Реално изчезнали хора са в основата на сценария на "Отдел "Издирване"

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9531008 www.24chasa.bg
Юлиан Вергов и Ана Пападопулу в сцена от сериала

Криминалният сериал тръгва по Нова тв на 26 февруари

Много специално звено. Така говорят за издирвачите всички останали полицаи, профилирани в конкретна дейност - убийства, наркотици, кражби.

Има ли изчезнал човек, напред излизат именно те и първо правят негов профил - какъв е, как е живял, имал ли е семейство. После тръгват по стъпките му - къде се е движил последно. Накрая може да се окаже, че търсят престъпник, болен, политик, а може да стигнат и до труп. Затова са специални - трябват им уменията на всички звена в полицейската работа, за да разрешат случая, който обикновено има структурата на матрьошката - една следа води към следващата.

На същия този принцип е построен новият български сериал “Отдел “Издирване”. В него всяка история - криминална или загадка, е свързана със следващата или с предишна случка в миналото. Досущ като в самия живот, още повече че сюжетът е заимстван до голяма степен от реални истории на изчезнали българи, но пресъздадени по художествен начин.

Една вечер - преди две години някъде - криминалният психолог Росен Йорданов просто ги разказва на приятеля си, сценариста Александър Чобанов, докато двамата пият бира в столичния ресторант “Синият лъв” след театъра, на който са били. Така

на маса, но съвсем сериозно

се ражда идеята за сериала,

разказва Чобанов пред “24 часа”. Йорданов впрочем се превръща в консултант на филма и активно се включва да пише някои от сцените с Чобанов. Все пак сам е участвал в разследвания, свързани с изчезнали хора, и внася нужната доза достоверност.

Идеята им е толкова ясна, че започват да работят отзад напред - преди да създадат сценария, вече знаят профилите на екипа, който е нужен за “Отдел “Издирване”. Затова първо избират актьорите и Чобанов пише сюжетната линия и репликите на вече конкретни хора. Сред тях в групата има психолог (Иван Бърнев), също и по-млад полицай (изигран от Пламен Димов от Народния театър), който е в час с технологиите. Именно той прави дигиталните връзки, които убягват на останалите, докато те - оперативната сила в състав Валери (Христо Петков) и Магдалена (Елена Телбис), събират информация на терен. Камен Петков (Юлиан Вергов) е шеф на отдела, а бившата му съпруга Ралица Петкова (Ана Пападопулу) е зам.-директор на СДВР по оперативната част. На този пост тя отговаря за всички отдели, които в полицейската реалност се наричат сектори.

След като ролите са разпределени, сюжетът започва да се изгражда около Камен и Ралица. В настоящето

те са разведени, всеки си има

собствен живот,

тя е създала друго семейство

В миналото двамата са загубили дете, изиграно от 9-годишната Вая (дъщеря на актрисата Лара Златарева, известна още като Кака Лара). Момиченцето има малка роля, тъй като се появява само в ретроспективни сцени, когато родителите му си спомнят миналото. То умира при странни обстоятелства, които и до днес не дават мира на майката и бащата. В същото време едно убийство в настоящето отключва погледа назад към случая в миналото, който е залегнал в основата на тяхната раздяла.

За първи път Ана Пападопулу е доста по-различна от ролите, в които е типичната и умираща красавица на сцената. Причината е сценаристът, който знае най-добре какво точно може да извлече от талантливата актриса. Знае го, защото това е жена му и той е наясно как детската ѝ мечта е била да стане полицай.

Едната част от фамилията на хубавата актриса са зъболекари, другата - полицаи. Като малка тя също искала да е полицай и било на ръба това да се случи. Нейната учителка, която я обучава впоследствие за ВИТИЗ, в края на гимназията я срещнала на улицата и я питала какво ще прави.

Пападопулу ѝ отговорила:

“Ще ставам полицай”

“Какъв полицай, бе? Идвай при мен”, и я подготвила за театралната академия, разказва Чобанов през смях. Но когато пише сценария, именно той е наясно с какво може да я натовари и кои реплики и действия ще ѝ прилягат най-добре.

По пътя на разплитането на загадките в сериала се включва и високоплатена хърватска компаньонка, чиято връзка с миналото на главните герои остава загадъчна почти до края. Чак тогава ще се разбере какво общо има тя с Камен Петков. В ролята влиза Ива Михалич, звездата от хърватския сериал “Успех” на НВО. Негов режисьор е босненецът Данис Танович, спечелил “Оскар” за филма си “Ничия земя” през 2001 г.

Историята в “Отдел “Издирване” има нужда от чужда актриса, затова е и поканата към Михалич, както и снимките в Хърватия, обяснява Чобанов.

В сценария на практика са заложени някои от реалните истории на изчезнали хора у нас, достатъчно популярни, тъй като са описвани от медиите. Те са пресни - по жаргона на полицаите, което означава, че са по на 10-ина години. Повечето от тях са разказани на екипа от Росен Йорданов, който професионално е помогнал за разрешаването им. Същевременно за сценария той дава и погледа на психолога, като обяснява как се създава профил на един човек - само по действията му трябва да изградиш образ и да предвидиш следващия му ход.

“Има много реалистични моменти, които буквално двамата с Росен сме писали”, обяснява Чобанов.

“Отдел “Издирване” е 6-ият сериал, за който той работи. Навремето, след като вече има два издадени сборника с разкази, за сценарист във втория сезон на “Под прикритие” го кани Виктор Божинов. Впрочем сега отново работят заедно, тъй като Божинов е режисьор на новата криминална поредица заедно с Димитър Димитров.

След прочутия сериал на БНТ

Чобанов продължава да пише

за “Четвърта власт”, за “Дяволското гърло” - най-мистериозния и успешен засега български сериал, излъчен по Нова тв, за детския “Румбата, аз и Роналдо” на БНТ, както и за “Съни бийч”, който отново тръгва по Би Ти Ви. Междувременно издава два романа, а сега предстои излизането и на трети, който ще е криминален, но без връзка със сериала на Нова тв.

В “Отдел “Издирване” обаче не е сам както при книгите. Другият главен сценарист е Владислав Тинчев. Той завършва немска филология в Софийския университет “Св. Климент Охридски”, след това заминава за Германия, жени се, има две деца и работи предимно за немски сериали. У нас е участвал в сценария на “Дяволското гърло”, а Чобанов понякога му помага за немските продукции.

Оператор е Борис Славков, продуцент - Александър Христов. Музиката е на Максим Ешкенази, специално композирана за филма. Художник е Ванина Гелева, която придава визията на локациите за снимките. Част от тях са на старата Сточна гара в София, където в сграда от 30-те години на миналия век се помещават СДВР и отдел “Издирване”. След около 60 снимачни дни там 13-те епизода на сериала са вече готови.

Финалът е особен - историята завършва, но същевременно оставя още въпроси, около които може да се завърти следващ сезон. Такъв никоя телевизия не обещава, че ще има, докато не види резултатите от готовата продукция.

“Отдел “Издирване” тръгва на 26 февруари, петък, от 21 ч по Нова тв.