Пиесата "Цветята" на Теодора Иванова-Додо - победител в конкурс на Театър "София"

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9703914 www.24chasa.bg
Теодора Иванова-Додо СНИМКА: МИХАИЛ ГЕОРГИЕВ

Директорът на Театър „София“ Ириней Константинов обяви победителя в Шестия явен конкурс за написване на съвременна българска пиеса. Сред 43-те претендента „Цветята“ на Теодора Иванова-Додо е изборът на комисията. Нейн председател е самият Константинов, а членовете й са Анелия Янева – театровед и театрален критик, проф. Маргарита Младенова – театрален режисьор и професор в НАТФИЗ, проф. Георги Каприев – преподавател в Софийския университет и театрален критик. Авторката получава 2000 лв., а работата по постановката започва веднага на камерната сцена, като намерението е да има премиера през юни. 

„Това е пиеса за разминаването на гледните точки в човешките съдби, разминаването на призми и невъзможността да видим другата гледна точка. Така се раждаме и така умираме, разминати във възгледите си, дори с най-близките си хора“, казва Теодора Иванова-Додо. „Цветята са главно действащо лице, чрез любовта си към тях единият главен персонаж изразява себе си. Аз самата също много обичам цветя“, добави тя.

Пиесата ще влезе в сборник, заедно с още четири текста от конкурса – „Срещата“ на Яна Добрева, „Бягай!“ на Ангел Калев, „Домино“ на Теодора Георгиева и „Езикът заминава“ на Галя Константинова. На пресконференцията Ириней Константинов показа корицата на сборника, дело на художника Анна-Мария Власева. 

„Голяма част от тези 43 текста имат интересни идеи, писани са от хора с въображение, има жив диалог, даже образи. Това, което според мен е проблем на младата драматургия, е неумението да замисли драматургична ситуация, която да притиска вътре образите, да разкриват своите намерения, своите мотиви и това да бъде акция“, обяснява проф. Маргарита Младенова. „Не всеки диалог е пиеса, както и не всяка чертичка върху листа е картина“, смята тя.

„За мен най-голямото достойнство на този конкурс е, че създават среда за развитие на българска драматургия, независимо кои са финалистите. В мен остана усещането, че пиесите тази година са писани в изолация, в буквален и преносен смисъл. Не само заради пандемията, авторите са останали насаме със собствения си глас“, допълва Анелия Янева.

Според проф. Георги Каприев, добрата новина е, че пиесите са 43, т.е. доста. „Помня, че когато 2004 г. стартира конкурсът на „Аскеер“ за поставяни пиеси, ние имахме само 9. Българската драматургия беше отритната, подценявана, включително вътрешно-театрално. Сега виждам, че има истински интерес към нея. Лошата новина е, че повечето от тях не са написани по законите на драматургията“, каза още Каприев.

БТА става медиен партньор на театър „София“ за седмото издание на конкурса, който предстои да се проведе след 2 години, каза генералният й директор Кирил Вълчев.