Електрически автобуси и тротинетки за по-чист въздух в Стара Загора

https://www.24chasa.bg/region/article/10052284 www.24chasa.bg
Изграждането на кръгови кръстовища в Стара Загора намалява задръстванията в пиковите часове. СНИМКА: Ваньо Стоилов

- Нивата на фините прахови частици са значително под нормата

- Мият улиците и през зимата, а сега пръскат с вода по 3 пъти на ден

- Колите ще се движат по повече еднопосочни трасета - така вредните газове се разсейвали по-лесно

- Изходът е в тоталната газификация, каза преди време кметът Живко Тодоров

От 4 години насам измерванията в Стара Загора показват, че нивата на фините прахови частици във въздуха са значително по-ниски от нормите - както като средногодишна концентрация, така и като брой превишения на средноденонощната норма. Съгласно националното и европейско законодателство тези резултати са достатъчно основание да се приеме, че въздухът в Стара Загора е чист.
Това е изводът на Програмния съвет за оценка и управление качеството на атмосферния въздух в града, който неотдавна прие отчет за изпълнение на мерките в това отношение през миналата година. Те са включени в плана за действие на Актуализираната програма за намаляване на вредните емисии във въздуха и достигане установените норми на територията на град Стара Загора с период на действие 2016 - 2020 г. През есента на тази година предстои да бъде приет подобен план за периода до 2025 г., който в момента се изготвя, съобщиха от общината.

Според зам.-кмета Йордан Николов регистрираната през миналата година средногодишна стойност на фините прахови частици е 22,64 микрона на кубичен метър. Това е близо

два пъти

по-ниско от

допустимата

средногодишна

норма

И през първите месеци на тази година трите автоматични станции, които следят за качеството на въздуха в различни точки, не са констатирали превишения на нормите. Две от тях са съвсем нови - работят от декември м.г. в кв. “Малкият Железник” и в района на една от най-натоварените артерии - бул. “Славянски”. Данните постъпват в реално време в общината. От 8 юни тези данни може да се видят на общинската интернет страница в раздел "Околна среда" от основното меню, подменю "Качество на атмосферния въздух". Визуализацията дава възможност да бъдат проследени както последните данни от измерените за предходното денонощие средни стойности на показателите за фини прахови частици, така и за стойностите им през избран 30 дневен изминал период.

Не е открила проблеми с въздуха и четвъртата станция, която работи чрез ръчно пробонабиране, каза Росица Копривчина, шеф на дирекция “Транспорт, чистота и екология”.

Стара Загора бе станала нарицателна в страната със замърсяванията на въздуха през 2002 г., когато на близкия военен полигон Змейово

се унищожаваха

главите на

съветските бойни

ракети. Но това

вече е минало

Анализите сочат, че сега основни замърсители в града по принцип са градският транспорт и битовото отопление.

В последните години обаче бяха подменени всички автобуси и тролейбуси с нови возила, които покриват висок клас на екологичност - Евро 6. Общината няма да спира дотук - сключен е договор за проект по европейската оперативна програма за околната среда. По него ще бъдат доставени нови 33 електрически автобуса и ще се изградят 18 двойни зарядни станции, за които вече има избран изпълнител.

Освен това автобусите и тролейбусите вече имат алтернатива като начин за придвижване в Стара Загора поне през топлите месеци на годината. В края на юли тук бе представен нов екологичен транспорт -  най-големият оператор на споделени електрически превозни средства демонстрира пред старозагорци електрически тротинетки, с които хората да се придвижват лесно, бързо и екологично. Става дума за

над 100

електрически

тротинетки,

разпределени на

13 ключови

локации

1,20 лв. е първоначална такса за отключване, после се плаща по 25 ст. за всяка минута каране. Очакванията са, че средната продължителност на придвижването ще е около 8 минути. Това би струвало на пътника около 3,20 лв. на курс. Но ще има и абонамент, при който се премахва таксата за отключването..

На електрическите тротинетки обаче може да се качват само навършили 18 години. От компанията гарантират, че всеки потребител ще бъде застрахован по време на използване на тротинетката.

А първата в града станция за зареждане на електромобили бе открита още през декември 2012 година.

Бе въведена и

система за ранно

предупреждение

при опасност от

замърсяване

от страна на топлоцентралите на комплекс “Марица-изток”, благодарение на която то може са се намалява чрез регулиране на натоварването на енертийните мощности. Големи промишлени замърсители на територията на самия град вече няма, особено след закриването на фирми като някогашния азотноторов завод “Агробиохим”.

Усъвършенстването на транспортната схема в града е друг начин да се намали прахът във въздуха. Това се постига чрез повече еднопосочни улици, по които колите се движат по-бързо и вредните им газове се разсейват по-лесно. Изграждането на кръгови кръстовища също спомага да се облекчи автомобилният трафик.

Дори и през зимата продължават по график да мият улиците с 3 камиони цистерни. През топлите месеци водоноските се увеличават, тъй като са освободени от задължението си по зимната поддръжка на улиците и пътищата.. В първите дни на август например в кв. “Самара” 1 пръскат с вода улиците по три пъти на ден, за да се намали запрашеността от ремонтни дейности.

С отоплението за бита е по-сложно, още повече че

градът никога

не е имал

централно парно

Съвместно с други 5 общини Стара Загора участва в интегрирания проект “Българските общини работят заедно за подобряване на качеството на атмосферния въздух”, който е по програма LIFE на Европейския съюз и се ръководи от столичната община. Основните дейности по този проект са свързани с подпомагане на гражданите за преход към алтернативни на твърдото гориво форми за отопление на домакинствата им.

В пилотната му част старите печки за дърва и въглища на 63 домакинства бяха подменени с по-модерни и екологични печки, които горят пелети и работят на газ. Предстои

още около 900

семейства да

получат от

екопечките

От социалните служби обясниха, че помощите за отопление на бедните вече не се дават под формата на дърва и въглища както преди, а като пари, които всеки сам решава за какво да похарчи. Законът, разбира се, не забранява да се купуват дърва и въглища, но впечатлението е, че все повече хора от района използват помощите, за да се отопляват с електричество, което не замърсява въздуха.

Отделно се очаква наредба, която да задължи търговците на дърва в цялата страна да ги продават само когато влажността им е под определени показатели.

Преди време кметът на Стара Загора Живко Тодоров обяви в интервю за “24 часа”, че за него най-доброто решение на този проблем е в газификацията. “Явно във времето трябва да се търсят програми за тотална газификация”, каза той тогава.