
Чешката преднина в
това изкуство отдавна
е стопена, казва
Людмил Георгиев,
главен организатор
на изложбата “ГрафикАрт”
Възраждането на интереса към едно позабравено изкуство като графиката никак не е лесна задача. Художникът Людмил Георгиев обаче е твърдо решен да мотивира младите артисти в тази сфера. Благодарение на усилията му шестимата графици Иван Матеев, Зоран Мише, Васил Колев-Vasillo, Павел Целковски, Васил Ангелов и Калоян Илиев-Кокимото показаха картините си в Българския културен институт в Прага.
Изборът на художници не е случаен. Всички те бяха отличени в първия Национален конкурс за класически графични техники, организиран и спонсориран от Людмил Георгиев и Мариела Гачевска. Иван Матеев спечели първа награда, Зоран Мише - втора, а Васил Колев-Vasillo - трета. Павел Целковски, Васил Ангелов и Калоян Илиев-Кокимото са сред поощрените участници. “Конкурсът беше стъпка едно, изложбата в Прага е стъпка две.
Изобразителното
изкуство, ако не се
гледа и възприема от
публика, защо
се прави?”,
казва Любомир Георгиев. Точно затова той е с амбицията да направи всичко възможно картините на младите графици да бъдат изложени и в други български културни институти в Европа.
Петима от художниците присъстваха на откриването на “ГрафикАрт”. Васил Колев-Vasillo не успява да се присъедини заради професионални ангажименти. Той е асистент в катедра “Графика” на Художествената академия.
Българите заварват снежна Прага. “Беше много студено - дъжд и сняг. Казах си: “Край, никой няма да се покаже тука в това време”, разказва Георгиев. За негова изненада обаче пристигат много хора. Сред тях са и няколко специалисти по графични изкуства. Те са на мнение, че
такава изложба не е
пристъпвала прага
на института
Графиките са направени с голямо майсторство и внимание към детайла.
Програмата за откриването на изложбата е много динамична. “Бяха поканили музиканти от Пражката музикална школа. Любопитно бе да ги чуем. Имаше изпълнения на пиано и на саксофон”, разказва Иван Матеев. “Както по-възрастните, така и по-млади хора проявиха интерес към графичното изкуство. Това много ни зарадва. Все пак Прага и Чехия са една от меките на графиката”, допълва Зоран Мише. Точно заради това са развълнувани и от оценката на чешката журналистка Олга Коничкова, която казва: “Изложбата е изключително приятна изненада -
съвременната
българска графика
ми въздейства много
по-живо и
емоционално,
отколкото чешката”
Матеев и Мише заедно с Павел Целковски и Васил Ангелов са част от графичната група PRINT NEST. Петият неин член е Горан Тричковски. Той не успява да се включи в Националния конкурс по графика, защото по същото време подготвя самостоятелна изложба.
Всеки от графиците в PRINT NEST има работа, защото, както самите те обясняват, не могат да живеят само от изкуството си. Графиката е по-скоро хоби и страст. Трудностите обаче не ги отказват. “Както казва един приятел, на някого и пържени яйца да направи, му е трудно. Всичко е относително, както човек си го направи”, смее се Зоран Мише. Петимата обаче рядко се събират заедно в студиото. “Тогава се шегуваме, че не се работи”, казва Иван Матеев.
Гостите на изложбата в Прага били заинтригувани и от техниката, с която са създадени картините, и от идеите, които са ги вдъхновили. “Понякога един зрител вижда нещо, но когато артистът каже, че идеята му е съвсем друга, тогава има допълнение към творбата. Това е интересното - да видиш как публиката възприема твоите неща”, казва Зоран Мише.
“Вече имаме представа от младите работещи графици в България и творбите им са харесвани”, допълва Георгиев. В изложбата в Прага се включват шестима художници, но това не означава, че бройката не може да нараства. Напротив, Георгиев се надява, че при следващи инициативи младите таланти ще се увеличат. Шестимата художници прекарват седмица в Прага. “Градът е много приветлив, хората също”, казва Иван Матеев. И макар че го заварват снежен, последните три дни са много слънчеви. Използват хубавото време, за да разглеждат музеи. Посещават галерията “Холар” и случайно попадат на графична изложба на млади чешки артисти, която успява да ги впечатли.
“Всички останахме учудени от DOX, галерия за модерно изкуство, и двете изложби, които видяхме там”, казва Матеев. Зоран Мише допълва, че тя е направена преди 20 години от амбицирани младежи, които искали да създадат нещо ново. Изложбата на Даниел Пеща им е особено интересна.
Запознават се и с творчеството на 90-годишния чешки график Совак. Разглеждат цялото му развитие на артист - от началото през студентските години досега. Виждат и графиките му, направени през 50-те години на миналия век, и осъзнават, че в България този стил се е утвърдил по-късно. “По времето на социализма бяха 2 завоя преди нас. Единствено ги догонвахме в анимацията и плаката”, казва Любомир Георгиев. Шестимата млади български графици обаче показаха, че чешката преднина е отдавна стопена.