Ще спасят ли 2 котви и по-добро време морето край Яйлата от екокатастрофа?

https://www.24chasa.bg/novini/article/10221614 www.24chasa.bg
Турският товарен кораб, който заседна край Яйлата, вече седмица стои неразтоварен. СНИМКА: "24 ЧАСА"

- Водолаз открил пробойна, а силният вятър и високите вълни тези дни може да изиграят неприятна шега на заседналия кораб

- Уреята не е взривоопасна, но мори рибите

- Спасителната акция се бавела заради спор между собственик и застраховател

Седмица след като турският товарен кораб “Вера Су” заседна край националния резерват Яйлата с 3000 тона течен азотен тор (урея) на борда, се очакват лошо време и високи вълни. Ново блъскане в скалите би довело до изтичане и екокатастрофа, предупреждават специалисти. Заваляха искания за оставки, тъй като за изваждането на кораба нищо не се правело, тръгнаха и конспиративни теории.

Институциите засега мълчат заради патовата ситуация при спора между турския собственик и застрахователя. Специалисти по морско право обаче твърдят, че операцията се бави, защото държавата ще плати неколкократно повече, отколкото е стойността на кораба, а не се знае дали ще успее да си върне парите от собственика на плавателния съд.

В неделя изненадващо министърът на транспорта Христо Алексиев издаде заповед

да започнат

незабавни

действия по

освобождаването

на “Вера Су”. Това означава разтоварване, извеждане на кораба от плитчините и впоследствие задържане на плавателния съд до пълното възстановяване на направените от държавата разходи.

“По никакъв начин няма да толерирам безотговорно отношение към здравето на хората, околната среда и нерегламентирани и непрозрачни търговски интереси”, заяви министър Алексиев.

За “24 часа” изпълнителният директор на “Морска администрация” кап. Живко Петров обясни, че е намерен начин за безопасно извеждане на товара на кораба.

“Вече сме се договорили с български фирми, които да извършат препакетирането на уреята. Осигурен е и плаващ кран, върху който да бъде поставена машината за препакетиране. После ще се мисли за изтегляне на кораба. Това обаче може да стане най-рано в четвъртък, 30 септември, когато времето се успокои. Дотогава, за да се избегне допълнително накланяне на кораба, смятаме да сложим още 2 котви”, каза Петров.

В същото време

социалните

мрежи завряха

от недоволство

Граждани споделят, че са изпратили искане до служебния премиер Стефан Янев и служебния министър на транспорта Христо Алексиев за освобождаване на изпълнителния директор на “Морска администрация” Живко Петров.

“Случаят застрашава екологията в резервата Яйлата, морското биоразнообразие, представлява опасност както за поминъка на дребните риболовци от региона, така и за туризма”, пише например Евгени Тодоров.

В петък, на 24 септември, бе установено, че “Вера Су” се е наклонил. В събота сутринта водолазът Найден Недев е написал в профила си в социалните мрежи, че при независимо обследване на кораба е

открил пробойна

и изтичане на

торове,

след като направил оглед на плавателния съд. Пред “24 часа” Недев обясни, че взел проби от водата и ги дал за изследване в независима лаборатория. Според него са необходими незабавни действия, тъй като вече има крен на левия борд, което може да размести товара и да го преобърне.

Той предлагаше разтоварването да стане на ръка с малки лодки, които да стоварват чувалите на брега в залива Болата, и въжена линия, която да вади напълнените чували на брега. Според водолаза разливът в района на носа е толкова гъст, че видимостта е почти нулева. Представители на Басейнова дирекция “Черноморски район” и “Морска администрация” са изследвали водата по сигнал на Недев.

Експресните

проби не са

отчели

отклонения

за pH, разтворен кислород, не са отчели отклонение от нормите. При проверката на място не са установени следи от нефтопродукти в морето около кораба. Предстои обаче да излязат резултатите дали има превишения на нормите на амониев, нитратен и нитритен азот, които биха довели до замърсяване в морето.

Според експерти от Института по океанология във Варна изтичането на азотни торове в големи количества може да доведе до сериозно химическо замърсяване. “С теченията те ще се разпространяват и ще се утаят на определени дълбочини. През следващата година при повишаване температурата на водата бихме наблюдавали повишено количество на цъфтежи на фитопланктон”, заяви доц. Николай Вълчев, директор на Института по океанология във Варна.

“Освен това те представляват пряка опасност за рибите, защото водят до загниване на техните хриле и до смърт, особено на млади екземпляри”, обясни пред БНТ Вълчев.

Уреята не е взривоопасна и в малки количества при малък теч няма да замърси района. Няма и риск да се запали при взаимодействие с горивото на кораба. Но при теч от 3000 тона със сигурност, докато теченията не я отмият, ще има сериозни поражения и на морето, и на растителността по брега. Това коментираха пред “24 часа” специалисти от торовия бранш.

Към момента РИОСВ - Варна, и Гражданска защита не са дали официални позиции заради липсата на информация дали има реално замърсяване.

В първоначалния план било предложено

част от товара да

бъде изхвърлен

в морето,

тъй като не е опасен за морската среда. По думите на кап. Живко Петров обаче от Министерството на околната среда и водите не са разрешили, защото корабът е близо до брега, а Яйлата е защитена зона. Цялостната операция по освобождаването на плавателния съд би трябвало да се извърши от корабособственика, наетата фирма и застрахователната компания на товарния кораб “Вера Су”.

Никой не се наема обаче да прогнозира как ще се развият нещата, ако корабът не бъде изтеглен до вторник, когато се очаква влошаване на времето. Ще се разчита на двете допълнителни котви.

“Хората в района са притеснени от бъдеща екокатастрофа. Имаше местни рибари, които искаха да помогнат при евентуална спасителна операция, но засега няма старт на такава и това бавене също е притеснително. Подобна екологична трагедия

ще повлияе

негативно на

туризма

в целия регион.” Това коментира за “24 часа” бившия кмет на Каварна Цонко Цонев.

Като недопустимо бездействие определиха от ГЕРБ - Варна, поведението на институциите. “Дали бездействието е заради пари и извиване на ръцете на корабособственика, или на застрахователя? Или има нечистоплътно лобиране коя фирма да свърши работата и кой да получи комисионата?”, се казва в съобщението, изпратено до медиите.