
НДК вече е финансово стабилизирано, показа отчетът на проф. Минеков
Защо тиражирате информацията по време на вашия мандат, че ние, като актьори на Народния театър, се подписваме под натиск върху подписки? Този въпрос зададе актьорът от трупата на Народен театър "Иван Вазов" Деян Ангелов към служебния министър на културата проф. Велислав Минеков на пресконференция за отчета на изтичащия мандат.
"Такова нещо не съм тиражирал и вие, актьорите, не участвате изобщо в този проблем. Не пиша за актьори нито лошо, нито добро", отговори проф. Минеков. "Не харесвам защита на работодател, когато има съмнения. Информацията, която получавам, е от тези, които не се подписват"
Но според актьора Деян Ангелов министърът е тиражирал информация за фирми, свързани с Народния театър. "На какво се позовавате - на проверки и на документи, на слухове?", попита Ангелов.
"Естествено, че аз се позовавам на документи и на проверки. Вие сте от едната страна, която защитава вашия работодател, но има 30 души, напуснали доброволно. Вашият директор се е заобиколил със съпартийци, единият е главен одитор в театъра. Намерих нарушения в закона за публичните финанси и в закона за финансово управление и контрол в публичния сектор", заяви Минеков. По думите му друга част от актьорите в трупата се чувстват притеснени, като сред тях има "съществени имена".
Служебният министър направи публичен отчет на дейността си, като сравни мандата си с минно поле. "Третият мандат мина под огромно напрежение. Нашият път представляваше едно минно поле, чуваше се повече звука на мините, отколкото това, което вършим. До мандата наистина успяхме с разходване на средства, които бяха изостанали - спасихме училища, паметници. Дотук бюджетът беше разходван целесъобразно", каза проф. Минеков.
Той отбеляза също че 33 млн. лв. са отишли основно за спасяването на сценичните изкуства. По отношение на музеите и музейното дело, по думите му, нещата бяха стигнали до трагедия. „С допълнителни 5,5 млн. лв. успяхме да ги спасим“, каза той. Но по думите му има доста още работа. Заплащането не е достойно и губим специалисти, близо 60 души са напуснали този пост.".
Министърът на културата добави и че над 1700 творци са получили творчески стипендии, като уточни, че такова нещо не е правено преди.
На въпрос дали отново ще бъде служебен министър, Минеков заяви, че е "разколебан". "Не съм имал още разговор, напрежението беше огромно, обръщаше се внимание на скандалите, нетърпим съм по отношение на корупцията", каза той.
По отношение на изборите на директори в държавните институти, според Минеков това трябва да мине през обществено обсъждане, а намесата на синдикатите прави избора твърде съмнителен. "Не може да изберат директор и след това да се появят с пост в театъра, трябва да бъдат избирани от тези, които са в тази общност", каза Минеков. Той даде пример, че системата на избори за директори е различна в Европа и там министърът на културата носи отговорност, защото той избора директора.
От постиженията досега на служебното министерство, той изреди, че са постигнали много добри контакти в чужбина и подкрепа от различни фондации.
Заместник министърът му доц. Пламен Славов обяви, че НДК като търговско дружество се е стабилизирало финансово. При сегашното ръководство рязко бяха намалени загубите и увеличени приходите", каза Славов.
"Относно личната ми битка, както и на всички в кабинета също, достигнахме крайния формат на измененията и допълненията в Закона за културно наследство (ЗКН)“, съобщи проф. Минеков и добави, че скоро те ще бъдат внесени в НС. "Ако този закон единодушно бъде приет, ние ще прекъснем престъпленията, няма да има повече изгорели покриви, няма да има трактори и багери, ненаказани собственици", каза Минеков.
Реализирано в третия мандат е и обучението на специализиран полицейски състав по ЗКН. „Надявам се те да бъдат ясна заплаха за нарушителите и да бъдат най-силни в превенцията и в разследванията“, заяви служебният министър на културата.
Минеков отчете проблема в Архтектурно-парковия комплекс „Двореца” в Балчик, в който има двойна каса, заради която посещение на 4-членно семейство би възлязло на 120 лева – доста по- скъпо в сравнение с цените на музеите по света.