Българските и македонските актьори откриха фестивала “Сцена на кръстопът”
Войната отдавна е свършила, когато трима мъже връхлитат във фермата на най-омразния си враг, за да му отмъстят. Убиват него и малкия му син, но оцелява само дъщеричката му. Един от убийците я намира, скрита в сандък в изключителна поза на съвършенство и покой, но не я издава. По този начин спасява живота ѝ.
Така се заплита сюжетът на световноизвестния роман “Без кръв” на италианския писател Алесандро Барико. В една и съща вечер любовната история оживя в Пловдив и в Торонто. Докато публиката аплодираше актьорите на сцената на Драматичния театър в града под тепетата, в Торонто актрисите Анджелина Джоли и Салма Хайек представиха филмовата му версия. Те преминаха по червения килим за петия проект като режисьор за Джоли.
Премиерният за България спектакъл е на режисьора Диана Добрева и бе представен в първата вечер на фестивала “Сцена на кръстопът”, който се провежда за 28-а поредна година. За първи път в историята на България и Северна Македония театрите от Пловдив и Велес създадоха общ творчески екип за театралния проект.
“Бих искал да отправя един поздрав към управниците на две съседни страни, едната е нашата, със спектакъла тази вечер. Хората могат да работят, да живеят и да творят заедно в мир”, каза министърът на културата Найден Тодоров на откриването на фестивала малко преди началото на спектакъла.
В главната роля на оцелялото момиче влиза Маргита Гошева,
а в останалия състав по равно участват български и македонски актьори - Константин Еленков, Патриция Пъндева, Красимир Василев, Георги Вачев, Симеон Алексиев, Елена Кабасакалова, Катрин Гачева, Златко Шарков, Филип Василевски, Елена Димитрова, а от Северна Македония са: Васил Зафирчев, Исидор Йованоски, Филип Христовски и Кети Борисовска.
Авторската адаптация е на Александър Секулов, с когото Диана Добрева създава редица успешни спектакли. Сценографията е дело на Валентин Светозарев, а костюмографията на Раде Василев и Елена Вангеловска. Олга Панко създава хореографията.
Всъщност българският и македонският театър се срещат преди две години. Тогава една от най-мащабните и впечатляващи театрални постановки - “Одисей”, на която Диана Добрева е режисьор, а автор на драматургичния текст е Александър Секулов, гостува на Фестивала на античната драма “Стоби” в град Велес. Тогава спектакълът печели международната награда, а македонският театър се запознава с българското творчество.
Така се създава двегодишният международен проект “Манифест” на Драматичния театър в Пловдив и Народния театър “Йордан Хаджиконстантинов – Джинот” във Велес. Проектът е подкрепен от културните министерства на двете държави.
Репетициите са два месеца и половина, а актьорите от Северна Македония живеят в Пловдив и се влюбват в града.
“Беше изключителен репетиционен процес, в който напълно непознати хора се откриха първо като човеци, а след това като колеги. А когато срещнеш колега с огън в очите, който гори за изкуството и в изкуството, това опреснява и твоите сетива. Дава ти много енергия”, разказва пред “24 часа” Александър Секулов.
“Случи се много лек процес. Виждах едни горещи очи, които са готови на всичко, за да се случи този спектакъл. С колегите от Северна Македония имахме чувството, че се познаваме от 20 години, а всъщност сме работили само 2 месеца”, казва режисьорката.
По думите ѝ спектакълът е най-голямото ѝ “лично чудо” в театралната ѝ кариера. “Това е смисълът на нашето изкуство - да се правят нови неща, трудни неща, да се търсят нови пътища, да се създават нови жанрове”, каза Диана Добрева. В спектакъла участва нейният син - актьорът Константин Еленков, който влиза в ролята на разказвач, неосъществен тореадор.
Могат ли прошката и милостта да излекуват раните от миналото, е един от въпросите, които задава спектакълът, а отговорът е, че само любовта е способна на това. Безсмъртната любовна история на Барико започва с отмъщение, но завършва с прошка.
“Темата се разработва в знаците и елементите на испанската корида, но с ирония. Всичките тези елементи не са взети да се използват едно към едно, а са много тънко иронизирани, на места леко гротескно, леко саркастично, с мек хумор”, разказва Александър Секулов. Силно въздействие прави музиката в представлението. Композитори са Явор Карагитлиев и Сашко Костов, който изпълнява и музиката на живо.
“Темата на “Без кръв” е по какъв начин раните на един граждански конфликт може да бъдат затворени
Отговорът е, че само любовта може да направи това. Милостта и прошката са сравнително пасивни действия. Но любовта е активност между двама души, между две страни. Не е достатъчно само тези враждуващи хора, групи от граждани да искат да си простят, те трябва да се заобичат”, казва Секулов. В края на спектакъла героите се връщат там, където са били “разкъсани”. Така героинята на Маргита Гошева се среща с убиеца на баща си и брат си след 40 години. Но вместо да го убие, за да си отмъсти, както е планирала, тя позволява на любовта да отмие раните ѝ.
Фестивалът “Сцена на кръстопът” ще продължи до 21 септември. Публиката може да гледа на 16 септември мултимедийния спектакъл “Празнуваме Татяна Лолова” и документалния филм “Последният спектакъл”. След това на 17-и ще се проведе Международна кръгла маса “Европейският театър на кръстопът”.