
Позиция на „Възраждане“ по отношение на образователната система в България
Радостта от започването на учебната година бързо се измества от множество проблеми и трудности в българското образование.
Един от основните проблеми в него са делегираните бюджети. Принципът „парите следват ученика“ често води до това, че училищата трябва да избират дали да закриват щатни бройки и паралелки или да прибегнат до практики, чрез които запазват броя ученици. Тези практики са позволени от закона, но често са свързани с други компромиси, които се налага да бъдат направени, за да се реализират.
Премахването на делегираните бюджети на училищата е първата стъпка, която „Възраждане“ ще предприеме в сферата на образованието, ако българските граждани ни дадат доверието си на 2 октомври 2022 г. и от опозиция станем управляващи. Финансирането на училищата трябва да се извършва от държавния или общински бюджет, тъй като училищата са държавни и общински, но то да не е обвързано с броя ученици.
Премахването на делегираните бюджети ще премахне и тежестта над директорите, които към момента са натоварени с много отговорности. Те имат по-голяма свобода на решенията, но често на тях се пада да решават проблеми, които са решими само на държавно ниво. С премахването на делегираните бюджети ще намалим и субективната преценка в управлението на училищата.
Мандатността на директорите е следваща мярка, с която „Възраждане“ ще противодейства на политическите назначения на директори на училища, които често макар понякога прикрито влияят на цялата образователна система. Директорът е този, който независимо и безпристрастно трябва да съумее да работи с всички институции в държавата без значение коя е политическата сила, която управлява страната ни. Мандатността би ограничила и корупционните практики в българското образование.
Равният достъп до образование е важен фактор в образователната система на държавата. В страната ни в последните 22 години, по данни в Националния статистически институт налични от 2000 г. насам, са закрити 1123 училища, като 367 (33%) са закрити в последните 12 години. Средно на година през последните 22 години се закриват по 51 училищa, a през последните 12 години средно на година се закриват по 31 училища. При детските градини ситуацията не е по-различна. Закрити са 1432 детски градини, като 474 (33%) са закрити в последните 12 години. Средно на година през последните 22 години се закриват по 65 детски градини, a през последните 12 години средно на година се закриват по 40 детски градини.
Това принуждава много семейства да сменят адресната си регистрация, да напуснат родното си място и да се преместят в по-голям град, за да могат да осигурят равен достъп и по-добри възможности за образование на децата си. Така няколко големи града се превръщат в гостоприемници на по-голяма част от населението в страната. Образователната система в тези градове се натоварва и често не може да предложи места за всички ученици, а в други населени места образователни учреждения затварят врати поради липса на учeници.
Разкриването на нови училища и детски градини и запазването на вече съществуващите във всяко населено място е от огромна важност за справянето с демографската криза и развитието на регионите в страната ни. То би трябвало да бъде в основата на държавната образователна политика.
Овладяването на българското образование от чужди фондации е проблем, унищожаващ националното ни самосъзнание. Която и да е чужда държава няма място в българското образование чрез своите фондации, защото това води до обезличаване на националната ни идентичност и подмяна на самосъзнанието на поколения българчета.
Съдържанието на учебниците и тяхното разнообразие също не е в полза на българското образование. То трябва да бъде внимателно преценено от работни групи с участието на всички имащи връзка с образователната система – експерти, директори, учители, родители, преподаватели по конкретния предмет и др. Броят на учебниците по предмет трябва да се намали и да се прекрати изнудването на родителите, които са принудени да купуват скъпи учебници от определени издателства. Повече практични занимания в училище ще доведе до превръщане на българското училище в институция, която освен образование и възпитание, дава възможност и за натрупване на социални умения. Осигуряване на добро партньорство между средно образование, висше образование и българските предприемачи ще доведе до разрешаването и на кадровата криза, която наблюдаваме в почти всички сфери в страната ни.
Това са част от проблемите, а техните решения ще бъдат предприети от „Възраждане“ в краткосрочен план, за да функционира правилно една от най-важните сфери в държавата – образователната.
Възраждане е с номер 14 в бюлетината!
Възраждане за България!
Купуването и продаването на гласове е престъпление!
