
В ерата на социалните мрежи и виртуалното общуване постоянно се появяват нови приложения и платформи за комуникация. През последните години станахме свидетели на множество иновации и нововъведения, затова може да е трудно да преценим кои социални медии ще се задържат на върха и къде си струва да инвестираме времето и усилията си, особено що се отнася до създаване на съдържание и достигане до определена аудитория.
През 2023 г. една от най-популярните социални мрежи у нас и в световен мащаб е Instagram. Създаден като платформа за споделяне на снимки, днес Инстаграм е инструмент за инфлуенсъри, творци, и малки и големи брандове, който предлага различни възможности за създаване на съдържание. Приложението е изпълнено с разнообразни маркетингови кампании и потребители, които се опитват да угодят на постоянно променящите се алгоритми, за да достигнат до колкото се може по-голяма аудитория, но въпреки това продължава да води класациите като най-посещавана социална медия.
YouTube
Въпреки възхода на специализираните стрийминг платформи като Twitch или TikTok, все още има една социална медия, която държи рекорда по брой посетители и абонати, и това е YouTube. Много стриймъри, особено в сферата на игрите, избират Twitch пред YouTube, но в момента изглежда сякаш тенденцията се обръща. Според популярния стриймър и покер професионалист Лекс Велдхюис „много от големите стриймъри в Twitch се ориентират към YouTube и това има положителен ефект върху платформата“. Самият Лекс е активен и в двете платформи, като използва Twitch за стриймване на игрите си, а в YouTube се фокусира върху съдържание тип влог и обучителни видеа.
Всъщност YouTube е мястото за споделяне на всякакъв вид видео съдържание и именно оттам тръгват оригиналните влогъри и инфлуенсъри. Маркетингови кампании, информационни видеа, видео обучения и видео дневници са само малка част от съдържанието, което намира своето място в платформата. Нейният най-голям плюс е многобройната аудитория и бързият достъп до видеата дори при търсене в Google. Всъщност YouTube е втората най-популярна търсачка в света след компанията-майка Google, а кой би отказал подобна възможност за позициониране?
С близо 3 милиарда посетители месечно, Facebook безспорно се нарежда сред най-големите и най-популярни социални медии. Макар че последните тенденции сочат, че младите потребители се ориентират повече към алтернативните платформи, Facebook продължава да държи челните места по посещаемост.
Плюсът на Facebook е в разнообразието от форми и начини да достигнете до желаната аудитория, било то чрез публикации, новини, снимки, видео, кратки клипчета или друг вид ангажиращо вниманието съдържание. Освен това платформата е създадена с идеята за поддържание на комуникация и сформиране на общества по интереси, което се осъществява чрез специфичните страници и групи, което ангажира по естествен начин потребителите, без необходимостта от налагане на досадни реклами. Въпреки оплакванията от техническите възможности на страниците и приложенията на Facebook for Business, платформата дава свободата да създавате маркетингови кампании, да свързвате профилите си във Facebook, Instagram и Messenger и да таргетирате конкретна аудитория, като по този начин плюсовете надделяват над минусите.
TikTok
TikTok е най-младата платформа в списъка, достъпна едва от 2018 г., Още през първата година, без да губи време, платформата събра над 1 милиард изтегляния на приложението, а днес се гордее с над милиард потребители месечно, което естествено я поставя сред най-добре развиващите се социални медии в света. В TikTok всичко е свързано с тенденциите и модерните течения, които бързо се сменят. Кратките видеа са развлекателни и забавни и вдъхновяват потребителите да копират, имитират и пресъздадат съдържанието, което е изключително ефективен маркетинг подход и може да се използва за различни видове кампании.
Въпреки че броят на месечните активни потребители на Twitter се движи около 345 милиона, което е значително по-малко в сравнение с останалите платформи, 40% от тези потребители са активни на сайта няколко пъти дневно, което показва високо ниво на ангажираност. Популярността на тази социална мрежа остава най-висока сред технически грамотните потребители и е особено популярна във вертикалите, свързани с бизнеса, маркетинга и политиката. Платформата е полезна за публикуване на новини и кратки истории, информативни видеа и снимки, както и следене на популярни и водещи теми. Очаква се в скоро време да настъпят значителни промени и подобрения в Twitter, след като компанията беше закупена от предприемача Илън Мъск, в опит за борба за свободата на словото в интернет.