Държавата да прехвърли повече права и отговорности на общините, казва кметътна Стара Загора
- Г-н Тодоров, имате ли подкрепа за предложението си законодателството да бъде променено така, че кметовете да получат законно право да следят с камери поведението на шофьорите по улиците на големите градове и да налагат санкции на нарушителите, която обяснихте неотдавна пред “24 часа”? В подкрепа на идеята ви се чуха и гласовете на столичния кмет Йорданка Фандъкова, на благоевградския ви колега Атанас Камбитов.
- Срещам подкрепа от всички хора, които искат да живеят по-подредено и правилата да се спазват. На всички ни омръзнаха джигитите по пътя,
на много хора
не им харесва в
момента липсата
на контрол
Това, което ние предлагаме, е повече контрол и по-сериозен ред в движението. Поставяйки камери, в градовете ще стане много по-сигурно.
Нормално е колегите ми, кметове на големи градове, да приемат тази идея, защото и при тях проблемите са същите. Хората ги търсят, за да бъдат те решени. Ето, ремонтирал си част от пътя и първото нещо, което искат хората от кмета, са гърбици върху асфалта, за да не карат като луди и да нарушават правилата. И кметът, като няма друго какво, започва да взема едни странични мерки като изграждане на кръгови движения, на легнали полицаи, за да може да се ограничава скоростта. Но камерата си е най-ефективното средство за борба с нарушителите, това е истината.
- Неотдавна старозагорският депутат от ГЕРБ Маноил Манев, който ще внесе в парламента проект на закон на общинската полиция, обясни пред “24 часа”, че камерите са част от този нов закон. За да получат права кметовете да следят скоростта в населените си места и да налагат глоби, с този закон ще се променят и някои от съществуващите сега закони - като този за движението по пътищата?
- Ако законодателят прецени, че това е по-добрият вариант, нека го направи така. За нас, кметовете, е важен ефектът. Трябва да има общинска полиция, и то истинска. Виждате, че в цялата страна има призиви за създаване на зоополиция, която например да контролира броя на кучетата. В градовете по морето искат туристическа полиция и т.н. При нас пък проблемите са други - например трябва да се санкционират тези стопани, които разхождат домашните си кучета без каишка и намордник, или да се пишат актове на тези, които вечер пият по парковете и трошат общинско имущество. Общините сега нямат този ресурс. Ето, в Стара Загора имаме екоконтрол от общински служители, но те не могат да пишат актове, дори не могат по закон да изискат личната карта на нарушителите.
- В София нали има общинска полиция?
- Има, но тя е наета, не е общинска в пълния смисъл на думата. Тя е на щат към МВР, не към общината - ние искаме полиция на щат към общината, назначена с конкурси, направени от кмета, за да може той да контролира после тези служители. Нека си представим, че ситуацията е следната: кметът и правителството, което назначава областния директор на полицията, са от различни политически сили или пък двамата по някаква причина не са в добри отношения. Тогава директорът спокойно може да пречи на кмета, като не назначава хора за общината, като държи свободни тези бройки и не обявява конкурси за тях. Ние като община сега имаме 16 полицаи, наети от МВР с договори. Полицаи слагат скобите на нарушителите при паркирането в зелената зона, те пишат и актовете, защото общинската охрана дори няма право да поиска личната карта на нарушителя.
Така е устроена общината, че ние винаги сме зависими от полицията. Като кмет искам това да се промени, да не сме зависими едни от други. Това ще стане, когато общините сами си назначават общинска полиция с повече права. Сега например събираме глобите за неправилно паркиране, с новия закон ще можем да санкционираме шофьорите още за висока скорост и преминаване на червен светофар - нарушения, които камерите ще улавят. А е доказано, че общините се справят по-добре със своите вземания, отколкото Пътната полиция. Но в случая по-важното от пълненето на общинската хазна е това, че шофьорите ще усещат повече и реално строгостта на закона.
- Доколкото зная, новият закон за общинската полиция вече е написан, предстои първо да бъде внесен при експертите на ГЕРБ, след това в комисиите на парламента и така по каналния ред. Той можел да влезе в сила до края на следващата година, ако политиците наистина го подкреят.
- Моята цел е до края на този кметски мандат да го избутаме този закон, за да може следващият кмет да има повече правомощия и да не са му вързани така ръцете.
- Всъщност бъдещият закон за общинската полиция е част от една друга ваша битка - за децентрализацията на властта в страната, за увеличението на правата на местната власт?
- Така е, никога не съм крил, че моята цел е местните власти да имат все повече права и процесът на децентрализация да продължи. Защото
колкото на по-ниско ниво
се решават проблемите,
толкова по-добре
е за гражданите. Колкото по-далече се забатачва един проблем, толкова неговото решаване става по-трудно.
Например кметът отговаря за качеството на въздуха. Само че по закон кметът не е органът, който санкционира при замърсяването на въздуха. Правото е на РИОСВ, а инспекцията е към екоминистерството.
Най-важното на децентрализацията е, че се дава по-голяма гъвкавост на решаването на въпросите. В момента много често нещата опират до държавни институции, които действат по-тромаво. Например допреди няколко години събарянето на незаконните масивни постройки беше в компетенциите на РДНСК. И дълги години държавата е нехаела по проблема за незаконното строителство в Стара Загора, особено в ромския квартал “Лозенец”, неглижирала го е. От момента, в който дадоха тази отговорност на общините, нашите ръце бяха развързани и видяхте само в града ни колко незаконни къщи бяха премахнати. Ето как се решават проблемите, иначе всичко е замазване.
Сега вече гражданите могат да кажат: Кмете, защо не си вършиш работата, нали зависи от теб. И с други държавни органи може да стане така - защо РИОСВ например трябва да е към Министерството на околната среда и водите, наистина не виждам защо. Мисля, че чистотата на въздуха също може да бъде правомощие на кметовете и всяка община да отговаря за себе си. Когато има замърсяване, хората питат кмета. Но защо него, след като органът, от който зависи това, е друг?
И друг много важен пример - навсякъде има проблеми с шума, особено в ромските квартали с прословутите там сватби. По наредба общината забранява шума, но той се контролира от РЗИ. И тук има противоречие. Общината забранява след 22 часа да се вдига щум, но кой следи дали това се спазва? Просто мисля, че много от държавните структури трябва да се преразгледат по места и голяма част от тях да минат към общините.
- Добре, но държавата не е ли ревнива към подобни идеи за децентрализация, май не би се съгласила много лесно с това?
- Естествено, че е ревнива, ако не беше, нямаше толкова години да стоим в това положение.
- Дали при това положение ще мине проектът за закон за общинската полиция?
- Мисля, че ще има политическа воля, защото вече има добри примери за това, че когато се прехвърлят едни правомощия към общините, се решават по-лесно проблемите, а и общественият натиск ще води към това - към повече правомощия за местните власти, което е и правилно.
Като бях депутат, имаше един случай, когато полицаи бяха нахлули по погрешка в един апартамент и бяха били семейство.
Мисля, че беше някъде към Кърджали. И на този въпрос: защо полицаите са нахлули и как са действали, отговаряше министърът на вътрешните работи. Цялото Народно събрание се занимава с няколко полицаи, нахлули по грешка. Това е въпрос за дискусия на местно равнище, въпрос на директора там, на общността, не на парламента. В него трябва да се коментират много високи и тежки въпроси, но примерът е показателен за това, че все още държавата е събрала толкова правомощия, че тя отговаря едва ли не за всичко. Всички въпроси стигат до най-високото ниво, което е неправилно.
- Е, в един момент телевизионният водещ Слави Трифонов дори бе поискал чрез референдум да предложи и директорите на областните дирекции на МВР да се избират от хората, подобно на кметовете?
- Това вече е твърде смела идея, защото един директор на полицията трябва да е тесен експерт. Ако тръгне на изборна длъжност, това би означавало, че всеки може да се кандидатира и всеки да стане директор на полицията, което е неправилно. Но промени в системата на МВР са необходими. Вижте, преди 1989 г. презумпцията на държавата е била да има силна централизирана система на сигурността. Сега обаче се намираме в нови условия
- кметовете имат
по-големи
правомощия,
хората искат те
да им решават
въпросите
и затова трябва да се преформатира и тази система. И това е най-разумното, което може са се направи. Ние искаме общинска полиция на най-ниското ниво, за да се решават проблемите на хората. С нея ще бъдем много по-гъвкави, по-лесно ще става всичко. Сутрин ще правим оперативките в общината с проблемите и задачите, които ни предстоят. А сега полицаите отиват първо в районното, защото работното им място е там, и после идват при нас. На практика тези хора сега са на двойно подчинение - вярно, нашите заповеди са задължителни за тях, но заповедите на техните началници са им по-задължителни. След промяната няма да е така, защото кметът ще назначава началника на общинската полиция и неговите подчинени, той ще бъде техен единствен работодател.
По-нагоре нивата в тази система ще се надграждат. Защото общинската полиция ще работи по наредбите на общината, тя ще се занимава с обществения ред, с ежедневните проблеми - дали някой кара по велоалеята, или пещеходецът пресича неправилно на светофара. За това сега никой не следи, но с една общинска полиция ще има повече контрол. А и с парите, които плащаме в момента на МВР за нашата наемна полиция, не казвам общинска, за да разберат хората, че тя е наета, ще издържаме минимум двойно повече полицаи. С тези пари сега издържаме 16 души, минимум 30 ще назначим.
Щом общинската полиция работи по наредбите на общината, областната ще се занимава с по-сериозното ниво, с тежки мероприятия, например охраната на рискови мачове или други събития, с криминалните и икономическите престъпления. Тя вече има разследващите функции, тя работи с прокуратура и следствие - това е тяхното ниво, ние не искаме да се месим и да пипаме там.
CV
Живко Тодоров е роден на 21 септември 1981 г. в Стара Загора
Завършва СУ “Св. Климент Охридски”, специалност “Европеистика”.
Работил е като експерт в изготвянето и управлението на проекти за кандидатстване по програми на ЕС в община Стара Загора и областната администрация в Стара Загора
През 2009 г. е избран за народен представител от партия ГЕРБ
Кмет на Стара Загора от 2011 г., в момента кара втория си пореден мандат.
Ерген