Българката Петя, проектирала скъпи коли, сега прави цял китайски град

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9243856 www.24chasa.bg
Петя Бертони учи в Италия “Маркетинг, комуникации и глобални пазари”.

Навремето баща ѝ не смятал дизайна за сериозен бизнес, подходящ за дъщеря му

Уникални автомобили, иновативни влакове, екологични пространства, цели китайски градове и името на България, замесено във всичко това. Благодарение на Петя Георгиева-Бертони - млада и амбициозна жена, която от няколко години има една цел – да осъществява най-смелите мечти на аристократи, инвеститори и цели държави, като проектира транспортни средства, градски пространства и внушителни сгради от ново поколение. Диапазонът на работата ѝ е огромен - от това да разработи революционна нова кожа за тапицерия в автомобилите до проектирането на цял град.

Амбицията на Петя я води от родния ѝ Благоевград в Италия, където учи “Маркетинг, комуникации и глобални пазари”. Девет години по-късно вече работи по “едни от най-вълнуващите проекти в света”, както тя самата казва. До голяма степен това е резултат от дисциплина и много лишения, но и от много положително мислене.

От малка все нещо скицира. Като дете дори често криела нарисуваните си модели в шкафа на баба си, за да ги пази за бъдещи идеи.

“Сега ме подсещате да ги потърся веднага щом мога да отида при нея”, казва през смях Петя и допълва, че би ѝ било любопитно какво ще намери там – “може и много стара скица да ме вдъхнови по нов проект”. Скицирането е вид планиране, което е основен елемент от всекидневието на дизайнера и маркетолога и до ден днешен. Така съумява да проектира и проследява действията си, за да бъде подготвена за всякакви ситуации. Навремето баща ѝ не бил съгласен, че дизайнът е сериозен бизнес, подходящ за Петя. Днес вече е на коренно различно мнение, още повече че тя прави дизайн и за неговия бизнес. Но пък и той не спира да я предизвиква.

“Последно ми каза, че когато види

наш дизайн на влак

по българските

жп линии,

ще съм успяла да го убедя напълно. На път съм, при това ускорявам”, разказва с усмивка Петя.

Докато учи в Италия, среща съпруга си - Паоло Бертони, който е собственик на фирма за дизайн на транспортни средства и градски решения. И се превръща в най-ценния му кадър както в бизнеса, така и в живота му. Вроденият му усет за откриването на таланти проработва и с българското момиче. След 5 години съвместен живот през януари вдигат сватбата си в Монако след специално издадено разрешение от принц Алберт - там не може да се сключи брак, ако не си гражданин на държавата и нямаш такова разрешение. Макар и далеч от родината си от години, Петя е държала да се спазят голяма част от българските традиции.

Но ако си мислите, че като в българската поговорка “обущарят бос ходи”, това не е така с автомобилите на Петя Бертони и съпруга ѝ. Тя се е погрижила да ги направи възможно най-удобни и функционални за техните нужди.

“В един от автомобилите ни в момента най- характерното е лазерно гравирана кожа със специфична текстура и инициалите ни, както и метална табела с фамилията. Друг състезателен автомобил е изцяло с карбоново купе, създадохме и наш дизайн с ливрея (външната облицовка на автомобила), посветена на Мартини Рейсинг, тъй като съпругът ми се е състезавал преди години именно с техен автомобил. Това бе знак на лична сантиментална почит, елемент от почерка ни е именно да преплитаме историята с иновативни решения. А от чисто женска гледна точка и от опит мога да ви кажа, че доста жени биха искали да имат и гардероб в автомобила си, но все още търсим решението. Знам обаче, че ако го намерим, ще бъде стартъп идея за милиони”, казва през смях тя.

Работата в дизайнерска фирма е динамична и многообразна. На дневен ред в момента е конструирането на нова суперкола, ново поколение влак и междувременно цял китайски град – “изключително многопластов проект с безброй иновативни решения – с огромни мащаби и типично в новия амбициозен китайски стил”. Селището се намира в близост до Шанхай в местност, която много прилича географски на Тоскана. Предвидени са зони за забавление, професионална писта за състезания с автомобили, министадион, шоуруми и дизайнерски студиа, които правят всичко по поръчка, обекти на модни и автомобилни брандове, както и голяма жилищна част.

“В годините назад Китай се превърна в еталон на копирането. Осъзнавайки това, в последно време се наблюдава

тенденция за наемане

на италиански

дизайнерски студиа,

за да се придаде автентичен стил в решенията, които искат да осъществят. Имат още много да работят като нация, но важното е, че разбраха, че италианското ноу-хау има причина да е най-доброто. Инвестицията е частна и изцяло посветена на членовете на “Клуб Ферари” в Китай. В нормални условия реализацията на проекта трябваше да отнеме не повече от година, но, за съжаление, настоящата ситуация доведе до доста повече предизвикателства”, разказва българката.

Петя Бертони обаче не унива, а вижда нови хоризонти в кризата и настоящата пандемия, която засегна особено много местата, в които тя работи - Италия и Китай. 

“Благодарение на нея успяхме да пренаредим приоритетите си и един от резултатите е

отварянето на офиса

в България,

от което съм изключително доволна. Това е моя отколешна мечта и виждам сериозен потенциал именно тук. Тази пандемия ни позволява да погледнем живота си от друг ъгъл и да си отговорим какво е ценно за нас. Какво искаме от живота наистина, каква следа ще оставим. И да се върнем към корените си, откъдето може да почерпим огромно вдъхновение и нови хоризонти. Китайският пазар се възстановява много по-бързо от европейския, но въпреки всичко ще отнеме време, преди отново всичко да работи плавно. Именно обаче в такива условия се откриват много нови и неподозирани възможности”, казва тя и наистина се завръща към корените си, отваряйки студио хибрид, удовлетворяващо нуждите на България и международните им проекти. При това – с български екип, когото да обучи на най-големите тънкости от света на дизайна.

“Много лесно би било след седмица да имам италиански екип дизайнери в България, но не това е идеята – искам да работя с български дизайнери, да внасям италианско ноу-хау на местна почва, а не да си “внасям” служители. Вярвам, че така ще бъдем полезни на местните професионалисти и ще допринасяме за развитието на бранша. За целта ще направим и серия от обучения между България и Италия. И определено не само за автомобилен дизайн - повече от 20 години правим влакове, метростанции и мотриси, автомобили. В България залагаме на специалността ни в ърбън дизайна и публичния транспорт – това са най-наболелите въпроси към момента.

А тук има много работа за вършене, с която се занимавам лично.

Наблюдаваме много детайлно процесите и виждаме, че липсват основни елементи в дизайна и подхода към него: например защо метрото няма еквивалентни цветове за всяка една линия? Необходими са сериозни промени – структурирани и базирани на опит. Защо новите влакове не се персонализират изцяло за българския пазар, с дизайн, който да отразява нашата култура, навици и забележителности – в интериора и екстериора? А градският транспорт? А маркировката по булевардите и велоалеите? Къде е единният градски код? Тези решения навсякъде водят до вълна на повишаване на потреблението и неизменно до по-чисти, подредени, а оттам и привлекателни градове. По тях ще работя и тук, има смисъл за страната ни”, казва Петя Бертони. 

Освен че ще обучава български дизайнери и инженери, Петя си е поставила и още амбициозни задачи. Като това да отвори своя академия по дизайн, да напише книга и да вземе няколко изпита по поредните нови специализации, които постоянно посещава. Планира да се яви и на маратон в Ню Йорк, както и да премине през няколко изпитания за оцеляване сред природата – за каляване на духа и тялото. Но това съвсем не изчерпва всичките ѝ хобита и интереси.

“По натура съм много любознателна. Но намирам време само за неща, които наистина харесвам и са функционални за мен. Чета постоянно книги, от които мога да науча повече, ходя на различни специализирани курсове. Обичам да карам ски, спортна стрелба, да играя голф и да медитирам. Особено притегателно за мен и съпруга ми е да посещаваме нови места и да разглеждаме архитектурата на градовете, най-вече в средновековен и ренесансов стил”, казва тя.