Гениален учител помага на българчета в немско училище... чрез музика

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9897014 www.24chasa.bg
Ралица Асенова от сдружение „Арте урбана“ е основен мотор на фестивала. СНИМКА: Личен архив

217-минутен награден филм с българска следа открива фестивала за младо европейско кино

Проектът оцелява вече 7 години, започва на 22 юни (до 30 юни)

Въпреки тежкия за цялата култура локдаун и трудното финансиране на каквито и да било проекти в изкуството, един европейски фестивал за младо кино оцелява вече седма година и ще се проведе отново между 22 и 30 юни.

Роден от приятелството на една българка и две франзузойки, „Срещи на младото европейско кино“ си извоюва трайно място в културния календар на София.

Огромната заслуга за това е на Ралица Асенова от сдружение „Арте урбана“, основен мотор на фестивала.

В програмата ще бъдат представени смели съвременни игрални и документални филми от осем държави.

Особено любопитна е подборката от руски филми, обединени под името „Престъпление и наказание в руското късо кино“.

И още: форум „Кино в училище“,

мастер класове, срещи с автори и творчески дискусии. Изключително интересен изглежда анонсът за планирания мастер клас на Ралица Петрова, чийто филми „Безбог“ спечели голямата награда в Локарно през 2016-та.

Има ли сексизъм в българското кино?

Равни ли са правата на мъжете и жените в медиите и киноиндустрията?

Това са част от темите, по които ще дискутират участниците, а режисьорката ще представи възможностите на програмата WOMED, чиято цел е да подпомогне жените в творческите индустрии – чрез платформа с разработени онлайн обучителни материали, които да подкрепят всички млади момичета и жени, желаещи да работят в този сектор.

Срещите ще бъде открити

на 22 юни от 18 ч в кино „Одеон“

с премиерна за България прожекция на филма

„Класната стая на г-н Бахман“,

носител на специалната награда на журито от тазгодишния фестивал „Берлинале“.

В Щадталендорф, малко немско градче със сложна история, както на изолирани, така и на интегрирани чужденци, гениалният учител Дитер Бахман предлага на своите ученици ключа към усещането, че са като у дома си.

Тези дванадесет-четиринадесетгодишни подрастващи произхождат от дванадесет различни нации и някои от тях не владеят добре немски език. Тази необикновена обстановка изисква необикновен подход - чрез музика г-н Бахман успява да създаде любопитство към ученето и да отвори съзнанието на децата за „другостта“.

В последната си година като учител, преди да се пенсионира, г-н Бахман вдъхновява бъдещите граждани като развива любопитството им към достиженията на света и широк спектър от умения, култури и възгледи.

„Това е филм, който не може да остави нито една публика равнодушна, особено българската, защото г-н Бахман развива една специална връзка на доверие и взаимна привързаност именно с децата от български произход в класа му.“ – казва Ралица Асенова.

Акцент в програмата са няколко шедьовъра на легендарната френска режисьорка Аньес Варда, които достигат до българската публика благодарение на Френския институт в България. Аньес Варда е един от пионерите на движението „френска нова вълна“. Тя се интересува от ежедневния живот на хората, които среща в кварталите на Париж (“Клео от 5 до 7”) или в крайбрежния Сет (“Рибарското селище”).

За Варда е важно да улови частица от реалността, от всекидневните ситуации на местата, които посещава и ги прави част от своите игрални филми, превръщайки работата си, смесваща професионални и непрофесионални актьори в запазената марка на нейния стил.
Както и в предишните издания, отново фокусът ще бъде поставен върху разпространението на идеята за въвеждане на киното в учебната програма.

Опит ще споделят учители от Велико Търново, Кюстендил, Панагюрище и …. с. Дерманци,

където местното училище прибави към името си „Иновативно“ със своята паралелка, в която се изучават по 3 часа седмично „Кино“ . Форумът „Кино в училище“ предвижда практически ателиета и няколко безплатни прожекции за ученици.

Фестивалът ще тече от 22 до 30 юни паралелно в кино „Одеон“, кино „Влайкова“, зала „Славейков“ на Френски институт, Чешки център и Гьоте институт.