Как Ковид времената промениха ТВ бизнеса

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9529850 www.24chasa.bg

Шоуто продължава, но от дистанция

Зад кулисите на най-популярнотокулинарно предаване „Мастършеф“ – кухнята вече е лаборатория

По заскрежения път от София към Нови Ханс с глухо ръмжене пристига елегантен автомобил в сиво метален нюанс. Колата спира пред огромно хале, моторът утихва. Предната врата рязко се отваря, от шофьорското място се спускат ефирни кожени боти. Жената се измъква от купето и се отправя към близката сграда по тънкия, хрупкав като пармезанова коричка сняг. Половината й лице е скрито зад маска, но останалата половина я издава - лесно е да разпознаеш притежателката на електриковитеочии на фамозната прическа, издигаща се като пламък в луминисцентно бяло.

Без да се отклонява, шеф Силвена Роу спира пред входа на халето, навежда глава и изчаква охраната да измери температурата й. Електронното устройство отчита под 37 градуса и тя потъва в полумрака, водещ към студиото на „Мастършеф“. Вместо да влезе с апломб на снимачната площадка и, както обикновено, да прегърне останалите членове журито - шеф Михалчев и шеф Токев, Силвена въздържано им праща въздушна целувка. Ковид пандемията е променила и навиците, и правилата. Спазването на дистанция е само едно от изискваниятав предстоящия сезон на „Мастършеф“.

Дни преди старта на седмото издание на кулинарното шоуна 23 февруари по bTV всички - от журито, през екипа, до участниците са приели да следватдраконовски мерки за безопасност. Вместо лице в лице, екипът общува с шеф Роу, щеф Михалчев и шеф Токев по интерком. Журито постоянно носи предпазни шлемове - сваля ги само, когато камерите се включат. Тримата топ готвачи разполагат с индивидуален сет и микрофон, които се дезинфекцират нон стоп. Имат и отделни стаи за почивка. Единственият лукс в тяхната мастер-изолация са личните им асистенти - те се грижат за нуждите и удобството им.

В халето е тихо. Екипът е свит до възможния минимум, охраната не допуска външни лица. Редът и чистотата са достойни за лаборатория. По коридорите те посрещат предупредителни надписи да спазваш дистанция и да използваш предпазни средства. Мъжете с маски и ръкавици в студиото приличат на хирурзи, готови за тежка коремна операция. Всъщност това са операторите, които всеки момент ще надникнат в деликатните вътрешности на пълнен пъдпъдък.

Шоубизнесът по време на пандемия не е лесна работа. Но освен по-труден и по-напрегнат от обикновено, е и по-скъп. Създаването на безопасна филмова или тв среда иска инвестиции. Колкото по-голяма или по-специфична е продукцията, толкова по-сериозен е ресурсът. Една холивудска продукция, например, трябва да разполага с минимум 200 колонки с дезинфектанти за ръце. Предвиден е допълнителен бюджет за PCR тестове на всички заети - актьори, оператори, режисьори, асистенти, гримьори, фризьори и пр. В мащабните проекти се наема и персонал, който следи за спазването на дистанция и любезно разделя приближилите се на по-малко от метър разстояние.

В „Мастършеф“ няма нужда от подобен персонал. Но пък има нужда от още и още, и още вилици, лъжици, ножове, чинии, купички. „Купихме огромно допълнително количество посуда и прибори, за да гарантираме еднократното им използване при тестването на храната“, разказват от продукцията. Преди всеки снимачен тракт ангажираните в кулинарното шоу са тествани за коронавирус за сметка на продукцията. Никой не може да пристъпи в студиото без отрицателен тест. Гостите в ресторанта и водещите на всеки Мастър клас също минават през антигенни тестове на входа, а разходите отново се поемат от телевизията.

Попаднеш ли на снимачната площадка, един дребен, но ярък детайл веднага се набива на очи - всички носят гривни с различен цвят, почти като в хотел all inclusive. „Работата е организирана в различни зони с голяма дистанция, а цветните гривни са индикация коя е твоята зона. Ако някой от екипа се окаже с положителен тест за Covid-19, ще изолираме само зоната на заразения, без да спираме цялата продукция“, обяснява Ангелина Белчева, директор „Локални продукции“ в bTV и изпълнителен продуцент на „Мастършеф“. Кетърингът също се сервира в голямо, открито пространство, за да се спазва разстояние при храненето.

Подобна е атмосферата зад кулисите на всеки „Мастършеф“, независимо дали се снима в Лондон или в Нови Хан. Същата е реалността на терен в Холивуд. Стандартите и изискванията за безопасност са еднакви навсякъде. Първи с тях се сблъскват създателите на блокбастъра „Jurassic World: Dominion“. Снимките на динозавърския епос започват преди пандемията, спират при първите новини за вируса и продължават в разтърсения от страх свят. Екипът бързо свиква с необичайния ред - проверка на температурата на входа; постоянно тестване на всички; т.нар. color-coded zones, т.е. цветови зони, в които се разпределят кастът и екипът.

По време на пандемията професионалистите в развлекателната индустрия са длъжни да разполагат със специалния сертификат „Safe sets international“ - той гарантира, че са преминали курс с ясни инструкции и насоки как да организират работата си според актуалните здравни стандарти за безопасност. Ангелина Белчева, която отговаря за продукцията на ключовите програмни проекти в bTV и ръководи екипите за реализирането им, също притежава този документ. „Телевизията изисква близък контакт и постоянна колаборация, затова социалната дистанция е предизвикателство. Благодарна съм, че всички в „Мастършеф“ - участниците, журито и екипът, спазват изключително строга дисциплина. Заради тяхната висока отговорност снимачният процес не е възпрепятстван от карантина“, казва тя дни преди старта на култовото кулинарно шоу. В този момент интеркомът й избръмчава - от другата страна е шеф Силвена Роу. Шоуто продължава, но от дистанция.