Прочутите луди крале на Корнелиу Баба в Художествената галерия

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9668209 www.24chasa.bg
Из цикъла "Лудите крале"

Изложбата включва 57 живописни и графични творби на румънския художник

Националната галерия представя 57 живописни и графични творби на бележития румънски художник Корнелиу Баба. По-голямата част от тях са от чуждестранна частна колекция, чийто собственик е и инициатор на издадения в навечерието на изложбата каталог “Корнелиу Баба в България” с текстове от румънски и български автори.

Корнелиу Баба се обучава първоначално при баща си, академичния живописец Георге Баба. През 1948, след дебюта си в Художествения салон в Букурещ, той е арестуван, лежи в затвора Галата в Яш, на следващата година без обяснения е уволнен. Тъй като творчеството му, особено през ранния период, не се вписва в рамките на официалния социалистически реализъм, властите постоянно го критикуват за формализъм. Въпреки трудните отношения с румънското комунистическо правителство той все пак успява да направи кариера като илюстратор и оформител на книги.

През 1958 г. Корнелиу Баба става професор в Института за изящни изкуства “Николае Григореску” в Букурещ. Участва ежегодно в изложби по целия свят. През 1964 г. е организирана негова изложба в Брюксел, през 1970 - в Ню Йорк. От 1963 г. е член-кореспондент на Румънската академия на науките. Въпреки че е бил изключително известен в Румъния и в по-малка степен в социалистическите страни от Източна Европа, художникът така и не успява да постигне подобна известност на Запад.

“И дори в най-трудни за изкуството времена - тоталитарните, в изолация и при “лов на вещици” на формализма,

живописта за Баба

е инструмент за

разширяване на

хоризонтите,

за универсализъм, днес бихме казали - за глобалността и за извънвременното човешко. За живописеца задачата на художника не е да бъде герой на времето си, а да се влее в историята на изкуството. Вероятно именно заради тази принципност Корнелиу Баба е сред малцината живописци, чието влияние върху творчеството си признават много от колегите му дори и в България, където

впечатленията от

мащабната му

изложба през 1981 г.

са живи и до днес Онази изложба на “Шипка” 6 със 100 живописни и 100 графични произведения е резултат от участието на автора в Международното триенале на реалистичната ангажирана живопис в София (1973), на което той печели първа награда за портретното си изкуство.

В настоящата изложба са включени и ранни произведения, и зрелият Баба с всички важни за него теми и сюжети: лудите крале, страхът, базирани върху драматичните религиозни и исторически сюжети композиции, портрети и автопортрети, голи тела, венециански ведути”, пише Ярослава Бубнова - директор на Националната галерия.