На последното заседание ще намалим таксите за бизнеса
Дотолкова нямаше натиск от партии, че се почувствах пренебрегнат
- Г-н Герджиков, в края на мандата каква е вашата равносметка за служебното правителство?
- Обичам да казвам: Nemo iudex in causa sua (Никой не е съдия сам на себе си). Знам обаче, че този отговор няма да ви задоволи, затова ще изневеря на принципа си. Винаги може да се иска още. Като се върна три месеца назад, виждам изпуснати възможности, но равносметката ми в крайна сметка е добра. Най-важният ангажимент на служебното правителство – организацията на изборите – бе изпълнен успешно. Подготовката на българското председателство на Европейския съюз е в професионални ръце и има добра скорост. Взехме важни решения с хоризонт много повече от три месеца. Завършена бе обществената поръчка на предишния кабинет
за осигуряване на
задължителните
ваксини,
въпреки че финансиране не беше предвидено. Намерихме го. На финала е наредба за единните държавни изисквания за специалността “Право”. За тези единни изисквания се борих пет години. Уж срещах разбиране, но не и реализация. Дори сега, когато имах мощен властови инструмент, до последно усещах скрита съпротива. Изготвихме правилата, нужни за прилагането на закона за данъчното облекчение на дарителите на храни. Пенсионерите с най-ниски пенсии имаха традиционните бонуси за Великден. Постъпленията в хазната имат сериозно увеличение. Това е мерило за добре работеща икономика. Запазихме реда и сигурността в страната, което сега дава възможност на партиите, спечелили парламентарно представителство, да водят преговори за бъдещия кабинет целенасочено и спокойно.
- Ако сам избирахте министрите, щяха ли тези хора да получат постове?
- “Ако” е въпрос - капан за политиците. Приех отговорността да ръководя кабинет, изцяло избран от президента. Вероятно моето решение за някои сектори щеше да е различно. Дали щеше да е по-добро – не съм сигурен. Така или иначе за голяма част от министрите без колебание мога да кажа – отличен избор! Имат не само професионални и управленски качества, но и чисто човешки. Те биха могли да бъдат изключително полезни и в бъдещи управления, защото са безценен капитал.
Аз съм екипен
човек,
винаги избирам формулата на споделената отговорност.
- Смятате ли, че имахте синхрон с президента Радев?
- Бях длъжен да положа всички усилия за постигането на такъв синхрон. Усилията ги дължах преди всичко аз и в много по-малка степен президентът. Защото президентът има безспорната легитимация, почиваща на близо 2 млн. гласоподаватели. Докато аз съм избран само с един глас – бил той и президентски. Това не означава обаче, че добрите идеи са запазена марка за един-единствен политик. Това, което със сигурност знам от битността си в политиката, е, че и най-добрата идея може да бъде провалена от лошия начин на представянето ѝ. Това важи с особена сила в условията на демокрация, където общественото мнение е безмилостно. Със сигурност и двамата с президента добавихме безценен политически опит в тези три месеца. На мен този опит едва ли повече ще ми е потребен, но на президента – безусловно.
- Налагаше ли се да изпълнявате негови изисквания, които противоречат на вътрешното ви убеждение?
- Послушанието не ми е белег, но толерантността е. Бях длъжен във всички случаи да търся златното сечение между идеите на президента и моите убеждения. Невинаги беше лесно. Налагаха се и компромиси. Още повече че нямам самочувствието моите виждания да са точните. Политиката е място, където решенията ти не засягат само теб и близките ти, засягат много хора сега и занапред. И е важно да не правиш непоправими грешки.
- Можете ли вече да аргументирате направените от вас уволнения?
- Освобождаването на областни управители е правомощие на МС. Еднозначно. Но не можех да не се съобразя с вижданията на президента. Той беше избран много преди моето назначение и имаше поглед върху работата им. Кадровите промени в министерствата не са нито много, нито без доводи. Ще видите отчетите на министерствата на 2 май на техните сайтове, специален раздел от тях е за кадровата политика. А аз лично не съм уволнил нито един човек в администрацията на МС. И те ми се отблагодаряват с много добра работа.
- Не прекалихте ли със смяната на главния секретар на МВР и началника на отбраната?
- Изразил съм позицията си за главния секретар на МВР веднага след освобождаването му. Единственото ново, което ще си позволя да кажа 2 месеца по-късно, е, че
очаквах от
най-висшия
полицай повече
характер
и по-малко оплаквачество по медиите. За началника на отбраната назначението бе необходимо, тъй като нямаше титуляр. Заварихме изпълняващ длъжността.
- Още в първите си дни обявихте, че ще намалите таксите за бизнеса. Защо досега това не се случи?
- Доведох обещанието си до самия финал. Пречки винаги има, когато посягаш върху приходите на някаква структура, независимо дали са обосновани. В момента върви съгласувателна процедура и вероятно в последното заседание на служебния кабинет нормативният акт ще бъде приет. Горд съм с този акт. Той е в посока, в която безусловно трябва да се действа, за да съживим икономиката ни. Уредбата предвижда да влезе в сила от началото на следващата година, тъй като има отражение върху приходната част на бюджета.
- Редно ли беше служебно правителство да се ангажира със законодателство, още повече изборно, каквото досега не е било предлагано от нито едно правителство?
- Има една повтаряща се ирония в годините на демокрацията – всички се кълнат, че ще усъвършенстват изборното законодателство веднага след изборите – както е редно да се направи, и всички са подвластни на изкушението да го променят до и в последния момент. Сега е времето, в началото на новия парламент, всички идеи за изборни промени да влязат в дневния ред, много внимателно да се обсъдят, да се проверят обществените нагласи и да се облекат в законова дреха. Истината е, че прецедентът, направен от правосъдното министерство, не се прие добре. Признавам си, че изтървах този процес. И нося вина за това. Задължително е обаче да изразя отношението си към този законопроект. Основната идея в него е плодотворна, но не намери адекватен израз. Всеки опит за промяна за нещо ново и различно среща съпротивата на старото. Това е диалектически закон. Беше необходима предварителна подготовка на общественото мнение по тези въпроси. Защото материята е изключително деликатна и има нужда от широко обществено обсъждане.
- Бяхте обещали на Бойко Борисов пълна ревизия, но в същото време не бяха съобщени някакви големи злоупотреби. Кажете подробности по предадените на прокуратурата и АДФИ случаи?
- Ако агенцията за финансов контрол и прокуратурата не намерят в подадените сигнали основания за санкции, аз ще бъда доволен. Ще значи, че системите на държавата функционират правилно и законосъобразно. Противодействието на лоши и корупционни практики не е мандатна работа. Ежедневна е. И спокойствието на обществото ще дойде оттам – от непрекъснатостта на контрола, а не от шумотевицата по поредния корупционен скандал.
- Имаше ли натиск от партии върху вас и повече преди изборите или след тях бе той?
- Не, натиск от политически партии нямаше. До степен да се почувствам пренебрегнат. Имаше искания за срещи по конкретни проблеми, аз ги пренасочих за след изборите – така се срещнахме с експертите на ГЕРБ по земеделие, с представители на “Нова република” за цената на газа. Тук използвам случая да пожелая успех на политическите сили, които чертаят следващия управленски мандат и състава на новото правителство. Макар и скромен, опитът ми като премиер на служебния кабинет ми дава основание да апелирам към тях – министрите са много важни. От тяхната воля и визия зависят реформите и развитието на големи сектори, следователно и на държавата. Много важен е и средният ешелон – администрацията. Тя трябва да бъде стимулирана да работи ефективно. В това виждам патриотизма – да работиш за просперитета на страната си, а не за затварянето на границите ѝ.
- Защо България още не е дала становище по антимонополното дело на Европейската комисия срещу “Газпром”?
- България е една от осем страни, свързани с проблематиката на това дело. Към 19 април, когато техни представители се събират в Полша на международен газов форум, нито една от осемте страни не е дала свое становище. Формирал съм работна група, министърът на енергетиката е силно ангажиран и в детайли запознат с материята. Ще бъде взето решение, което максимално ще защити интереса на България.
- Евродепутатът Ангел Джамбазки попита защо България се бави да поиска една европейска институция да бъде базирана в страната ни след напускането на Великобритания.
- Интересът на България към привличането на една от европейските институции у нас датира още от времето на първия ни еврокомисар - от 10 г. Предишни правителства също са проучвали възможността, нашето – в лицето на външния министър и вицепремиера за председателството – също. Търси се реалистичен вариант, много бих се радвал, ако при председателството на България на ЕС в нашата страна се разположи една от новите агенции на общността.