И на 40 години да си все още под контрола на родител

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9795222 www.24chasa.bg
Бритни Спиърс казва, че ще се върне на сцената, когато бъде освободена от своя баща. СНИМКА: РОЙТЕРС

Случващото се с Бритни Спиърс повдига въпроса кой да е попечител

Oт началото на годината се появиха два документални филма за певицата Бритни Спиърс и се твърди, че се подготвят още два. Те обаче не са фокусирани върху успешната ѝ музикална кариера, а върху ограниченията, които тя търпи вече 13 г.

Всичко започва през 2008 г., когато американски съд решава, че Спиърс е изпаднала в емоционална и психическа криза, която ѝ пречи да взема самостоятелни решения. Това се случва след серия от инциденти и опити да бъде лекувана в психиатрични клиники. За неин попечител е определен баща ѝ Джейми Спиърс. Той се разпорежда с цялото ѝ състояние, което се оценява на около 60 млн. долара, и взема решения за всичките ѝ действия, включително дали може да шофира кола и да напуска дома си. За ролята си на опекун бащата даже получава годишно възнаграждение от 130 000 долара.

Твърди се, че Бритни е била съгласна с това съдебно решение, тъй като двамата били много близки. През първите години след него тя продължава да твори. Издава шестия си албум, прави световно турне, приходите от което се изчисляват на 130 млн. долара, и пуска собствена марка облекла и парфюми.

Печалбата от целия този труд обаче не ѝ принадлежи. Постепенно певицата спира да работи, да дава интервюта и заявява, че ще се върне на сцената само ако бъде освободена от надзора на баща си. Когато той се разболява от рак през 2019 г., тя отново е настанена в психиатрична клиника. Версиите за това са различни - че е рухнала отново психически заради неговата болест, че е държана насила, докато той се излекува. Стига се до протести пред болницата, в която е Бритни, и старт на движение за нейната свобода, в което се включват звезди като Парис Хилтън и Майли Сайръс.

На следващата година служебен адвокат на певицата пледира пред съда за промяна в попечителството и то да бъде дадено на квалифициран доверител. Съдът разрешава в контрола на нейното имущество да се включи и специализираната компания за финансови услуги Bessemer Trust. Следващата стъпка на защитата ѝ е да поиска пълна свобода от Джейми Спиърс с мотив, че Бритни се страхува от баща си. В нейна защита се изказва и майка ѝ Лин Спиърс. Тя смята, че 39-годишната ѝ дъщеря не трябва да се съобразява с изискванията на бившия ѝ съпруг.

Самата певица все още не е говорила публично по въпроса. Планирано е да го направи през юни пред съда, но каквото и да каже, едва ли ще може да разсее съмненията за нещо нередно около нея, които двата документални филма предизвикаха. Първият - “Да злепоставиш Бритни Спиърс”, е създаден от “Ню Йорк Таймс” и изследва как певицата е била третирана от медиите и обкръжаващите я лица, за да се превърне в жена без право на собствена самоличност и имущество. Вторият - “Битката за Бритни – фенове, пари и попечителство”, е продукция на Би Би Си и повдига въпроса как въобще е възможно една от големите звезди на световната поп сцена, изгряла само на 15 г. и обявена за дете чудо, да има днес толкова тъжна съдба. Авторът му Мобин Азхар разкрива, че бащата всъщност е подал заявление за деменцията (слабоумието) на дъщеря си, за да придобие пълно попечителство над нея, но това е укрито, за да не пострада музикалната ѝ кариера. “Има само два варианта. Бритни може би страда от слабоумие. Аз не съм лекар, но ако случаят е такъв, светът не е наясно с това. Ала другият вариант е по-зловещ: Бритни да няма деменция, но юридическият екип на опекуна приема, че има такава, за да получи пълен контрол над нея. Ако е така, това е ужасно”, обяснява Азхар.

Bъв филма на “Ню Йорк Таймс” говори бившата ѝ асистентка Фелисия Кулота и други хора, с които звездата е контактувала през годините. Те я описват като концентрирана в работата си жена с голяма етика и креативно мислене. Тя вече не е дете, а 39-годишна жена, която не се нуждае от хора, определящи траекторията на житейския ѝ път, подчертава Кулота.

Би Би Си отбелязва, че големият проблем за всички журналисти, които се опитват да разследват нейния случай, е свръхзащитата на Бритни. Около нея сякаш е издигната стена, която пречи да се види какво в действителност се случва с певицата. Което е доста притеснително, тъй като става въпрос за човек, на когото е наложено пълно ограничение. Американското законодателство има две степени на попечителство – имуществено и на личността. Те се налагат в зависимост от тежестта на заболяването. Могат да бъдат изпълнявани от един или двама души или фирми. Често попечители стават и роднини, особено при тежко болни, нуждаещи се от денонощни грижи.

При Бритни нещата не изглеждат точно така. Дълги години от попечителството тя продължава да работи, и то активно. Майка е на две момчета, върху които има родителски права, въпреки че живеят с бившия ѝ съпруг Кевин Федерлайн и тя му плаща солидна издръжка. От публикувана наскоро снимка става ясно, че общува с 16-годишния Шон и 15-годишния Джейдън. През 2019 г. обаче бе разкрито, че определеното ѝ време да прекарва с тях е намалено, след като баща ѝ ударил едно от децата и то паднало на земята по време на една от срещите им.

Този епизод бе използван от защитниците на звездата като поредното доказателство, че тя вероятно понася повече щети, отколкото ползи от бащиното попечителство, и увеличи исканията надзорът върху личността й да бъде прехвърлен върху квалифициран експерт или фирма, както по-рано се случи с имуществото ѝ. Те често дават пример с други звезди с психични проблеми, които са се изправяли пред ограничения и колко по-щадящи са били те. Например рапърът Кание Уест, който страда от биполярно разстройство и през 2016 г. бе под принудително психиатрично задържане за кратко, дори успя да се включи в президентските избори в САЩ миналата година.

Cамата Бритни призна в социалните мрежи, че е плакала с дни след появата на първата продукция за себе си. “Толкова много документални филми за мен тази година с това, което мислят другите хора за живота ми. Това е толкова двулично. Критикуват медиите и след това правят също като тях, по дяволите... Аз не ви познавам, но с удоволствие ще ви припомня, че макар да съм имала някои много трудни моменти в моя живот, съм имала също така много повече прекрасни неща, но за съжаление, приятели мои, аз мисля, че светът се интересува повече от отрицателното”, написа певицата в инстаграм до своите 27 млн. последователи.

Адел загуби баща си, когото искаше да заплюе в лицето

Oще едни сложни отношения на звезда с родител изплуваха през последните дни. Певицата Адел изгуби своя баща, без да успее да му прости дори след като става ясно, че е болен от рак. Даже се оказа, че е празнувала шумно своя 33-и рожден ден в луксозното си имение в САЩ, докато 57-годишният Марк е прекарвал последните си дни в парк за каравани в Уелс.

Бащата се разделя с нейната майка, когато Адел е само на 3 г., и рядко помага за нейното отглеждане.

След като тя покорява музикалните класации обаче, изведнъж започва да дава интервюта и да твърди, че е наследила певческия си талант от него. Че ѝ е пускал подходяща музика като бебе и след това по време на съвместните им вакации, я насърчавал да свири на китара.

Медийните му изяви вбесяват Адел и през 2012 г. тя обявява, че ако някога го види отново, ще му плюе в лицето. Пет години по-късно, когато вече е известно, че той е болен от рак, тя заявява по време на церемонията за наградите “Грами”, че не го обича.

Двамата спират да контактуват, когато тя е на 11 г. Адел винаги е твърдяла, че дължи всичко на майка си. Затова, когато започва да печели милиони, ѝ купува къща за 600 000 паунда, за да живее добре в Лондон.