
На Запад лидерите задават политическия дневен ред през туитър, у нас любим остава добрият стар фейсбук
Президентът Румен Радев първенец по последователи в мрежата
Как европейските граждани научиха какво са решили политическите им лидери на последния си съвет тази седмица? През туитър, разбира се.
Новото нормално е политиката да е на един клик разстояние
и отдавна никой не се изненадва от това. Партиите у нас и по света вече се мерят не само по рейтинг, прокарани политики и спечелени избори, а и по последователи в социалните мрежи.
Или положението е “Профилът ми е много по-добър от профила ти”, както би го рапирал един от новите ни политици, отвял конкурентите по спечелени преференции на последните избори миналия ноември.
Че светът е променен, доказва и най-актуалният кандидат за влизане във властта - бившият служебен премиер и военен министър Стефан Янев. Заявил се за консерватор и иначе старомоден в някои от политическите си виждания, от две седмици той е активен потребител на инстаграм. Явно генералът е решил да привлича младите за политическия си проект - в инстаграм са именно 15-30-годишните, което дава както добра база за бързи избори, така и инвестиция в гласоподаватели за следващите редовни. Като цяло Янев, колкото и да го обвиняват в русофилство, май стъпва на военната си подготовка в САЩ и следва американската пропагандна парадигма да се търсят
младите, белите и ядосаните гласове
От друга страна обаче, “Мрежата му показа̀ тъмната страна”, ако перифразираме цитирания по-горе рапър. Янев поства политически плакати, а не води диалог. И сериозно сгафи, като в агитацията си срещу приемането на еврото пусна снимка на бедна възрастна жена, която брои... руски рубли.
Но истинският американски модел, зададен от президента Обама и доразвит до невиждани висини от Тръмп , е в туитър. Потребителите му са 25-50-годишни, какъвто е и профилът на най-активните избиратели у нас. Повечето ни политици обаче засега ползват туитър вяло, за разлика от тези по̀ на Запад.
В България фейсбук, определян от поколенията Y и Z за “пенсионерската мрежа”, продължава да задава модата в общуването между партийците и техния електорат. Повечето имат там освен личен профил и официална страница, която им дава възможност за повече последователи, за разлика от приятелството (което е ограничено до 5000 души).
Рекордьор с 371 166 българи, които го следват във фейсбук, е президентът Румен Радев. Той е активен всеки ден в мрежата, най-често на стената му се публикува за срещите или визитите на държавния глава, както и негови изказвания от събития. Те са подробни, съдържанието обикновено съвпада с официалните съобщения на прессекретариата на “Дондуков” 2. Пускат се и живи излъчвания. Постовете винаги са придружени от професионално направени снимки. Всъщност Радев няма собствен профил - този видимо се поддържа от пиарите му.
В общуването през фейсбук обаче всепризнатият
пионер е Бойко Борисов Профилът му се появи през 2014 г. и първоначално всъщност се ползваше главно от медиите - премиерът постоянно пътуваше, редакциите нямаха нито човешки, нито финансов ресурс да го следват, а фейсбук даваше възможност журналистите да си гледат от компютрите какви ги върши и да пишат дописките си. Лека-полека Борисов превърна фейсбук профила си в канал за директна комуникация. А после и в основно средство в политическата борба по време на пандемията и около местните избори през 2019 г. Живите му включвания пък добиха търговската марка “Севда тв” по името на пиарката Севделина Арнаудова, която заснемаше новините от премиерската джипка.
За разлика от Радев обаче Борисов е имал и директна комуникация, когато е успявал да грабне паролата на профила от пиарката си и сам да публикува. Такава емблематична снимка е бившият премиер по анцуг на “Челси” на двора в Банкя и статус: “Магнолията ми в двора ми в Банкя”. Докато при президента е скука в това отношение - официални изяви, обръщения към народа и коментарите, които прави пред медиите по актуални политически теми. Те обаче имат и най-много четения, а доказателство за активността на страницата на държавния глава са многото коментари - от 200 до 3500, под всяка публикация.
Радев е активен и в инстаграм, където има над 40 хил. последователи, но там пуска повече снимки и по-кратки текстове. Вероятно още не е открил, че и тази мрежа дава възможност за видео на живо. Борисов е по-разчупен от него и в инстаграм. Една от снимките му например от конгреса на ЕНП в Ротердам преди дни не е с политици в костюми и вратовръзки, а с прототип на електрически супер-автомобил - все пак колите и шофирането са основна страст на експремиера. Плюс футбола, на който също са посветени много негови постове.
Въпреки подигравките за “Севда тв” никой не отрича, че Борисов се превърна във феномен с преките си включвания във фейсбук. Още преди пандемията бившият премиер загърби традиционните медии и намери начин да изразява позициите си, без да бъде атакуван с въпроси от знайни и незнайни журналисти. Арнаудова стана едновременно сценарист, оператор, режисьор и репортер на живите излъчвания. Видеата от джипката, от предприятия и мегдани
генерираха стотици хиляди гледания, впоследствие и бюлетини на изборите
Екипът не издаваше предварително програмата и това направи телевизии, сайтове и вестници зависими от излъчванията на “Севда тв” - едно истинско риалити шоу, в което в типичния си стил Борисов раздаваше команди, похвали и насоки, а като “гост-звезди” се изреждаха министри, кметове и публични личности. Вече като лидер на най-голямата опозиционна партия, Борисов продължава да залага на успешната схема. Клипчетата и живите включвания се редуват и с протоколни или дори лични снимки с кратък текст.
Преди видеата Борисов също се изявяваше скучновато във фейсбук, но предвид поста и рейтинга му всичко публикувано предизвикваше любопитство. Кой му “завежда” профила, стана ясно през 2017 г., когато Елена Йончева, тогава депутат от “БСП за България”, заведе дело за клевета срещу премиера. Шефът на пресцентъра на ГЕРБ Никола Николов свидетелства пред съда, че той поддържа страницата му, а Борисов нямал достъп до профила си. Бил обаче всекидневно брифиран за публикуваната информация и личните съобщения, които получава. Достъп до администраторския панел има и Севделина Арнаудова.
В интервю за “24 часа” наскоро лидерът на младежите в ГЕРБ Георг Георгиев призна, че си имат изграден екип, който следи мрежите и е готов да реагира на всяка виртуална атака и клевета. Факт е, че партийните структури поддържат добре страниците си. Прави впечатление и координираното отразяване на медийните (и не само) участия на Борисов, както и на знакови за депутати и бивши министри.
Депутатите от ГЕРБ пък действат в пълен синхрон, когато трябва да се атакуват новите управляващи - пускат идентични фейсбук статуси. А последният тренд е
ударноплакатно промотиране - снимка на Борисов
или в краен случай някой депутат, с едно до две вградени изречения - послания.
По същия начин синхронизирано целият актив на ГЕРБ взе активно участие в предизвикването на паника с цените на горивата преди два месеца.
Със смяната на върха в държавата промяна настана и в интернет. Кирил Петков и “Продължаваме промяната” също разчитат много на фейсбук, но започнаха да използват и туитър.
Бе създаден институционален профил на Министерския съвет, откъдето се излъчват видеообръщенията на Петков (много силно застъпен жанр). Новият премиер винаги е официален и добре заснет във видеата си за разлика примерно от последната издънка на вицепремиерката Калина Константинова с украинските бежанци, заради която Евгений Дайнов я нарече “рошава фашистка”.
Но и Петков свари да натрупа гафове. Първият бе, когато сподели добра новина със скрийншот, на който обаче личеше иконата на сайт за контакти между хомосексуални хора и това му донесе “отровни” публикации в жълтите медии. Този гаф обаче бързо бе задминат от статуса на премиера, в който призоваваше да дарим заплатите си за оръжие за Украйна, като на всичкото отгоре публикува грешна банкова сметка. Което май доведе до оттеглянето на ключови хора от пиар екипа му.
Иначе и “Промяната” действа традиционно и често пуска във фейсбук линкове към публикации на партийния сайт. Новосъздадената партия има 80 хил. последователи. Стената на ПП обаче съществено се отличава от тази на другите - със специалното си оформление публикациите там следват по-скоро принципа на рекламните, отколкото на прессъобщенията. Модерните политици залагат на ясни, кратки и ударни
послания тип слоган
като “България е единствената държава, която получи дерогация относно руския петрол”, “Зелената енергия става достъпна за всички”, “4,6% - безработицата достига исторически най-ниската си стойност досега”. Оформени са графично като плакати и върху снимки, решени в цветовете на партията - жълто и синьо. На партийната стена се публикуват и новини от премиера Кирил Петков и министрите.
4819 последователи има ПП в инстаграм, като публикациите там повтарят до голяма степен тези във фейсбук.
“Промяната”, или поне депутатът Христо Петров, промени и общуването с опонентите в мрежата. Хазарта не се свени да “нахрани” например лидера на “Възраждане” Костадин Костадинов в коментари. Първия път бе заради протеста на 12 януари срещу зеления сертификат, ден по-късно - за опита да нахлуят в парламента. Тогава Петров нарече “Възраждане” от парламентарната трибуна “шепа нещастни фашисти”, което отприщи дълъг “дебат” между партийния лидер и рапъра в мрежата. Костадинов сподели песен на бившия му колега от “Ъпсурт” Буч, насочена към Хазарта, в която той го нарича “самовлюбен хвалипръцко”, “дюнерджия” (Хазарта е работил 1 ден като дюнерджия, за да припечели), “мишка” и т.н. Депутатът музикант сдържано отговори, че много е помагал на Буч и семейството му, а Костадинов не знае историята им.
На този фон останалите политици седят в мрежите скучновато и ретро.
Вицепремиерката Корнелия Нинова се активизира в последната година във фейсбук, но официозно, а последната публикация в личния ѝ профил е от юни 2021 г. - напомня за наводнението в Мизия и критикува лошото състояние на язовирите. В официалната си страница Нинова има 81 хил. последователи.
През фейсбук в последните месеци тя прави своеобразен отчет на работата си като вицепремиер. Разяснява и партийните позиции по болни за коалицията теми като Северна Македония, плана за еврото и пр. Разказва си срещите, пуска снимки с граждани и медийните си участия. Още по-тривиален е профилът на БСП, следван само от 53 хил. души - линкове към партийния сайт и публикации за изявите на министри, замове и депутати.
Почти същото правят и ДПС, но те пък си нямат министри.
Доста по-разчупено е при “Има такъв народ”. Слави Трифонов прави политика от диванчето си с видеа и статуси във фейсбук. Оттам обявява, че е за оръжие за Украйна, плаши Петков с разтуряне на коалицията и какво ли още не. Или след като дълго се подиграваше на Борисов, че е политикът от джипката, Слави стана лидерът от фейсбук. А неговият пророк в туитър е Тошко Йорданов. Нетипично за нравите в тази мрежа обаче профилът на зам.-шефа на ИТН е заключен - виждат го само хора, които той е одобрил, и стои предупреждение, че не е за журналисти и да не го цитират. Йорданов го заключи, след като през лятото на 2021 г., докато ИТН проваляше възможностите за правителство, имаше голямо тролене от феновете на ДБ. Между другото,
най-интересните туитове на Тошко не са за политика, а за бързи коли и готини жени
Туитър наистина е по-слабата социална мрежа в България, но пък е първата, която излъчи свой министър. Това е Божидар Божанов от “Демократична България”.
@bozhobg е в туитър от 2009 г. и има внушителните за тази мрежа 17 хил. последователи. С които чак напоследък започна да говори за политика, преди това обсъждаше главно компютърни теми. При избирането му мрежата осъмна в постове:
Туитъре, имаме си наш министър!
От ДБ всъщност всички са много активни в социалните мрежи. Христо Иванов и Ивайло Мирчев предизвикаха летните протести именно с клипа как атакуват с лодка летния сарай на Ахмед Доган в Росенец. Освен това коалицията на “умните и красивите” даде първия инфлуенсър, заменил фейсбука с парламентарната трибуна - Елисавета Белобрадова, позната от години като Летящата Козила Ерато. Точно активността в мрежата на съоснователката на сайта “Майко мила” и гражданските ѝ позиции привлякоха вниманието към нея. Личният ѝ профил е следван от близо 36 хил. души, докато новият - партиен, от близо 5 пъти по-малко.
От две години основните си послания в политиката през социалните мрежи отправя и Мая Манолова. Пуска на живо събития, срещи, организирани от нея протести. Дори позициите си по важни теми предпочита да изрази в емоционални видеа. Манолова е единствената, която влезе и в най-младата мрежа тикток, където има 48 хил. последователи. Последното ѝ клипче там обаче е от предизборната кампания миналия октомври, когато показа как се преобразява от блондинка в брюнетка със “скок във времето”. Тя има и три фен групи в тикток, едната от които се казва
sweet_maqmanolova
Много малко български политици ползват чат каналите като “Телеграм” за агитация. Предпочитат ги за секретна комуникация, защото са криптирани. Десните пък залагат на израелския “Сигнал”. А още нито един не е влязъл в истинската мина за бъдещи гласоподаватели - “Дискорд”, където са 10-18-годишните. Но пък там се искат умения в комуникацията, защото, за да участваш в разговор, трябва да те поканят и да им станеш интересен :).