Ремонтираха най-дългия жп тунел на Балканите - "Козница" (5812 м)

https://www.24chasa.bg/novini/article/10109658 www.24chasa.bg
След рехабилитацията на железопътната инфраструктура допустимата скорост вече е 100 км/ч

Завърши рехабилитацията на железопътния участък Копривщица - Стряма и жп гара Копривщица. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията в служебния кабинет Георги Тодоров инспектира изпълнението на двата обекта, съобщиха от МТИТС, предаде БТА. Обектът се изпълнява от обединение "Инфраструктурно строителство - Геострой".

"На трасето се намира най-дългият жп тунел на Балканския полуостров, с дължина 5812 м, който преминава под рида Козница, свързващ Стара планина и Същинска Средна гора. На съоръжението не е правен капитален ремонт близо от 50 години и техническото му състояние не отговаряше на съвременните изисквания", е коментирал министър Тодоров. Той е посочил, че заради безопасността на преминаващите влакове скоростта в тунела е била ограничена до 25 км/ч, а след рехабилитацията на железопътната инфраструктура допустимата скорост вече е 100 км/ч.

"При ремонта на тунела напълно възстановихме и запазихме ромбоидната контактна мрежа, която е инсталирана само тук в цялата жп мрежа на страната. Използвали сме безвинтово скрепление на жп линиите, което позволява по-бързото им възстановяване, ако това се наложи", е заявил заместник-генералният директор на НК "Железопътна инфраструктура" Бисер Минчев по време на инспекцията.

Съгласно проекта е подновен изцяло 5812 м железен път с укрепване на земното платно, изградени са отводнителни съоръжения и е изпълнена частична хидроизолация на тунелната конструкция. Извършена е цялостна подмяна на елементите на контактната мрежа в участъка, изградено е осветление на тунела, както и видеонаблюдение на двата портала. Към момента се очаква назначаването на комисия за подписването на Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа. Стойността на договора е 29 029 775,15 лв. с ДДС.

Частично ремонтирано е приемно здание на жп гара Копривщица, като това е първият по-сериозен ремонт от построяването на жп гарата през 1951 г. до днес. След приключването на работата проектната скорост в района гарата е 90 км/ч. Стойността на проекта е 9 579 165,71 лв. с ДДС.