
- Ей, ние забравихме накъде сме тръгнали - роптаят двама мъже, позагорели от слънцето, седнали да пият бира във влака, за да „удавят" ежедневните си тревоги.
Тревогите обаче се умножиха, защото те хванаха ускорения бърз влак с обещаващото отпуска име „Слънчев бряг". Той тръгна точно по разписание - в 6:55. Но пристигането му в Бургас бе още много далеч.
- Да бяхме тръгнали пеша, щяхме да стигнем - вайка се русоляво момче на около 12 години, което вече пощуряваше във вагона, който обещаваше уж екстрата „климатик", ама нямаше и полъх от него.
Е, как да има, след като четири прозорчета бяха отворени в целия чист и добре изглеждаш немски вагон. Сложиш ли си ръката на духащия отдолу климатик, можеше и да те полъхне малко хлад. Но никой не я почувства след решението да вкараме и топъл първо-септемврийски въздух отвън.
Всеки си вееше с каквото подръчно намереше: я прочетен вестник, я объркана кръстословица, я някое ветрило, за което се сетиха по-предвидливите дами във влака.
Съседът по ветрило не почувства хлад, а само огромното закъснение на влака, за което мнозина се наканиха да искат обезщетение за провалена среща, за пропуснат обяд в хотел, за чакащите роднини на перона...
Закъснение на такъв бърз сред „бързите" влакове, какъвто е експресът - недопустимо!
Кондукторът обясни:
- Технологична е причината. Сменяме дизеловия локомотив с друг... Какво да ви обяснявам. Не знам кога ще стигнем. Като наближим, ще кажа!
- Е, то тогава и ние ще видим - обади се един глас в тълпата.
Никой не се зарадва. Движиха се не само през Пловдив, но и през Сливен, което не включва гарите за експреса "Слънчев бряг".
- Засега са 40 минути закъснение. Като спрем и на друго място, бройте го след 14:40 сме в Бургас. Иначе трябваше в 14:05 да сме там - продължи кондукторът.
Сега е 15:00 часа и още няма и силует от Айтос.
- Движим се като костенурки - разсъждава детето и пуфти.
- Който и влак да хванем - все по тая линия ще минем - нали има ремонт - обажда се млада жена в черна рокля, но вече изнервена.
Нейната майка често покашляше, въпреки че през цялото време смучеше някакви анасонови бонбонки.
- Не се притеснявайте. И аз все кашлям - провиква се дребна женица на около 60 г., с боядисана в орехов цвят коса, - не ми помагат ни бонбони, ни чудо. Кашлям.
- Колко е отвратителен влакът - пак се обажда момчето. - Той е за брак!
Пътниците почти не помръднаха по линията. По време на трите продължителни престоя ги огря пекът, който жулеше вратовете на всички, седнали до десните прозорци в посока на движението.
Една жена се закриваше с тюлен летен шал, за да привика сянката и чете книга.
- Денят е загубен - почивката ни в Китен - загубена! - чу се женски писък.
А изнервен мъж с почервеняло от слънцето лице продума:
- При Живков (Тодор Живков - б.р.) за 6 часа пътувахме със същия този експрес. При бат Бойко - час и половина повече. Ето докъде ни докара!
- Ей, закриха сезона да ни чакат - пак се обадиха бираджиите от по-предните редове на вагона.
Водата за пиене свърши, вече и сервитьорът не минаваше по коридора да продаде и последните солети. Платилите си обяд в почивна станция замечтаха още повече за него.
Който не е влизал в сайта на БДЖ, няма как да се информира какви ремонтни дейности текат по злополучното трасе от Бургас до София.
Бившият служител на дружеството Сийка Костадинова обясни, че всяко лято проблемите са едни и същи - правят ремонт на линията, налагало се заради климатичните разлики през сезоните. Други пък си го обясниха със строежа на магистралата.
По пътя наистина се видяха много работеща жп техника. Няма лъжа - няма измама.
Впоследствие стана ясно, че от 27 август до 24 септември са въведени временни промени в разписанията на два международни влака, четири бързи влака със задължителна резервация, осем бързи и пет пътнически влака на „Български държавни железници" ЕАД. Причината за временното изменение в графика се дължи на ремонтни дейности по железния път, които Национална компания „Железопътна инфраструктура" извършва в участъка между гарите Черноград и Айтос.
Според холдинга закъснението е поносимо - 10 минути. Поне така пише на сайта на БДЖ.
"Бързият влак със задължителна резервация 8611 (или по известният „Слънчев бряг") от София за Бургас, който тръгва в 6:55 ч., пътува след гара Черноград с променено разписание и пристига в Бургас с 10 минути по-късно, т.е. в 13:38 ч."
Това са обаче само прогнозни данни, които не се спазват.
Според предварителното разписание цялото трасе трае с ремонта 6 часа и 43 минути, а пътниците бяха в движение и покой на влака общо за 8 часа и 20 минути.
Най-нахаканата пасажерка не остава нещата така: отиде на „Информация" на гара Бургас, за да поиска обяснение защо никой не е предупреден за неудобствата, както и да се информира за обезщетение вследствие на закъснението. От там й заявиха: „Щом влакът е тръгнал навреме - обезщетение няма! Таково се предявява, само ако влакът тръгне със закъснение от начална гара и никой не гарантира кога ще пристигне. В противен случай не могат да ви върнат пари!".
Никой не се извини за причинените неудобства и щети. Никой не пожела да плати за нервите на изтормозените пътници, които ако знаеха предварително, едва ли щяха да се решат на „приключението, наречено БДЖ".