Адвокат по морско право: Капитанът на "Вера Су" трябваше да бъде арестуван веднага (обновена)

https://www.24chasa.bg/novini/article/10254948 www.24chasa.bg
Христо Раев СНИМКА: Нова тв

Прокуратурата закъсня, сега вече става дума за игра на нерви и много пари, смята Христо Раев

16 дни след инцидента с “Вера Су” екипажът на заседналия край Яйлата кораб все още не е разпитан. И към този момент желание за евакуация на екипажа от страна на капитана не е било заявено.В момента се търсят начини как да се проведат разпитите, тъй като моряците категорично отказват да слязат от борда.

От Окръжната прокуратура в Добрич предвиждат разпит на поне трима души – тези, които са били на вахта по време на произшествието, капитана или помощник-капитана, заяви окръжният прокурор Радослав Бухчев. Морска администрация вече разполага с корабната документация и тя ще бъде приложена към досъдебното производство.

“Моряците, които е трябвало да бъдат разпитани още вчера , са отказали да слязат на брега с катер на Гранична полиция. Няма как да се качим на борда на кораба, той е чужда територия, коментираха за “24 часа” часа прокурори. Това може да стане само с изричното разрешение на капитана, каквото до момента няма.

“Държавата загуби време, трябваше да има светкавични действия, незабавна връзка със собственика и арест на екипажа. Това е практика навсякъде, защото оттук насетне всичко е въпрос на пари. На много пари.” Това каза за “24 часа” адвокатът по морско право Христо Раев.

“Освен да продаде кораба, държавата може да търси и други активи, но всички корабособственици са наясно с това. По тази причина регистрират корабите си на отделни фирми, които са с ограничена отговорност и нещата спират дотам. Въпреки това корабът и товарът са на значителна стойност и ако те бъдат спасени, могат да покрият тези разходи. Ако обаче при лошо време корабът се разбие в скалите, държавата ще загуби и тези активи, коментира още Раев.

Експертът смята, че застрахователите на кораба, както и неговия собственик, ще направят всичко възможно да ограничат собствените си финансови щети. Има вероятност загубите - екологични и финансови, да останат само за държавата.

Стратегията на корабособственика е да задържи максимално екипажа на борда, за да има възможност да предяви своите финансови претенции на по-късен етап към държавата, допълни адвокат Раев. Според него моряците не желаят да напуснат кораба, защото имат интерес тяхната вина за инцидента да бъде скрита. В такава ситуация трябва да се подхожда възможно най-бързо. В момента заради навигационна грешка, явно по вина на екипажа, корабът е в това положение, коментира още специалистът по морско право.

Надеждата е операцията да завърши успешно, корабът да бъде изтеглен, след това задържан и в случай, че не бъдат заплатени нанесените щети, да бъде продаден. По същия начин се процедира и спрямо товара.

Според специалисти стойността на уреята на международните пазари е около 3 млн. лв. Корабът обаче вероятно може да бъде продаден само за скрап. Запознати смятат, че цената на спасителната операция или евентуалните екологични щети ще бъдат десетки пъти по-големи.

“ Голямата грешка на държавата е, че не изпълни нормативните актове. Още в първите часове на произшествието следваше екипажът да бъде разпитан, корабните документи прибрани, а капитанът на кораба като най-отговорно лице - арестуван”, коментира Раев.