ТЕСТ: Колко полезни са хранителните ви навици?

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9855170 www.24chasa.bg

1. Какво най-често закусвате?

а) Нямам навик да закусвам, предпочитам да пия само кафе сутрин, за да се събудя.

б) Задължително си правя кафе или чай и докато ги пия, обичам да хапвам нещо сладко - овесени бисквитки, мъфин и т.н.

в) Смятам, че закуската е най-важното ядене за деня, затова рядко я пропускам. Предпочитам да хапвам омлет или овесени ядки с мляко.

2. Колко често в седмицата ядете джънкфуд?

а) Позволявам си вредна, но вкусна храна, когато се награждавам за някакъв повод.

б) Поне 2-3 пъти в седмицата, когато не ми се занимава да готвя вкъщи.

в) Много рядко, ако мои приятели настояват. Смятам, че вкусът на подобен тип храна не е толкова добър, колкото на домашно приготвената.

3. Имате ли навика да купувате бланширани картофи, замразени тестени ястия или пилешки хапки, които набързо да затоплите у дома във фурната?

а) От време на време го правя, но се опитвам да е възможно най-рядко.

б) Да, защото стават бързо и вкусът им не е лош.

в) Не, предпочитам да отделя повече време за готвене, вместо да правя компромиси с вкуса и продуктите.

4. Имате ли любима месарница, млекарница и магазин за свежи плодове и зеленчуци?

а) Имам, но само от време на време се стремя да пазарувам продукти от тях, защото в големите вериги магазини има всичко на едно място.

б) Не, мисля, че това не е гаранция за качеството на продуктите, а и ако тези магазини не са наблизо, човек губи много време, докато мине през всички тях.

в) Да, опитвам се да пазарувам от тях колкото се може по-често.

5. Присъстват ли плодовете често в менюто ви?

а) Може би не често, но се опитвам да увелича седмичния им прием.

б) Не, по някаква причина рядко хапвам плодове.

в) Да, но гледам все пак да не прекалявам с тях. Основно с плодове се старая да заменя не толкова полезните десерти, които съдържат много захар.

6. Колко често приготвяте салата у дома?

а) Поне 3-4 пъти в седмицата. Смятам, че салатата е добър начин хем да ядеш нещо хранително, хем да се отразява добре на талията.

б) Не смятам, че салатата е най-засищащото нещо за хапване. Затова и рядко я приготвям. За същото време предпочитам да си направя сандвич.

в) Много често, но към салатата в повечето случаи прибавям и малко месо, за да включа в менюто и повече протеини.

7. Обикновено как се чувствате, след като сте хапнали и станете от масата?

а) Опитвам се да ставам от масата малко преди да усетя, че съм се наял/а, но понякога това има обратния ефект - час след обяда или вечерята преяждам.

б) Уморен/а. След като хапна добре, ми се иска да подремна и малко да си почина.

в) Пълен/а с енергия и готов/а да се захвана със задачите си.

8. Излизате, за да се видите за кратко в кафене с приятели веднага след работа. Какво бихте си поръчали?

а) Бих поръчал/а смути или фреш.

б) Вероятно бих пийнал бира или чаша вино, за да се отпусна малко след работа.

в) Най-вероятно обикновена вода, не съм фен на безалкохолните напитки.

9. Колко са основните ви хранения на ден?

а) Основно две - обяд и вечеря, сутрин нямам навика да ям.

б) Колкото пъти ми се яде. Понякога са две, ако нямам много време, друг път 3 или 4.

в) Опитвам се 3 пъти на ден да ям по-обилно, но между тях хапвам нещо малко, за да не почувствам силен глад.

10. Дават ви сложна задача на работното място, чийто краен срок е следващият ден. Знаете, че ще прекарате цялата вечер в доклади и анализи. Какво бихте вечеряли?

а) Нещо леко и малко, на вечеря основно ям нещо такова.

б) Ще хапна обилно на вечеря, за да имам сили и енергия да свърша със задачите си.

в) Няма да нарушавам обичайното си меню, защото то обикновено ми дава достатъчно енергия.

11. Имате ли навика, когато заради някакво събитие ви е станало тъжно, да преяждате?

а) Да, но само ако съм останал/а много емоционално наранен/а.

б) Да, но понякога усещам как изливам емоциите си в храната, като това не включва само тъгата, но и яда, прекаления стрес и т.н.

в) Не, предпочитам за емоцоинален отдушник спорта или някое от хобитата си.

12. Какъв хляб консумирате?

а) Вземам безглутенов, защото от всички неща, които съм чел/а, мисля, че е най-полезен.

б) Винаги купувам бял хляб. Понякога предпочитам в него да има маслини или някакви зеленчуци.

в) Вземам пълнозърнест хляб, като се стремя да не прекалявам с консумацията му.

РЕЗУЛТАТИ

Най-много отговори “а”

Вие се опитвате да се храните здравословно, но често не успявате, може би защото нямате правилната мотивация. Вероятно четете много за полезните навици, които трябва да развиете. Опитайте се да разберете, че не е нужно да спазвате всеки един от тях, Трябва да откриете коя комбинация работи за вас. Освен това не си мислете, че ако ги следвате, веднага ще видите някаква промяна във фигурата. За целта наблегнете повече на спорта. Вместо това се мотивирайте с мисълта, че така правите нещо добро за тялото си и то ще ви се отблагодари със здраве.

Най-много отговори “б”

Вие не се замозалъгвате, че имате здравословни хранителни навици. Обичате често да ядете сладко, плодовете и зеленчуците не присъстват често в менюто ви и сте склонни да преяждате от време на време. Едва ли това ви пречи засега, но в бъдеще може и да не е така. Опитайте се малко да промените хранителните си навици, не е нужно да прибягвате към нещо драстично. Като за начало ограничете приема на захар и по-често консумирайте салати, приготвени от сезонни плодове. Лятото, което наближава, е идеалният сезон за това.

Най-много отговори “в”

Вие имате изключително силна воля и досциплина, така че спазването на здравословни хранителни навици не е голямо предизвикателство за вас. Напротив, намирате го за удоволствие, защото се наслаждавате на качествена храна, която винаги е приготвена по ваш вкус.

3 съвета, с които да развиете добри привички

1. Избирайте въглехидрати, които са богати на фибри

Според много хора, ако искат да се хранят здравословно, трябва да ограничат възможно най-много приема на възлехидрати. Това обаче не е така. Организмът има нужда и от тях. Просто избирайте онези, които съдържат повече фибри, за да се чувствате сити за по-дълго време. Такива са пълнозърнестите макарони и спагети, кафявият ориз и др.

2. Не оставайте жадни

Уверете се, че приемате достатъчно количество вода на ден. Препоръчително е дозата да е около 6-8 ч.ч. на ден. Водата си остава най-полезната течност за организма. Опитайте се да избягвате соковете и безалкохолните напитки. От тях може да пиете по 150 мл на ден.

3. Внимавайте със солта

Възрастен човек би трябвало да приема по около 6 г сол на ден. Не е хубаво да прекалявате с подправката, защото това може да доведе до повишено кръвно налягане.