Не зарязвайте токчетата, още са фактор за сексапил

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9415927 www.24chasa.bg
Заради пандемията модният гигант “Ив Сен Лоран” представи колекцията си в пустинята вместо на бляскав подиум в Париж. СНИМКА: Инстаграм

Някои дизайнери ги забраниха, други и изпратиха по планини и пустини

Hяколко скандала разтърсиха света на модата през последните дни и всичките бяха свързани с мястото на токчетата в него. Дизайнери и клиенти са в спор дали те трябва да присъстват в новите колекции, след като не се очертава скоро пандемията да свърши и да има масови поводи за официално облекло.

Луксозната модна къща “Гучи”  и американската компания за туристически и спортни артикули “Дъ Норт Фейс” пуснаха модна серия, включваща пухени якета за разходка в планината, съчетани със сандали на висок ток.
Луксозната модна къща “Гучи” и американската компания за туристически и спортни артикули “Дъ Норт Фейс” пуснаха модна серия, включваща пухени якета за разходка в планината, съчетани със сандали на висок ток. СНИМКА: Инстаграм

Най-много вълнения предизвика сътрудничеството на луксозната модна къща “Гучи” с американската компания за туристически и спортни артикули “Дъ Норт Фейс”. Те пуснаха модна серия, включваща пухени якета за разходка в планината, съчетани със сандали на висок ток. Социалните мрежи буквално се взривиха от коментари, след като се появиха първите рекламни клипове на разработената от двете фирми линия, която е вдъхновена от пандемията и желанието на хора да бъдат повече на открито.

Модното списание “Вог” снима Камала Харис в спортно облекло и кецове за корицата на февруарския си брой.
Модното списание “Вог” снима Камала Харис в спортно облекло и кецове за корицата на февруарския си брой.

“Това ме кара да изгоря всичко, което имам от “Норт Фейс”, толкова е разочароващо”, пише в инстаграм редовен клиент на американската компания. Друг обвинява фирмата, че от уважавана марка за алпинисти и туристи се е превърнала в помощник на банда от младежи, които използват кредитните карти на бащите си. Някои дори предположиха, че става въпрос за подранила първоаприлска шега, тъй като всеки, който е ходил в планина, знае, че токчетата не са най-подходящото нещо за целта.

От лондонския магазин на колекцията обаче твърдят, че интересът към нея е голям и всички часове за виртуално разглеждане на моделите и разговор с консултант са разпродадени за месеци напред.

Mодният гигант “Ив Сен Лоран”, известен с бляскавите си ревюта в Париж, с които представя всяка година новите си колекции, пък накара своите модели да забият токчета в пустинята. Рекламното му видео е озаглавено “Иска ни се да бяхме тук”, явно отново намек към пандемията, която блокира градския живот.

Модното списание “Вог” също провокира, но в другата крайност. То снима Камала Харис в спортно облекло и кецове за корицата на февруарския си брой. Фотографията обаче бе възприета като обидна от доста хора, тъй като представя първата цветнокожа жена - вицепрезидент на САЩ, по прекалено обикновен начин. “Отдайте ѝ дължимото. Поставете я на фон, който и подхожда”, написа потребител на инстаграм под публикацията на “Вог”. По-късно стана ясно, че екипът на Харис е одобрил друга снимка за корицата, на която тя е в светлосин костюм, но явно модната библия смята, че трендът е друг, точно както го направи, когато през 1988 г. постави за първи път на корицата си модел с дънки.

Както и да продължат войните на тема токчета в модния свят, със сигурност употребата им става все по-малка. “Таймс” съобщи, че продажбите им падат, докато тези на модели с равна подметка се увеличават. И тенденцията е толкова сериозна, че британският търговец на луксозни стоки “Кърт Гайгър” е решил напълно да изхвърли токчетата от новата си колекция пролет-лято. “Обличането за специални поводи изчезна. Продали сме много по-малко обувки с ток и предполагам, че това важи и за останалите производители. За сметка на това се увеличават продажбите на маратонки и ние просто решихме да отговорим на това търсене”, казва пред “Дейли мейл” Ребека Фарар-Хокли, креативен директор на “Кърт Гайгър”. Според дизайнери това не е случайно, тъй като пандемията е ускорила равенството на жените, както е ставало и по време на войните.

Aникоя от днешните героини на първа линия не носи токчета, тъй като те са твърде неудобни за натовареното им ежедневие. Затова и останалите смятат, че е неудачно да продължат да потропват.

Дали обаче всичко ще се върне по местата, когато пандемията свърши? Проучване на екип от университета в Печ е показало, че токчетата все още са важен фактор за сексапил. И мъжете, и жените смятат, че носещите ги дами изглеждат по-секси. Според унгарските учени това вероятно се дължи на факта, че високите токчета измамно удължават женската опашата кост, която се смята за признак за плодовитост.

Те са заснели 52 студентки на високи токчета и с равни обувки. Клипчетата с тях са били показани на 100 мъже, за да определят дали ги смятат за привлекателни. Използван е редактиращ софтуер, за да не се виждат стъпалата на дамите, а само как се движат телата им. Били са инструктирани да носят едни и същи тъмни прилепнали фланелки, дънки или клин и да приберат косата си, за да се постигне еднообразие. Тези на токчета обаче са получили категорично по-високи оценки за сексапил, която е потвърдена и при тестове, когато зрителите са жени.

Прочутият френски дизайнер на луксозни обувки Кристиан Лубутен, известен с червените подметки на своите модели, нарича високите токчета женско оръжие, което винаги ще съществува, тъй като мъжете поне засега няма как да го притежават. “Би ми било толкова неприятно, ако някой ги погледне и каже: О, това изглежда толкова удобно”, казва той за екстремно високите токчета, които използва в колекциите си. Така че вероятно приказките за преждевременната им смърт са силно прeувеличени.