказни сюжети, разиграни с музиката на Моцарт, Хумпердинк, Шуберт, Менделсон, Вебер, Росини, Чайковски, Добри Христов, Мария Момирова. За да съпреживеят децата емоцията на спектакъла ще помогнат артистите: Александра Носикова, Вихра Смилкова, Георги Джанов, Ива Бизева, Калин Душков, Лора Илиева, Мариана Цветкова, Никола Попов, Рада Тотева и диригентът Стефан Недялков.

На 24 октомври от 11 часа децата и родителите им ще могат да видят и операта „Рейнско злато“ от Рихард Вагнер. Специалната адаптация за малката публика под формата на приказка разкрива пред зрителите истините за борбата между доброто и злото, а в спектакъла участват артистите: Николай Петров, Николай Павлов, Илия Илиев, Красимир Динев, Валентин Ватев, Стоил Георгиев, Румяна Петрова, Силвана Пръвчева, Антония Иванова, Елена Стоянова, Цвета Сарамбелиева. Диригент е : Велизар Генчев.

Софийската опера кани най-малките си почитатели и на изпълнения с много настроение и приключения спектакъл „ Мечо Пух”, в който децата ще научат повече за приключенията на Мечо и на приятелите му – Зайо, Прасчо, Кенга, Ру, Бухалът, Йори и приказните цветя. Историята ще бъде разказана на 25 октомври от 16 часа от артистите: Георги Джанов, Силвана Пръвчева, Елена Стоянова, Никола Попов, Рада Тотева, Анна Гавраилова, Зора Колева. Диригент е Стефан Недялков.

На 31 октомври от 16 часа, Софийската опера и балет кани най-малките си почитатели на спектакъла „Спящата красавица“ – адаптирана балетна версия за деца, създадена по музика на Пьотър Илич Чайковски и либрето по приказката на Шарл Перо. В нея се пресъздава историята за раждането на детето на Крал Флорестан XIV и неговото кръщение, на което присъстват много прекрасни феи, а една от тях е поканена за кръстница на детето. Празненството обаче е помрачено от злата фея Карабос и проклятието, което тя отправя към принцеса Аврора да заспи дълбок сън, от който единствено може да я събуди целувката на красив принц. Ще бъде ли развалено проклятието? Това децата ще научат, ако посетят спектакъла на Софийската опера и балет на Малка сцена.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Доверието към ВАР, меко казано, се разклати в Италия и предизвика гневни реакции, след като цели три гола на Алваро Мората във вратата на "Барселона" бяха отменени. В мач от груповата фаза в Шампионската лига каталунците победиха като гост "Ювентус" с 2:0 с голове на Дембеле и Меси. Мората записа хеттрик от отменени голове от позиция на засада

Арсен Венгер, който в момента работи като директор в отдела за развитие на футбола във ФИФА, се обяви против създаването на Европейска суперлига. Според легендарния мениджър на "Арсенал" подобен турнир би заличил английската Висша лига. "Висшата лига сега има превъзходство пред останалите първенства в Европа - коментира Венгер

Щатният досега изпълнител на дузпи в "Челси" Жоржиньо най-вероятно ще бъде лишен от тази привилегия. За това намекна мениджърът Франк Лампард след успеха с 4:0 при гостуването на "Краснодар". Италианският национал пропусна наказателен удар в в 14-ата минута, като това му се случва за втори път от началото на сезона