
Костите на войводата изчезват - той няма гроб, сякаш е възкръснал.
Има ли окултни кодове в баладата на Ботев? Защо мъртвото тяло на Хаджията е намерено с оглозгани ръце?
Какъв човек трябва да си, за да вдъхновиш самия Христо Ботев да ти посвети най-великолепната си балада?
Трима са великите един до друг - Левски, Ботев и Хаджи Димитър. Но защо точно Хаджи Димитър е третият, а не някой от другите герои, загинали за Освобождението? Защо неговият образ е толкова специален?
Всъщност Ботев е изплакал само още едно стихотворение за конкретна историческа личност, и то е за Васил Левски. Но докато второто е за “обесването”, за смъртта на Апостола, първото е недвусмислено - че Хаджи Димитър, макар и тежко ранен, макар и дълбоко страдащ от поражението, е жив. Останал е жив след последната битка. Лежи съвсем сам на един връх. Каква невероятна самота...
пази даже менчето,
предадено от бойната
му баба, до което е
докосвал устни
Хаджията,
за да пие мляко.
Тази теза e оспорвана от повечето историци и направо е заклеймена от Захари Стоянов. Ковачът на национална митология заявява пред свидетели: “А, бе, то всичко се знае, но оставете Хаджи Димитра да е починал на Бузлуджа!” Захари не е предвидил обаче, че скандалната теза намира доказателство именно в баладата на Христо Ботев. Защото фантастичната сцена, от която се свива всяко българско сърце - онази със сърдитото слънце, с обсипаните звезди, с жътварките нейде и еротичните самодиви - не е красива метафора. Не е плод на буйно художествено въображение. Тази сцена е била самата истина.
Ботев е гениален не само в песенния начин, по който подрежда думите за Хаджи Димитър. Макар че по онова време той се намира далеч - в Румъния, като истински журналист проучва какво точно се е случило с войводата след разгрома на четата на Бузлуджа.
-Тук, под Кадрафил, е имало ниви, които са се жънели през лятото - обяснява един от местните изследователи на събитията, Иван Муевски. - Затова в стихотворението е написано: “Жетва е сега... Пейте, робини, тез тъжни песни!” Само тук е можело да се чуят тези песни. Къде на Бузлуджа има жетварки?
-Родът на майката на Христо Ботев е оттук, от село Свежен, тогава се е казвало Аджар. А Калофер, където най-вероятно е роден поетът, е от другата страна на баира. Дотам има черни пътища, близо е и хората са си ходели пеша...
-И Ботев е идвал тук, до село Свежен? Виждал е как изглежда местността край връх Кадрафил?
-Няма конкретни данни. Но напълно възможно и логично е младият Христо да е идвал тук, при роднините си.
-Добре, но как Ботев е научил нещо толкова малко известно, което на всичкото отгоре се е пазело в пълна тайна - че войводата
не е загинал на
Бузлуджа, а че ранен
е пренесен тук?
-Ние доказахме, че един от четниците, които са го носели до тук, после успява да избяга обратно в Румъния - отвръща ми строго Иван Муевски. - Никола Мартинов му е името. Той е разправил на Ботев и на останалите хъшове какво е станало. Нещо повече, затова Ботев е знаел точната дата, на която Хаджията се е споминал на Кадрафил - 5 август. А е известно, че битката на Бузлуджа е била доста по-рано, на 18 юли, и официално би трябвало тогава да е убит.
-Кое доказва, че Ботев е знаел датата 5 август?
-През 1875 г. Ботев издава един календар със забележителни дати на светци, който се продава на патриотите в Румъния. В него отбелязва, че на 5 август е починал Свети Хаджи Димитър, а отдолу е напечатано стихотворението “Жив е той, жив е!”
-Като е знаел, че е починал, защо е написал в стихотворението, че е жив? - питам аз, но на Муевски не му се занимава с фентъзи.
И самодиви в бяла премена,
чудни, прекрасни, песен
поемнат,
тихо нагазят трева зелена
и при юнакът дойдат,
та седнат.
Една му с билки раната върже,
друга го пръсне с вода студена,
третя го в уста целуне бърже -
и той я гледа, мила, засмена!
“Кажи ми, сестро, де -
Караджата?
Де е и мойта вярна дружина?
Кажи ми, пък ми вземи душата, - аз искам, сестро, тук
да загина!”
И плеснат с ръце, па
се прегърнат,
и с песни хвръкнат те в
небесата, -
летят и пеят, дорде осъмнат,
и търсят духът
на Караджата...
-Сюжетът със самодивите също не е случаен - внезапно произнася Боян Ранделов, известен общественик и бивш кандидат за кмет на ГЕРБ от Брезово. - На Бузлуджа няма самодиви, но тук има!
-А!... Значи и самодивите са истински! - не се сдържам вече аз. - Как няма да са истински, щом половината стихотворение е за тях?
-Да! - подминава закачката ми Боян. - Сега ще ти покажа нещо...
-Да не изскочи някоя от храстите? - оглеждам се.
-Защо не?
-С тези халюцинации Хаджи Димитър прилича на човек, изпил някакво омайно биле - продължавам да мърморя на глас. - Да не са му дали упойка заради раните?
Боян ме повежда из гората. Отнякъде нахлува полъх и аз се мъча да снимам върхарите - как “гора зашуми, вятър повее”. Слънцето набожда визьора с жестоки игли. Адски “пече” - точно като на онзи 5 август, когато са намерили войводата издъхнал...
-Това е Самодивският камък - застава Боян до една островърха скала. - Според легендата тук се събират самодивите. А сега погледни нататък! - Проследявам ръката му към зелените кълбета на Средна гора. - Виждаш ли онзи пролом? Това е Русалийският проход. Хората не са пътували през него нощем, защото са се страхували от самодиви.
....................... А на Балкана
юнакът лежи, кръвта му тече,
вълкът му ближе лютата рана...
В смисъл - вълкът пие кръвта му. Ще кажете, че това е само поезия? Действителността обаче се оказва далеч по-шокираща: овчарите, които се грижат за войводата, разказват после, че са намерили трупа му с оглозгани ръце до лактите!
Оттук нататък ликантропията е само следствие. Впрочем тя е известна не от модерните напоследък холивудски филми за върколаците, а още от римския учен Плиний Стари и неговата “Естествена история”, написана през I век. А през Средновековието кралят на Франция съвсем сериозно забранява превръщането на човек във вълк с указ! По българските земи тази чудодейна метаморфоза е практика. Помните ли онзи папски пратеник, който се среща лично със сина на цар Симеон Велики, Боян Мага, и после удивено пише в доклада си, че той може да се превръща във вълк?
Интересно, че в “Обесването на Васил Левски” също е пълно с “вълци, които вият в полята”. Според различни теории на учени през столетията ликантропията - превръщането на човек в звяр - лъв, тигър, вълк - е възможна само при изключителни събития, когато човек, обикновено ранен или на ръба между живота и смъртта, преживява нещо катастрофално с неописуемо страдание, пречиства се в разкъсващ катарзис. А причината за тази физическа и психическа трансформация е проклятие. Как ви звучи тогава стихът:
очи темнеят, глава
се люшка,
уста проклинат цяла
вселена!
Защо въпреки многократните официални препогребвания
костите на Хаджи
Димитър в крайна
сметка изчезват
и той няма гроб? Впрочем и Ботев, и Левски нямат гробове. Останките на Апостола също са препогребвани няколко пъти, докато накрая сякаш се изпаряват.
И второ - от подвизите на четниците се вижда, че те притежават необикновени физически сили за един нормален човек. Сестрата на Хаджията, Тяна, си спомня: “То неговото не е едно, не е две. И другите ми братя бяха юнаци, ама бати Димитър не е за изказване!” Той е много буен. Първото си убийство - на един грък, шпионин, който на всичкото отгоре безчинства с български моми - младият Димитър извършва точно на 5 август. Очевидно това му е съдбовното число...
Христо Македонски-Големия, последният знаменосец на четата, който оцелява даже в кръвопролитието на Бузлуджа, заминава за Рилския манастир и по-късно става лична охрана на Апостола, пише в мемоарите си: “Стефан Караджа беше страшна хала, такъв решителен и неустрашим човек, какъвто не съм срещал и до тоя час.” Той описва как веднъж Левски и Караджата нахлуват “на юруш с голи ножове” в една пълна с въоръжени турци джамия. Мюсюлманите изпадат в ужас и и набързо се предават. Тогава двамата получават прозвището “български лъвове”. Лъвският скок на Дякона е бил толкова впечатляващ, че е прочут до ден днешен.
Всъщност целият поход на четата на Хаджи Димитър и Стефан Караджа е феноменален. Как може да се обясни необяснимото? Как така 128 души преминават пеша 100 километра от Дунава до Бузлуджа за 12 дни като в същото това време дават пет тежки сражения срещу башибозук и редовна турска армия, наброяващи всеки път между 700 и 4000 човека?! Убитите турци са стотици, ранените - хиляди.
А падналите българи в първите боеве са единици. Даже в последната битка на Бузлуджа са останали близо 50 храбреци, макар гладни и изтощени до смърт. И все пак от тях загиват само половината, а другите двайсетина успяват да се измъкнат - през гъстия кордон на врага, който ги заобикаля от всички страни!
-Хайдутите тогава са били много издръжливи. Когато Хаджи Димитър е в четата на Панайот Хитов, те изкачват връх Ботев за един ден, при това след битка! Нещо, което и най-изпеченият турист днес не може да направи - клати глава Иван Муевски.
-Защо да не е възможно? Те отлично познават терена! Самият Хаджи Димитър преди е кръстосвал наоколо с други чети, включително с Панайот Хитов - казва проф. Пламен Павлов.
-Не са ли те свръххора? От онези, които Бог изпраща с мисия на земята?
-Те са били много, много добре подготвени млади мъже - и в спортно, и във военно отношение. Какво свръхестествено има? - подсмихва се на моите увлечения професорът.
-Вие сте единственият известен историк, който защитава версията за Кадрафил. Никой друг не я приема. Защо така? - връщам му го аз.
-Ами, ей така! Защото другите не искат да поразсъждават. Не искат нищо да променят - за тях е Бузлуджа и толкоз! А няма нито едно доказателство, че Хаджи Димитър е загинал на Бузлуджа! Нито едно! Няма тяло, няма глава...
-Е, нали Христо Македонски пише: Войводата се сражава геройски и “падна убит”! А след боя са намерили едно
обезглавено тяло с
татуировка Х. Д.
на ръката
- настоявам.
-Христо Македонски е бил далеч и дори да е видял войводата да пада, не може да е сигурен, че е убит - продължава разпалено професорът. - А татуировки Х. Д. са имали и други четници с подобни имена, например Хаджи Димитър Хаджиатанасов от Тулча. Свещениците дават свидетелства, тъй като погребват и опяват телата. Но те само предполагат кое тяло на кого е, защото разхвърляните трупове са полуголи, разсъблечени, без лични вещи и оръжия, ограбени и обезглавени.
-Вярно ли е, че на Кадрафил мъртвото тяло на Хаджи Димитър е намерено с ... оглозгани ръце? - едва произнасям.
-Да. Но не са “оглозгани”. Самите четници изрязват плътта на ръцете му, за да не бъде разпознат по татуировките. Отрязват и детеродния му орган, за да не личи, че е християнин, а не мюсюлманин - с поглед в земята изрича професорът.
-Но защо е нужно такова нещо?!
- След разбиването на четата наоколо бродят дружини, които издирват тела и глави на загинали. Носят ги на турците като трофеи и получават награди. По онова време има много такива дружини.
Маститите историци могат и да не признават лобното място на Хаджи Димитър на връх Кадрафил. Но тук честването на героя започва още след Освобождението, когато свидетелите са живи. Костите му са пренесени от върха и тържествено погребани в черквата “Св. св. Петър и Павел” в Свежен 12 години по-късно. Службата изпълнява не друг, а самият Гервасий, бъдещият Сливенски митрополит, който идва специално да погребе войводата.
Тъй като тялото на Хаджи Димитър не е намерено на Бузлуджа, майка му идва в Свежен и си взима останките с цел да ги занесе в Сливен. Когато изравят и отварят ковчега, тя възкликва: “Това е моят Димитър!” Защото
разпознава черепа на
сина си по един
липсващ зъб, избит,
когато е бил дете. Препогребванията след това, включително 2-3 пъти в Сливен, са протоколирани с документи.
По време на комунизма, а знаем колко церберски са порядките тогава, поклонението на гроба му не само че не е забранено, но всяко лято за празника идват чавдарчета и пионерчета. Историята за края на войводата на Кадрафил обаче целенасочено се крие и нашумява едва преди година, когато “Списание 8” и Олег Константинов предизвикват изследване и експертиза на останките в Сливен. Оказва се, че кости на Хаджи Димитър там няма...
Днес отново стотици фенове на Хаджията и родолюбци се събират на Кадрафил на този ден. От старци с тояжки, които кретат едва, но изкачват върха, до бебета в колички. Военна рота отдава караул. Кметовете на Брезово - Радньо Манолов, и на Свежен - Христо Енков, Иво Тодоров, директор в Министерство на отбраната, произнасят развълнувани слова. Професор Пламен Павлов не пропуска да подчертае, че “българският народ не е предателски” - това го доказват хората от района, които са пазили, хранили и лекували Хаджията.
Жената на кмета на Свежен, датчанката Дороти, лично готви 20 килограма боб и раздава курбана. Родолюбиви организации доброволно изиграват възстановка. Гърмежите на “турци” срещу “четници” ехтят в гората дълго. И Хаджи Димитър се появява съвсем от плът и кръв, за да полегне в колибата. Точно както е било през 1868-а.
На 6 септември 1869 г., повече от година след смъртта му, Васил Левски пише писмо, че има намерение да издири Хаджи Димитър, който е жив и събира бойци в Югозападна България. Към писмото има многобройна друга кореспонденция на съратници и дипломати, потвърждаващи този план. Дяконът смята да подготви своите комитети и да вдигне едновременно въстание заедно с “овните” на войводата. Авторитетната историчка Крумка Шарова заключава: “Емигрантите разчитат, че Хаджи Димитър ще е главната и началната сила, която ще започне въстанието.” Разчитат, защото той е от съществата, които променят историята.