НА ЖИВО: Пленарно заседание на депутатите от 49-ото НС

Видео Подкаст image/svg+xml

Дима първо написала тоновата стълбица, а после думичката “мама”

На 17 години цигуларката е най-младият щатен музикант в България

Вече 12 години Димитринка Панайотова от Сливен не се разделя с цигулката и галено я нарича “моята любов”.

На 17 години 11-класничката от Националното училище за музикални и сценични изкуства “Христина Морфова” в Стара Загора стана най-младият щатен музикант у нас, след като от 1 март т.г. е с трудов договор на половин щат в оркестъра на Старозагорската опера като втора цигулка.

Да има в щата си най-младия музикант в България, не е новост за този оркестър - преди 2 години тук свири и ученикът Божидар Рахнев, който вече е студент в столичната Музикална академия.

Момичето е

потомствен музикант

Баща ѝ Димитър е военен музикант в родния Сливен, свири на туба. Дядо ѝ Панайот бил в хасковската военна музика, редувал инструментите цугтромбон с баритон.

“Вкъщи винаги се е говорело професионално за музика. Бях на 5 години, когато видях по телевизията за първи път симфоничен концерт и това роди у мен желанието да свиря на цигулка. Дядо се зарадва и веднага ме записа в една от музикалните школи в Сливен”, разказва момичето.

Случило се така, че то първо се научило да пише нотите и тоновата стълбица във възходящ ред при първата си учителка по музика Елена Попова, а след това започнало да учи в първи клас буквите и как се пише думичката “мама”.

В класа се отличавала с музикалния си талант и всички ѝ се радвали. Дори учителите ходели на концерти, в които тя участвала.

Музиканти са забелязали, че напоследък намалява интересът на младите хора към щрайха - инструментите от лъковата струнна група в оркестъра, каквито са цигулки, виоли, виолончели и контрабаси. На този фон всеотдайността на Димитринка към цигулката се откроява. Още повече че сега тя е единствената в Музикалното училище на Стара Загора, която учи цигулка. В нейния клас другите са певци и пианисти, учат актьорско майсторство, кларинет, китара.

Водят заниманията си отделно по специалности, събират ги като клас общообразователните предмети. В тях Димитринка е по-скоро добра, отколкото отлична ученичка в общоприетия смисъл. Редува в бележника си четворки и петици. Но и мечтата ѝ е един ден не да бъде световноизвестен учен, а опитен оркестрант.

Разбира се, след като завърши и Музикалната академия в Пловдив. Може би и затова любимият ѝ предмет в училище е “Хармония” при преподавателката Людмила Хубенова.

“Тя е много емоционална и човек с чувство за хумор, влизам в часовете с голямо удоволствие”, признава момичето. Така ѝ тръгнало от малка. В началото дори ходела на уроците по цигулка с усмивка, а като малка в училище ѝ било по-скучно.

Но има един училищен предмет, с който всеки музикант е по-добре да бъде на “ти” - математиката. Това не е шега.

“Цялата музика е изградена от математика, основният мотив в нея е броенето. Броиш ли точно тактовете, всичко в свиренето потръгва”, обяснява младата цигуларка.

Другата особеност е, че всичко тук се учи стъпка по стъпка. Започва се с постановката на цигулката - как се държи лъкът, инструментът. За да се стигне до първото музикално произведение, което се научила да свири наизуст - “Турският марш” на Моцарт, после идва редът на “Валс” от Шостакович.

Постепенно увеличавала и натоварването, за да се стигне до днешния режим, който включва 8 часа задължителни репетиции с цигулката. Наложила си го, когато я приели в старозагорското училище след VII клас. На приемния изпит свирила “Опус 21” на Оскар Ридинг. Преди това, за рождения ѝ ден на 5 декември,

докато още била

в VII клас, дядо

Панайот ѝ купил

цигулка “Щайнер”

Димитринка не крие, че тъкмо дядо ѝ като стар музикант сега е най-близкият ѝ човек. Той не само я насърчавал във всяко от музикалните начинания, но дори се преместил да живее на квартира в Стара Загора, за да е близо до внучката си, докато тя учи в средното училище и живее в неговото общежитие заедно с още 3 момичета в стаята.

Там, в общежитието, бъдещите музиканти имат специално помещение за упражнения и Димитринка най-често може да бъде намерена в него.

Дядото е човекът, който миналата година уредил да я прослушат за Камерния струнен симфоничен оркестър на Хасково. “Там ме накараха да свиря непознато за мен произведение - “Малка нощна музика” на Моцарт. Дадоха ми партитурата, аз изсвирих 4-5 такта и спрях, за да не сбъркам. Бях само на 16 години, а за това прослушване бях подготвила нещо друго.

Казаха ми да не се измъчвам повече и ме взеха при тях. Водех се като на практика, трябваше 4 пъти в седмицата да пътувам за репетиции в Хасково, отделно - за концертите. В училище знаеха за това, но настояваха да извинявам отсъствията си с бележки - било от личния лекар, било от родителите.

Този период бе много полезен за мен, в Хасково работих с диригента Цанислав Петков, който е познат и като един от вокалистите на създадената от Стефан Диомов поп група “Петте сезона”, разказва Димитринка.

Това нейно разкъсване между Стара Загора и Хасково продължило около година. След това директорката на музикалното училище Розета Величкова се обадила за нея в Старозагорската опера. Харесали я и вече е сред вторите цигулки в оркестъра. Един от първите диригенти, с които трябвало да работи, бил Старозагорският митрополит Киприан, който вече по традиция дирижира в операта “Реквием” на Моцарт в дните преди Великден.

“Дядо владика е

страхотен маестро”,

казва 11-класничката

В Старозагорската опера тя свири още под диригентството на Ивайло Кринчев, на Владимир Джамбазов и Красимир Къшев, на италианеца Никола Колафеличе, който беше на пулта в “Риголето” на 10 май.

Димитринка Панайотова още не си знае програмата, но едно е сигурно - очаква я работно лято, най-малкото защото ще участва през юли в 5-ото издание на международния летен фестивал и музикална академия “Алегра” в Русе. Там в 9 майсторски класа ще се обучават млади музиканти от цял свят, цигулката ще водят Себастиан Хаман и Шаоминг Уанг.

В свое предишно интервю цигуларката казва, че любимите ѝ композитори са Моцарт, Бетховен и Менделсон, а за “24 часа” уточнява, че харесва Менделсон не заради прочутия му “Сватбен марш”.

“Аз съм сериозен човек и нямам време да се занимавам с лигльовци, каквито са ухажьорите ми на моята възраст”, категорична е Димитринка.

Освен лигльовците младата цигуларка не харесва и поговорката “Музикант къща не храни” и е готова по всякакъв начин да я опровергае.

Другото, което никога няма да си позволи, е да свири с маникюри, защото струните се хлъзгат по ноктите и за музиканта става трудно. Определя цигулката като инструмент за класическа музика и поне засега не е съгласна с нея да се свири за шоу ала Тодор Колев или народна музика по сватби.

Макар самата тя да не слуша само класика, а обича и джаза, и естрадата.

Автор на статията

Ваньо Стоилов Ваньо Стоилов


Споделете статията

Четете още