Ако всеки плаща по 0,25% върху стойността на всяка покупка, ще има достатъчно средства за сметосъбиране, смята Красимир Даскалов
- Г-н Даскалов, защо настоявате да се промени методиката на събиране на пари за сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на отпадъци?
- Защото сегашната е несправедлива за хората, а общините непрестанно трупат дългове за дофинансиране на дейността, тъй като на практика няма 100% събираемост на такса смет.
Сегашната методика за изчисляване се базира на данъчната оценка на имота. Това е несправедливо, тъй като в един и същи имот като оценка може да живее един човек, но може и 10, а дължат еднаква такса за смет. В по-малките общини, където хората са с ниски доходи, населението е застаряващо и не могат да плащат таксата дори на вноски. Събираемостта е около 60%, в най-добрия случай до 70%. На много места допълнителен проблем са хората, които работят в чужбина и също не всички плащат.
Те подават молби да бъдат освободени от такса смет, тъй като не живеят в населеното място, които няма как да не бъдат признати. Реално, като ги няма, как да генерират отпадъци? Съседните домакинства обаче трябва да бъдат обслужвани, т.е. колата минава, работниците, претоварните станции и депата работят и разходите са почти константни. Така обаче намаляват приходите в общината за услугата, а услугата е специфична и не може да бъде отказана.
- По какъв начин смятате, че парите ще бъдат събирани 100% и те ще са достатъчни за дейността?
- Съвместно с екипа в кметството и експерти от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България стигнахме до следното решение на проблема според нас. При 200 млрд. лева годишен стокооборот в България
500 млн. лева
е общата сума за
сметосъбиране,
сметоизвозване
и депониране
на отпадъци,
нужна на всички 265 общини в България.
Идеята ни е всеки да плаща по 0,25% такса върху всяка стока, която купува. Това не е голям дял. Представлява 1/400 част от стойността на покупката, или по друг начин казано, при покупки от 100 лв., ще се удържат 25 ст. Постъпленията ще се събират във фонд или в специална сметка на финансовото министерство, от която с целеви трансфер ще се превеждат на общините.
Сумата от 500 млн. лв. е достатъчна за сметосъбиране, сметоизвозване и депониране реално на всички населени места качествено и ефективно.
- А по какъв начин тя ще се разпределя справедливо към общините? Нали всяка една от тях ще иска повече?
- Сумата, която ще получи всяка община, ще бъде средноаритметична на разходите за почистване. Предлагаме да се вземат предвид разходите за последните 3 г. и на тази база да се връщат целево към общините във вид на трансфер. В община Девин например през този период годишно около 600-650 хил. лв. са се харчили за тази дейност.
Ако това предложение се приеме, тогава ще се реши дали ще са месечни, или тримесечни трансфери. Предлагаме комисия от няколко министерства да изработи прецизно детайлите и механизмите на действие. Сегашната методика е несправедлива, защото всички правят боклук, а едни плащат, други - не. Въпреки това накрая разликата винаги покрива общината и така трупа дългове.
- Какъв ефект ще донесе за общините предлаганата методика?
- Първо, събираемостта ще е 100%, тъй като още при покупка, макар и по-малко, всеки ще си плати на момента, подобно на ДДС.
Второто предимство е, че се осигурява справедливост, т.е. хората с по-малки финансови възможности ще купуват по-малко и съответно ще плащат по-малко, а тези, които купуват повече, ще плащат повече.
Третото предимство е, че
обхващаме едни
групи от хора, които
към момента не
плащат - туристите
Миналата година България е била посетена от 10 млн. чужди туристи. Те по някакъв начин плащат косвено във вид на туристически данък, който отива в хотелите, а те пък на общините, но това е минимално. При този метод, ако туристите оставят средно по 500 лева у нас, се получава сериозна сума. 0,25% от нея би трябвало да отидат в специалната сметка на Министерството на финансите. Към момента един чужденец - дали на сметище, или на кофите за смет, допринася за количеството на отпадъците, но не плаща.
- Кои структури на управление на местната и държавната власт са запознати с вашето предложение?
- Официално предложението ни бе внесено в Националното сдружение на общините в България. Има изложение и до премиера Бойко Борисов и до финансовия министър Владислав Горанов. Предстои ни среща с г-н Горанов. Колеги кметове възприемат добре тази методика и получихме подкрепа.
Всички общини
изпитват затруднения
със събирането на
таксата за смет
и това ни вкарва непрестанно в спирала на трупане на дългове и доплащане.
Правим бюджетите си в началото на годината и най-често заложените приходи от такса битови отпадъци са оптимистични. При ниска събираемост всичко излиза извън разчетите и оттам следва трупане на задължения.
- Как идеята ви ще бъде възприета от фирмите - оператори на твърди битови отпадъци, които биха могли да загубят част от размера на сегашните си постъпления?
- Даваме си сметка, че може да бъдат засегнати нечии интереси. Няма проблем кой точно ще изпълнява тази дейност - външна или общинска фирма. Въпросът е, че тази фирма, голяма или малка, ще знае с какви средства разполага за сметосъбиране, извозване и депониране дадена община, а не непрекъснато да има претенции към местните власти да се повишават таксите.
С една дума, имаш толкова пари и с толкова ще изпълняваш дейността. Ако прецениш, че средствата са достатъчни, се явяваш на конкурс по ЗОП, ако мислиш, че не са достатъчно - не се явяваш. С това предложение искаме да освободим населението от тази такса. Хората с ниски доходи ще бъдат облекчени. Ние като общинска администрация сме длъжни да съставяме актове и начисляваме лихви.
Новият метод ще повлияе положително и върху бизнеса. Има хотели, които плащат по 30-40 хил. лв. годишно такса за битови отпадъци, които могат да ги инвестират другаде.
CV
Красимир Даскалов е роден на 25 октомври 1967 година в град Девин. Завършил е висше образование в Националния военен университет “Васил Левски” във Велико Търново. От април 1999 г. е в системата на МВР до 2015 г., когато е избран за кмет на община Девин, издигнат от ПП ГЕРБ. Семеен, с две деца.