
Древният римски път Апия Антика е предпочитано място за живеене на богатите и известните
Апия Антика е първата древноримска “магистрала”, чиято история е на над 2300 г. Осеяният с археологически паметници и катакомби път в южната част на Вечния град изглежда като сценография от исторически филм. Тук са погребани не само богати древни римляни, чиито паметници и скулптури ви гледат от краищата на пътя.
Потопеният сред римски пинии път и паркът около него са една от най-красивите и ексклузивни зони във Вечния град. Зад високите огради на Апия Антика се крият прелестни имения с басейни и морави, които днес са резиденции на богати и известни обитатели. Преди месеци там се пресели и бившият премиер Силвио Берлускони, който напусна предишната си резиденция в Палацо Грациоли след изтичането на договора ѝ за наем. Тя се намираше до площад “Венеция”, или на пъпа на Рим, и за нея лидерът на “Форца Италия”
плащаше 470 хил.
евро годишно
В кризисните времена на COVID те се сториха прекалено висока сума и за самия милиардер, който предпочете да се изнесе извън центъра на столицата.
Отскоро нов дом на магната стана едновремешната къща на покойния режисьор Франко Дзефирели. Известната като Вила Дзефирели, или Вила Гранде тя е мястото, в което милиардерът отсяда, когато идва в Рим, но води и политическите преговори със съюзниците си. С други думи, тя е негов дом и партийна централа.
За първи път сега Берлускони влезе в имението, което му принадлежи от 20 г. През 2001 г. милиардерът купи къщата от приятеля си – режисьора Франко Дзефирели,
който беше закъсал
за пари и рискуваше
да бъде изхвърлен
Плащайки 3,375 млн. евро, бившият премиер се сдоби с вила и същевременно спаси приятеля си, когото остави да живее безплатно в нея до смъртта му през 2019 г.
Мнозина помнят как през 60-те, 70-те и 80-те години на миналия век портата на имението се отваряше непрекъснато, за да влязат най-известните италиански и холивудски звезди, гости на Дзефирели. До къщата му направиха пътека и известни писатели и певци от цял свят. Днес вместо тях в нея влизат лидерите на Лигата Матео Салвини и на “Италиански братя” Джорджа Мелони, когато трябва да преговарят със съюзника си от “Форца Италия”.
Приживе Дзефирели отваряше често за журналисти вратите на Вила Гранде. Мнозина успяха да се насладят на многото спомени от златните му времена в киното – портрети и снимки със знаменити личности гледат от всички стени. За последно големият режисьор се показа пред медиите в къщата си през ноември 2018 г., когато представи своята режисура на “Риголето” на Верди за Операта на Мускат, в Оман. По този повод и много журналисти успяха да разгледат скритата сред зеленина къща с басейн, която е обградена от три алеи, носещи имена от Античността. До тях пък се стига след изминаването на друг път от портата. Огромният салон в къщата е силно осветен от светлината, проникваща отвън и подчертаваща всеки предмет – от пианото до сребърните рамки, в които са поставени снимките. Навсякъде имаше какви ли не предмети – от плюшени играчки и чаши с надпис “Маестро”, до керамични куклички и матрьошки.
Вила Гранде се намира в огромен комплекс, реализиран през 30-те години на миналия век от фамилията Папа. В него се намира и къщата на модния дизайнер Валентино, но също и продуцентската къща на Франко Неро. В зоната на Апия Антика е и домът на кинолегендата Джина Лолобриджида. Тя живее в обградена с парк къща от десетилетия. Пред нея актрисата, която е и скулпторка, е поставила интересна творба, която не е нейна. Става въпрос за
останки от
ролс-ройс, който
навремето шофирала
и с който катастрофирала заедно с Франко Дзефирели. Режисьорът останал обезобразен от инцидента и лицето му било оперирано. Затова по-късно Джина сложила въпросната скулптура пред входа на къщата си. Преди години самата Лолобриджида разкопала имота си, където намерила древноримски останки. Заради това ѝ забранили да направи басейн в имението си. Иначе интериорът на самата къща показва вкуса на актрисата към лукса и разкоша.
Кой построява най-древния римски път?
През 312 г.пр.Хр. цензорът Апий Клавдий Цек започва изграждането на римската “магистрала”. Тя свързва Рим с Капуа (195 км) и се превръща в пътния възел с най-голямо значение в Южна Италия. Тогава разстоянието се изминавало за 5-6 дни. По-късно пътят е удължен до Беневенто, после до Веноза, а накрая стига до Бриндизи в днешната област Пулия. Не съществува друг път от античността, който да е натоварен с толкова значение и функции, както Апия Антика. Той свързва не само Рим с Юга, а и с Ориента, тъй като по него тече целият трафик към Гърция, Изтока и Египет. Апия Антика става нишката, по която минават пътешественици, военни части, търговски стоки.
Древноримският път много скоро се превръща в артерията и в царя на всички пътища в Античността. Той става най-важният модел за път, от чието проектиране и изграждане вземат пример всички останали пътища, тръгващи от Рим и достигащи и най-отдалечените кътчета на империята. Местата, през които минава Апия Антика, започват постепенно да развиват всички възможни производителни и икономически дейности, както и да изграждат термални съоръжения.
Вили със земеделски зони също започват да никнат като гъби. Пример за подобна структура е Вила дей Куинтили.
Навремето не било възможно мъртвите да бъдат погребвани или кремирани във вътрешността на градовете. С тази цел по краищата на Апия Антика през вековете били погребвани много представители на знатни римски фамилии. Така преминаващият по пътя търговец или пътешественик можел да се възхищава на величието на гробниците. На всяка от тях изписвали имената на мъртвеца, както и от коя фамилия произхождал.