
Обиколка на Париж с велосипед, разходка от втория етаж на открит автобус или с кораб по Сена? Гледка от върха на Айфеловата кула? Това не е достатъчно.
От началото на август гостите на френската столица имат нова придобивка, предлагаща незабравимо преживяване. Те могат да се реят над мегаполиса и дворците в околностите му на борда на цепелин. Стига да бръкнат дълбоко в джоба си.
Първият туристически полет бе над дворците северозападно от Париж. Над самата столица е забранено да се прелита, но дори и кръжейки наоколо, от нея се виждат почти всички забележителности.
"Летим на 300 м височина със скорост от 70 км в час", казва стюардесата на 12-те пътници, разположени в кабината под огромния балон, пълен с хелий, разказва в. "Фигаро". Той може да вдигне максимум 125 км в час.
"Полетът е много спокоен и приятен. Прозорците могат да стоят отворени, да се види цялата област като на длан, дори да се забележи някой, който ви поздравява от земята", казва пилотът. Всъщност тя е жена и е англичанка. Катрин Борд уверено ръководи огромната летяща конструкция, пълна с най-модерна навигационна техника. Само тя и още десетина души са квалифицирани а пилотират този тип апарати.
"В Германия цепелини летят над езерото Констанц (известно и като Бодензее - бел.ред.) и са много популярни", обяснява стюардесата Изабел, която е германка от Фридрихсхафен. Именно там се строят дирижаблите.
"Страхотно е. Видимостта е прекрасна, а не се чува почти никакъв шум", казва 59-годишната пътничка Мишел, която живее в Понтоаз, северно от Париж.
Цепелинът е дълъг колкото "Еърбъс А380" - 75 м, но тежи едва 8 т (самолетът е 300 т). Височината му е 17 м (колкото 5-етажна сграда), а широчината - 19 м - като четирилентов път. Отдолу е закачена кабината, която прилича на луксозен микробус. Максималното разстояние, което може да измине без кацане, е 900 км.
Само 3 апарата от този тип летят в момента в света според Франк Глазие, един от директорите на "Еършип-Париж" - компанията, която организира полетите. Предлагат се 4 маршрута: Вексен (област северозападно от столицата с красив природен парк), дворецът Шантийи и долината на импресионистите, поречието на Сена, дворецът Версай - постоянната резиденция на Луи XIV.
Цените варират от 250 до 650 евро на човек в зависимост от времетраенето - между 30 минути и час и половина (всеки сам да си направи сметката на колко самолетни билета София - Париж отговаря това). Полети са предвидени по 7 пъти на ден до края на октомври. Атракцията се подновява отново през април.
Летенето с цепелин не е особено популярна форма на пътуване. Роля за това безспорно изиграва трагедията с "Хинденбург", който избухва в пламъци при кацането си край Ню Йорк през 1937 г. 35-има от 97-те души на борда загиват. Негативната историческа памет на парижани включва и още нещо - през 1916 г. германски цепелин бомбардира източните части на столицата и убива 26 мирни жители. Организаторите на сегашните полети обаче са убедени, че е крайно време на лошите спомени да бъде сложен край.
"Голямата ми мечта е да бъде построен цепелин с капацитет да лети над Париж с 200-300 души на борда", казва президентът на компанията Ерик Лопес.
Продълговатият балон излита от малко летище на 26 км от Париж в Сержи-Понтоаз. Той се задвижва от 3 мотора по 200 конски сили всеки. Машината не се вдига на повече от 300 м, което е горе-долу височината на Айфеловата кула (324 м), за да може всичко на земята да се вижда добре.
След излитането и бързото набиране на височина пътниците могат да станат от местата си и да се азхождат из кабината, за да се радват на гледката от всички страни.
Когато има по-силен вятър, някои от тях с по-чувствителни стомаси може да изпитат леко неразположение. Затова при въздушен полъх от над 30 км в час полетите се прекратяват.
Изискването за видимост пък е поне 5000 м. Освен че гледката на плуващия в небето дирижабъл е доста необичайна, той няма с какво да дразни хората на земята. Шумът, който вдига, е едва 65 децибела.
Според Лопес днес вече е изключено да се повтори трагедията с "Хинденбург". Конструкцията е изградена от алуминий и въглерод и е покрита с 8425 кв. м твърд материал. Цепелинът не се пълни със запалим водород, а с далече по-сигурния хелий. До 2015 г. той е взет под наем от германския производител, а след това ще бъде купен нов за 16,8 млн. евро. За да си върне голямата инвестиция, "Еършип-Париж" предвижда да разнообрази маршрутите и с тематични полети - например с дегустация на вина или с вечеря, приготвена от известен френски готвач.
И преди туристическите цепелини такъв дирижабъл се е появявал над Париж, но със съвсем друга цел. През март т.г. той се рееше в небето около седмица, за да мери радиоактивността на столичния въздух. Мнозина предполагат, че ако сегашната скъпа атракция пробие на пазара, не е изключено в небето да се разрази истинска конкурентна битка на цепелини.
Софиянци се дивят на дирижабъл през есента на 1929 г.
Първият полет с цепелин е направен на 2 юли 1900 г. На борда се намира неговият създател - генералът в оставка граф Фердинанд фон Цепелин. Управляемият балон изминава 6 км на 400 м височина над езерото Констанц в Германия. Той се приземява след 18 мин. За генерала изобретател това е резултат от 25-годишен труд.
На 15 октомври 1928 г. дирижабълът "Граф Цепелин" се приземява в Ню Джърси, САЩ, след 4 дни във въздуха. Той потегля на 11 октомври от германския град Фридрихсхафен с 57 души на борда и е първият, извършил пътнически полет над Атлантическия океан.
Година по-късно, на 4 септември 1929 г., "Граф Цепелин" се отправя на луксозно околосветско пътуване. Гордост на германците, той вози 21 пътници, обслужвани от 41 души екипаж. Пътешествието продължава 20 дни и 4 часа.
Дирижабълът, станал световна сензация, минава и над София по време на последвалата обиколка над Балканите. Българите виждат летящото чудо на 16 октомври 1929 г. Събитието е отразено в песента на Стоян Миленков: "Граф Цепелина оттука мина и си замина, о, боже мой".
Адският пожар, избухнал при кацането на гиганта "LZ-129 Хинденбург" (дълъг 245 м) на 6 май 1937 г., когато загиват 35 души, получава огромен резонанс. Шефът на компанията, която стопанисва летателния апарат, умира на следващия ден. На практика трагедията с "Хинденбург" слага край на пътническия транспорт с дирижабли.