Иновациите са част от ежедневието на Русенския университет. Екипи, които работят в няколко различни направления ни „водят“ бъдещето днес. Техника и технологии за визуализация на исторически артефакти, трудно достъпни за човешкото око, автомобили, задвижвани с електричество и водород, микс от креативни ученически и студентски идеи, споделяне на опит с международни партньори, адаптиране на учебния материал към дигиталното поколение са част от реалните иновации, които се осъществяват в 72- годишния университет.
През 2014 година съвместна инициатива на Европейската комисия, Генерална дирекция Образование и култура и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие с нейната Програма за развитие на икономиката и заетостта, в сътрудничество с Министерството на образованието и науката направи проучването „Насърчаване на предприемаческия университет в Европа: проект HEInnovate - национален преглед: България". Констатациите в доклада за Русенския университет тогава гласяха, че предприемачеството е значима част от университетската стратегия и висшето училище е движеща сила за развитие на предприемачеството в по-широката регионална, социална и обществена среда.
Международното признание на Русенския университет в областта на предприемачеството и иновациите бе потвърдено и тази година, след констатацията на заместник-началника на отдел "Иновации и EIT" в Европейската комисия - Георги Димитров, че университетът в Русе е сред добрите практики на проекта HEInnovate, в който участват повече от 800 университета от 5 континента. Андреа-Розалинде Хофер, експерт в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие към ООН, беше лектор на семинар с участието на представители на 30 български висши училища и експерти от Министерството на образованието и науката. На форума тя разказа как и защо HEInnovate може да се използва като водеща рамка за иновационна и предприемаческа институция за висше образование и даде за успешен пример Русенския университет.
Името на университета е разпознаваемо в международното образователно пространство и благодарение на членствата в няколко утвърдени организации – Европейската университетска асоциация, Дунавската конференция на ректорите, Вишеградската университетска асоциация, Интеруниверитетският център – Дубровник, Асоциацията на балканските университети и Международната франкофонска организация.
Първото издание на Иновативното младежко ЕКСПО в Русенския университет бе през 2016 година и даде възможност на ученици и студенти с нестандартни идеи да се срещнат и да покажат своите разработки. Болиди, задвижвани с електричество и водород, създадени от студенти, футуристични облекла с вградени LED светлини, иновативно решение за предпазване на пешеходците, пресичащи необезопасени пешеходни пътеки, дрон с подвижна „ръка“, който събира отпадъци от труднодостъпни места, бяха част от демонстрираните на практика младежки идеи във второто ЕКСПО. Третото издание на форума има амбиция да стане интернационално.
От четири години Русенският университет участва в предизвикателството на Шел за конструиране на автомобили, които да изминават максимално разстояние с минимално количество енергия. Електрическият болид, създаден от екип на студенти и преподаватели, записа 360 километра с 1 киловатчас електричество при участието си през 2017 година, а най-добрият постиган резултат до момента е 409,5 километра.
Втори студентски екип на Русенския университет събра смелост да представи своята визия на „автомобил на бъдещето“ и конструира HydRU – автомобил, задвижван с водородна клетка. На предварителния кръг на състезанието Шел еко маратон в Истанбул освен, че покри всички нормативи за участие в „големия“ шампионат, HydRU спечели и купата за най-добър дизайн.
Освен 23-те културни клуба, в които студентите участват според интересите и хобитата си, още десет професионални клуба в Русенския университет дават възможност на студентите да развиват качества, които биха помогнали за професионалната им реализация. В тях младежите работят по конкретни проекти и решават казуси, които са от реалната работна среда. Клуб „Зелени човечета“ е учреден от студенти, обучаващи се в специалност "Екология и опазване на околната среда", а в клуб „Здраве“ членуват бъдещи медицински сестри, акушерки, кинези- и ерготерапевти. Участниците в клуба на социалния работник разработват проекти в подкрепа на хора и маргинализирани групи от обществото, а клубът по качество обединява студенти от специалност „Мениджмънт на качеството и метрология“ и от магистърския курс „Управление на качеството“. Ентусиастите от клуба по създават програмируеми машини и работят с ученици от гимназии, на които преподават с знания и умения как да изработят собствени роботи. Клубовете „Автомобилист“ и „Четири колела“ включват основно студенти от транспортния факултет. Младите педагози също имат свое професионално обединение, както и студентите, които се обучават в специалност „Биотехнологии“. Най-новият клуб е HydRU, който също привлича участници от няколко факултета.
Екип на Русенския университет разработи и реализира изключително атрактивен проект за развитие на техника и технологии за визуализация на исторически артефакти по долното поречие на река Дунав. Стари римски крепости, огромни колони и миниатюрни статуетки стават достъпни, благодарение на новите технологии. Екипът заснема обектите с много висока резолюция, използвайки дронове, създава 3D модели, а след това ги отпечатва с 3D принтер. Така експонати от различни места, които туристите трудно биха видели в реална обстановка могат да бъдат разгледани във виртуалния музей. Освен това, приложение, разработено от екипа на факултета дава възможност за използване на „добавена реалност“. Успешната реализация на този проект впечатли министъра на туризма Николина Ангелкова и тя покани русенския екип да създаде първия дигитален корнер на българския щанд на световното туристическо изложение WTM в Лондон този ноември. На място бяха създавани и предлагани на посетителите 3D сувенири за български туристически забележителности и атракции. Сред тях са дунавските крепости, Рилският манастир, Ивановските скални църкви и много други.
Факт е, че процесът на създаване и прилагане на иновациите би бил непълен, ако учебният материал не бъде приспособен към изискванията на дигиталното поколение. Затова екип от университета подготви Концепция за адаптиране на образователната система, която вече беше представена пред част от чуждестранните партньори, пред експерти от МОН и директори на училища. Основната цел на концепцията е, чрез въвеждане и ефективно използване на иновационни образователни технологии и дидактически модели в преподавателската практика, да се адаптира образователната система към дигиталното поколение. По този начин ще се даде възможност на ВСЕКИ да учи по ВСЯКО време и на ВСЯКО място с помощта на ВСЕКИ преподавател с използване на ВСЯКО крайно устройство – компютър, лаптоп, таблет, фаблет, смартфон и др.
Адаптирайки учебния материал към съвременното поколение и създавайки иновативни продукти в лабораториите, Русенският университет е не само университет в бъдещето, а и университет НА бъдещето.