Владимир Колев, Клет България: Учителите на България са днешните герои

https://www.24chasa.bg/projects/article/10500189 www.24chasa.bg

Образованието е решаващ фактор за успеха в живота и кариерата на всеки съвременен човек. Предизвикателната 2021 г. допълнително потвърди ключовата роля на педагогическите специалисти в обществените процеси.

Водещото образователно издателство Клет България вече втора година развива специализираната рубрика „Учителите на България“, съвместно с в. „24 часа“, която през личните истории на обикновените учители разкрива красотата и достойнството на тяхната професия. За това променя ли се и как образът на учителя днес, разговаряме с Владимир Колев, управител на издателство Клет България.

- Г-н Колев, как възникна идеята за рубриката “Учителите на България” и как се разви тя в динамичната среда днес?

- Учителите са едни от героите на нашето време, колкото и банално да звучи това. С дистанционното обучение тези хора бяха изведени рязко извън зоната си на комфорт и трябваше да се справят с огромни предизвикателства. И те се справят! Затова решихме да покажем лицата на обикновените учители от различни населени места и от обикновени училища, които наистина извършват малки подвизи всеки ден в името на това да продължат да образоват децата ни.

„Учителите на България“ е най-голямата ни инициатива в подкрепа на българските учители, която реализираме съвместно с в. „24 часа“. Стартирахме я пилотно през 2020 г. и поради големия успех решихме да я продължим с второ издание през 2021 г.

В 20 истории показахме част от най-вдъхновяващите учители в страната, които с всичко, което правят, допринасят за една по-добра образователна среда – от въвеждането на дигитални решения за обучение през използване на иновативни методи за преподаване и влагането на лично отношение и грижа към всяко дете. В този смисъл ние поставихме на пиедестала българския учител и представихме неговите истории по увлекателен начин на българската общественост.

- Защо решихте да включите младите учители?

- В първата серия от поредицата през 2020 г. се обърнахме към по-опитни педагози, с дългогодишен стаж в професията, които във времето са доказали професионализма и обичта си към професията. Във второто издание на инициативата през 2021 г. - „Учителите на България - #Новото поколение“, решихме да покажем на България и по-новите в професията - младата кохорта учители, бъдещето на образователната система. Преди всичко, за да видят хората, че ги има, че са млади, ангажирани, образовани и най-вече заразно ентусиазирани, за да бъдат модел и за други млади хора. Този пример е изключително важен за нашето общество в момента и успя да затвърди още повече нашия ангажимент към развитието на българския учител.

- Кое се открои като насока сред учителите?

- Срещите ни с българските учители ни убедиха колко важно е за тях да се представят всеки ден като професионалисти и да отговарят на високите очаквания към тях. Днешните деца са различни, съвремието изисква интерактивни методи на обучение и за да разнообразят уроците си, учителите използват дигиталните съвременни средства и онлайн платформи. Същевременно преминаването към дистанционно обучение заради пандемията помогна на педагогическите екипи да осъзнаят и още нещо - колко много всъщност си помагат и разчитат един на друг.

За мен най-радостната тенденция обаче е желанието да се справят и да докажат, че могат, заради своите ученици и заради професията си. Благодарение или въпреки всички останали обстоятелства.

- Има ли тенденция на преоткриване интереса към учителската професия?

- Безспорно в последните години се наблюдава повишен интерес към учителската професия, което е чудесно, но все още недостатъчно. Ние всички трябва да отдаваме дължимото уважение на труда на учителя всеки ден, за да можем към увеличените заплати да добавим и усещането за обществена значимост. Само заедно тези два фактора могат да доведат в образователната система младите хора, които са й нужни. За тях учителската професия е ценен житейски урок по отговорност, стремеж към съвършенството и шанс да променят света, възпитавайки бъдещите лидери на промените.

- Припознават ли учителите себе си в тази рубрика?

- Обратната връзка е изцяло положителна. Хората, които откриха „своя“ учител на страниците на в. „24 часа“, реагираха с огромна радост и ентусиазъм. Получаваме и десетки писма с благодарности, че показваме именно лицата на обикновените учители, което е стимул за колегите им. И да, разбира се, имаше и много нови предложения, някои от които вече намериха място в рубриката. Очакваме с нетърпение следващите ни срещи и вдъхновяващи истории на българските учители.