
Човек преминава в отвъдния свят и се връща, без да е напускал тялото си.
За това разказва египетски папирус от третото хилядолетие с езотеричен текст. Преди 20-ина година текстът попада в ръцете на египтолога доц. Сергей Игнатов, завършил Факултета по изтокознание в Ленинград и основател на Международния център по египтология в Нов български университет. Днес наскоро назначеният за заместник-министър с ресор висше образование го вижда с други очи и стига до нови изводи.
Изследването на доц. Сергей Игнатов ще бъде публикувано в издание за древни текстове на Болонския университет.
Той всъщност е човекът, който организира за първи път у нас преподаването по египтология. Започнал първо факултативно.
Събирали се вечер на свещи заради режим на тока
Сега като международен център по египтология Нов български университет работи заедно с преподаватели и студенти от Италия, Австрия, Великобритания и Германия.
През февруари цялата световна египтология е в Луксор, защото тогава е "най-сладкият месец за работа". Доц. Игнатов има намерение да работи в гробница в района на Луксор. Идеята е да се "рови" по 2-3 месеца всяка година, за да може да се възстановят, да се реставрират всичките надписи и изображения, да станат достояние на научната общност, а може после там да се развие и туристически бизнес. Другото, което иска да изследва, е до Судан, дълбоко в пустинята. На 200-250 км от Асуан имало огромен храм, който е засипан от пясъците. Твърди се, че е прекрасен. Той е от първото хилядолетие. През XIX век е минал пътешественик и се е спънал в нещо. Все едно храмът "Св. Александър Невски" да е в пясък и да се спънеш в някой от кръстовете. "Районът доскоро се смяташе за фундаменталистки и е трудно за пребиваване на чужденци. Другият проблем е, че е дълбоко в пустинята и температурите дори през зимата надхвърлят 37 градуса през деня", обяснява специалистът.
Мечтата на доц. Игнатов е някъде до Чикаго хаус в Долината на царете да се появи и София хаус. Така работата на българската египтология ще е още по-успешна. Ако се намерят пари. И време, разбира се, защото програмата на заместник-министъра изисква много, много часове отдаденост.
Текста, върху който работи напоследък доц. Сергей Игнатов, открива случайно в края на 80-те години на XIX век неговият духовен учител - знаменитият руски египтолог Владимир Симеонович Голенишчев. Човекът, организирал около 60 експедиции в Египет. Бил е много богат и успява да придобие уникални литературни съчинение. По тази причина образците на египетската литература са в неговата колекция, сега се пази се в музея "Пушкин".
Намира папируса не в Египет, а в Ермитажа. Когато в края на 80-те години става пазител на колекцията, отваря чекмедже в работното помещение и вижда текста, неописан никъде дотогава. Бил е абсолютно запазен. Щом го прочита, решава, че това е първото и най-древното приключенско произведение. Разказва се за един египтянин, който тръгва на поход и пресича източната пустиня. Натоварва се на кораб в Червено море. Оттам се отправя на юг и го чака много дълго плаване. На остров Сокотра в Индийския океан става корабокрушението. Мъжът стои 3 дни в самота. Не щеш ли, тогава му се явява змей. Описанието му обаче има всички белези на египетско божество. Казва му да не се безпокои. Пристига друг кораб и той се връща в Египет. На пръв поглед всичко е нормално.
"Всички гледат на героя като приключенски образ. Аз се занимавам с него от 1980 година", разказва доц. Игнатов. За да чете древните текстове, решава да направи снимки. Как да стане обаче по това време в Съветския съюз? Има си начини, типично по руски. "Занесох едно шише ром на един човек от Ермитажа и той направи много фотоси", смее се египтологът. Тогава разбрал, че отдолу има и друг текст. В Древен Египет често правели така - пишат, пишат върху един папирус, после минават с гъба отгоре и пишат нов текст, защото материалът е скъп.
Доц. Игнатов взел снимките и си ги прибрал. Имало учени, които се съпротивлявали фотосите да се публикуват, не били прави, но доц. Игнатов се захванал с друго. След повече от 20 и няколко години разбрах, че това е един таен езотеричен текст, казва специалистът.
Изследването на доц. Игнатов от уникалния папирус показва, че текстът като в един конспект представя цялата ценностна система на египтяните и специално учението за преминаването от нашия свят в отвъдния, където живеят боговете, и възможността да се върнеш. "Интересното е, че точно в тази епоха в Египет се извършва трансформация по отношение на вярата в отвъдното битие и отвъдната реализация."
В пирамидите, които се строят през старото царство, за първи път се появяват текстове, които описват какво се случва след смъртта на тялото - цялата трансформация, след като човек напусне тялото си, докато се слива със своята първопричина, от която е произлязъл. Едно същество от светлина, което наричат Слънцето. Но какво става с египтяните? Те са част от тялото на царя. "Както и ние, вярващите православни християни, сме част от църковното тяло и главата е Исус. Докато принадлежим на църквата, имаме гаранция за вечен живот. Горе-долу същата е ситуацията в Египет", разказва ученият. Нямало съмнения дали това е вярно или не. Дали е манипулация! Дали не е опиум за народа!
До Френското просвещение човешкият свят е бил по-нормален от сега, шегува се египтологът. До древността всеки, който служи вярно на царя, има отвъдно битие, слива се с това, което условно наричаме слънчево божество, но запазва своя индивидуалност и има възможност за живот в отвъдното. Към края на третото хилядолетие се появяват текстове, според които всеки египтянин има индивидуално отвъдно битие. Появяват се нови заклинания.
"Започваме да четем, че всеки египтянин има претенции за царско отвъдно битие. Всеки става божество след смъртта си, плътта му е божествена. Гробницата му наподобява мястото, където живее Слънцето на Египет. Духовната им същност има възможност за тази трансмиграция".
Текстът, който разчел доц. Сергей Игнатов, бил едно своеобразно наставление. Остров, на който става корабокрушението, всъщност е границата между двата свята. Става дума за езотеричен текст, който описва първата среща на човек с божество. И то не при преминаването отвъд, за да те съдят боговете.
Според специалиста по египтология уникалният египетски папирус показва и учение за самоконтрол или за контрол на сърцето. Ако смени имената, всеки би помислил, че чете трактат по йога. Има три нива за самоконтрол. Едното те подготвя за преход в отвъдното. И едно специално вътрешно състояние, което ти дава възможност от оня свят да се върнеш тук. За първи път се описва жертвоприношение, молитва на човек без посредничество на жреци. Всеки очаква да чете Робинзон Крузо, а това не е такъв текст.