
Етичен кодекс ще определя норми, правила и стандарти за професионални взаимоотношения, които организаторите на концерти в България да спазват. Документът е бил приет на конференцията "Устойчивост и развитие на концертния бизнес в България“, съобщават от "Музикаутор".
Според "Сцена Музика“ години наред секторът е арена на нелоялна конкуренция, икономически дисбаланс и сива икономика. Затова в дългосрочен план не може да се мисли за позитивно развитие на концертния бизнес, ако той не се обедини около ясни правила и баланс във взаимоотношенията с държава, билетопродавачи, подизпълнители, доставчици, автори и публика. "Няма как да работим без етика в бизнеса“, посочи председателят на сдружението Мартин Стоянов.
"Лошите практики водят само до недоверие“, коментира заместник-министърът на културата Весела Кондакова. Тя посочи, че липсата на големи събития в България е очевидна - големите артисти заобикалят страната ни, което рефлектира в ужасяващи пропуснати ползи.
"Провеждането на фестивали, концерти и други събития с музика носи сериозна добавена стойност за туризма и за икономиката на България. При реализиране на музикално събитие регистрираме 8% ръст на заетостта на местата за настаняване", смята заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева.
Игнат Арсенов, главен директор в дирекция "Контрол на пазара“ (Комисия за защита на потребителите), каза, че потребителят се чувства излъган и разочарован при отмяната на концерт или събитие, особено, когато не се възстановяват сумите върху билетите. Потребителите винаги трябва да имат възможност да потърсят правата си в такива случаи и за целта организаторът на концерта трябва да е ясно обявен на афиши и билети. Противното е нелоялна търговска практика. Арсенов отправи апел към всички участници по веригата - организатори и билетопродавачи, да бъдат отговорни и коректни към своите клиенти.
Представители на фирмите - билетопродавачи в лицето на Мирослав Еманоилов от Eventim.bg, Георги Маринов, основател на EasyPay, ePay.BG и Epay.Go и Ивайло Матев от Bilet.BG, представиха различните технологични функционалности, които са в ползва както за организаторите на концерти, така и за феновете като чек-ин апликации за установяване на болни от ковид и предприемане на последващи действия, 5G технологии за персонализирано отношение към клиента, като начин за ограничаване на продажбите на билети на черния пазар и други. "Бъдещето е онлайн, затова хвърляме усилията в тази посока“, каза Маринов. Като добър пример той посочи съвместната работа с "Музикаутор" и възможността за технически автоматизирано плащане на авторски права към сдружението.
Серьожа Савов от СКС "Секюрити“ разказа за необходимостта сигурността и безопасността на публиката да бъде гарантирана по време на събитията. Той обърна внимание колко важно е отношението и поведението на персонала, който охранява събитието, както и огромната отговорност, която един промоутър поема при наемане на недостатъчно хора за това.
"Музикаутор" представи възможните устойчиви практики при управлението на авторски права при събития с музика. Особено внимание бе отделено на заложените механизми за отстъпки за коректните организатори на концерти.
Промоутъри, билетопродавачи, фирми-подизпълнители и доставчици се обединиха около общите принципи, цели и възможности, описани Етичен кодекс, създаден като основа за прозрачност между организаторите на концерти към публиката, бизнес партньорите, доставчиците, артистите и обществото.
Както писа БТА, конференцията бе организирана от представителната браншова асоциация на организаторите на концерти в България сдружение "Сцена Музика“, в партньорство със сдружението на автори и композитори за колективно управление "Музикаутор" и с подкрепата на Министерство на културата.