Галавечерта в Пловдив, посветена на прочутата певица - ретроспекция на големите и роли
“Всичко беше магично. Може би дъждът беше като катарзис, който изчисти всички ни и ни помогна да се доближим до вдъхновението в най-невинната му форма. Успяхме да се обединим в името на изкуството и подарихме този спектакъл на публиката в чест на човека, който ни научи да ценим изкуството, който винаги е до нас и ни вдъхновява, подкрепя и обича - маестра Райна Кабаиванска”. Това каза развълнувана младата певица Александрина Михайлова непосредствено след галавечерта в неделя, посветена на 90-годишнината на Кабаиванска на Античния театър в Пловдив.
Когато Александрина участва за първи път в майсторските класове, които Райна Кабавинска прави с подкрепата на Нов български университет (НБУ),
тя бе едва на 17 години
Няколко години по-късно Александрина вече е завършила школата на миланската “Ла Скала”, има и дебют в реномирания оперен театър, както и в Парижката опера и жъне успехи на не една сцена у нас и в чужбина.
С първите аплодисменти в неделя дойдоха и първите капки дъжд, но никой от публиката не си тръгна. Концертът в съпровод на оркестъра на Пловдивската опера под диригентството на министъра на културата Найден Тодоров бе решен като ретроспекция на значимите роли на Райна Кабаиванска. Режисьорът Нина Найденова и сценаристът Петър Барбалов бяха решили зад сцената да има огромен видеоекран, на който се прожектираха кадри от самия концерт,
редуващи се със снимки на голямата певица в съответната роля
Александрина Михайлова, Мила Михова и Рейналдо Дроз например представиха арии и ансамбли от “Бохеми” и “Таис”, изпълнявани от Райна Кабаиванска в началото на оперната ѝ кариера в Италия.
“Със сигурност да пея толкова мистична сцена като арията на Таис под проливния дъжд беше магическо преживяване, изпитах истински музикален транс”, разказва Мила Михова и допълва: “За Таис имам много специален двоен сантимент - тя е арията, която е стартирала голямата кариера на маестрата в Италия и последната роля, в която гледах майка ми Дарина Такова на сцената на “Ла Фениче” във Венеция - наистина много, много специална за мен”, каза младото сопрано, която софийската публика ще гледа през декември за първи път в ролята на Виолета Валери в “Травиата”.
В гала концерта участваха още Бая Саганелидзе, Вероника Симеони, Тони Незич и София Соловий.
“Определящото е преди всичко гласът, но аз търся и нещо зад гласа. Някакъв чар, някаква харизма. И това, което след толкова вече дълги години на опит, виждам, е, че без това не може. Че без талант не може. Аз обичам децата, обичам, това ми прави голямо удоволствие. И трябва да ви кажа, че смятам, че преподаването е именно процес на любов. Иначе не става. Ако няма едно вземо-даване на емоция в преподаването, резултат не може да има”, каза Райна Кабаиванска в предварително записано видео, което бе прожектирано по време на концерта. Временно неразположение не позволи на голямата певица да присъства на събитието в нейна чест. Но тя е в София и поредните майсторски класове вече започнаха, а на 2 октомври ще завършат с концерт в Софийската опера и балет.
Майсторският клас на Райна Кабаиванска и НБУ, създаден през 2001 г. от д-р Георги Текев, изпълнителен директор и член на настоятелството на НБУ, отдавна се е превърнал в институция с международен авторитет, поставяща София на световната оперна карта.