Оперен критик от Германия за премиерата на „Електра“: Беше голям успех

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9272794 www.24chasa.bg
СНИМКИ: Софийска опера и балет

"От известно време епидемията от коронавирус засяга и културния сектор в Европа. Театрите и оперите в Германия, Австрия, Франция и други страни от ЕС в момента са затворени и някои от тях предлагат на публиката стрийминг на представления. Много различно е в България! Тук политиката разбра онова, което културните мениджъри в Западна Европа отдавна се опитват да обяснят на политиците: културата е системна, да, фундаментална за хората по време на трудностите, които тази пандемия означава за всички. В България беше решено, че дори и при затварянето, което беше наложено в страната днес с оглед на високата честота на Covid и смъртните случаи, театрите трябва да останат отворени за публиката. От тях се очаква да предоставят възможност за духовна релаксация и им се разрешава да продадат до 30 процента от местата си за тази цел. Това е много разумно според мен и би било приветствано и от оперните компании в Западна Европа. Но политиците там са решили друго и по този начин излагат на бедствие културния сектор в средносрочен план", коментира Клаус Биланд, международен оперен критик от Германия, за премиерата на „Електра“, съобщиха от Софийската опера и балет.

Ето какво още каза Биланд:

Премиерата на „Електра“ от Рихард Щраус в Софийската опера и балет на 26 ноември беше разпродадена с около 200 от 650-те налични места. Беше голям успех с убедителна хигиенна концепция!

Много от оперните сюжети и дори много от най-харесваните са древни сюжети или сюжети, които вече не се вписват в нашия съвременен свят. Но не това е въпросът. "Електра", както всяка друга опера, е произведение на музикалния театър. Тоест, театърът се разиграва интегрално с музиката. А музиката, тоест оркестърът и певците, са най-важните елементи в операта. И тук отново музиката в “Електра” на Рихард Щраус, поради своя авангарден характер, е изключително актуална и емоционално въздействаща, звучи призивно дори и днес.

Предава страхотни емоции и това е ценно в съвременния свят с оглед опростяването на междуличностната комуникация чрез прекомерна употреба на мобилни телефони и социалните мрежи. Всеки, който обича операта като форма на изкуство, не може да избяга от магията на тази музика. Така че, да, тя е все още актуална и значима днес.

Българската премиера на „Електра” от Рихард Щраус в Софийската опера и балет, 111 години след нейната световна премиера, е сензация. Режисьорът Пламен Карталов, който е и генерален директор на театъра продължава да плува в дълбоките води на оперната литература, след като вече е поставил „Пръстенът“, „Тристан и Изолда“ и „Парсифал“ от Рихард Вагнер.

Американският диригент Евън-Алексис Крист е бил спечелен за музикалната подготовка и воденето на тази "Електра" и мотивира оркестъра на Софийската опера и балет за изключително изпълнение с много бързи темпа. Никога не съм чувал музикантите да свирят така мотивирано, с изключение на няколко незначителни колебания, главно в начало. Строгите хигиенни изисквания бяха спазени, което пролича и от факта, че оркестърът беше разположен върху покритие в партера и в леко спуснатата оркестрина, а публиката беше на балконите. Това доведе и до по-прозрачен звук.

Свен Йонке е създал геометричен черно-сив Атридов дворец с полупрозрачни стени, които чрез въртене многократно пораждат нови оптически форми и сцени и с добрата режисура на образите от страна на Карталов и със съответстващите костюми на Лео Кулаш, позволиха една последователна драматургия. Хореографията на Фреди Франдзути определи на петте прислужнички и на тяхната надзирателка през цялото действие ролята на коментиращия хор от древногръцкия театър - интересна режисьорска идея, която оживи образите. В изцяло българския ансамбъл на певците сред главните герои се откроиха Лилия Кехайова като Електра, Гергана Русекова като Клитемнестра и Атанас Младенов като Орест с много добрите си вокални и актьорски изпълнения. „Електра“ от Рихард Щраус и Хуго фон Хофманстал отпразнува вълнуващ дебют на българска земя!

Днес, 30 ноември, министър Боил Банов прие Краус Биланд в работния си кабинет. Двамата разговаряха на тема оперното изкуство по време на пандемия. Клаус Биланд одобри мерките на министър Банов оперните театри да останат отворени, при 30% посещаемост на публиката, допълниха от операта.