Над 8000 ученици от професионални гимназии участват в проекта "Ученически практики - Фаза 1" по оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж", като 2000 от тях са включени в практики в сектори с приоритетно значение за икономиката. Това каза на пресконференция заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева, предава БТА.
Тя съобщи, че желание за участие в проекта са заявили общо 326 професионални гимназии и училища с паралелки за професионално обучение. Целта на проекта е да бъде повишен броят на учениците в професионалните училища, както и те да се адаптират към професионалното образование и към пазара на труда. Очаква се проектът да приключи през ноември тази година, като той се финансира с 6 986 236 лева от ОП, информира Сачева.
За да участват в проекта, учениците трябва да са навършили 16 години. Всеки ученик, преминал успешна практика от 240 часа в реална работна среда, получава стипендия от 300 лева. Сега в изпълнението на проекта са ангажирани общо 2200 работодатели и 380 учебно-тренировъчни фирми, представляващи виртуални фирми. "В тях учениците могат сами да направят компания, да съставят бюджет и да работят реална работа във виртуална среда", обясни заместник-министър Сачева.
Тя каза, че до момента успешно приключили практиките си по проекта са 1619 ученици, а голяма част от останалите ученици ще бъдат ангажирани в практиките през лятото. Сега се изпълняват ученически практики във фирми за производството на компютърна и комуникационна техника, за електронни и оптични продукти, в ИКТ, в ресторантьорството и хотелиерството, в строителството, в архитектурните и инженерните дейности, в растениевъдството и животновъдството, и в търговията с автомобили.
Над 7500 ученици вече са в практическа реална работна среда, като се очаква практиката на останалите 500 ученици да е през летните месеци. Това са главно ученици с практики в туризма, каза ръководителят на проекта Валери Коцовски. По думите му основната цел на проекта е учениците да навлязат в реална работна среда и да придобият практически знания, а не да се обучават само в класната стая.
Има голям интерес към учебно-тренировъчните фирми, тъй като се повишава мотивацията на учениците и това е много сериозна мярка за превенция срещу отпадането от образователната система, коментира Деница Сачева. Тя отбеляза, че възможността учениците на практика да се запознаят с това как се прави бизнес и да си създадат собствена фирма, да пробват със "сухи" тренировки - какво може да се случи при договаряне, преговори и доставки, продажби, маркетинг и бизнес план, е много полезно за учениците.