Като грешници, които горят в огъня на ада в деня на Страшния съд, нарисувал себе си и колегата си Димитър Гюдженов художникът Никола Кожухаров през 1925/1926 г., когато двамата изографисвали черквата “Свети Николай” в Стара Загора. Това предположение направи вчера пред “24 часа” реставраторът от град Септември Лука Делийски, който от 2 години реставрира иконите и стенописите в храма. Работата му е пред завършване, тъй като на 7 октомври в него божествена света литургия ще отслужи патриарх Неофит.
След като дълги години катедрален храм на старозагорските митрополити беше църквата “Свети Димитър”, сега вече това ще бъде храмът “Свети Николай” в центъра на града. Старозагорският митрополит Киприян обясни, че промяната е заради удобство на миряните и по решение на Епархийския съвет преди около месец.
Стенописът с образите на двамата художници е на западната стена на черквата, той може да се види от балкона, където обикновено застават хористите. Като автор под него се е подписал Никола Кожухаров. Там са изобразени като грешници и други съвременници на двамата художници, включително и жени, за които реставраторът е убеден, че са рисувани от натура. Освен това е изрисуван и списък с 20 смъртни гряха, който започва с убийството.
По времето, когато са работили тук, двамата художници били малко над Христовата възраст и живеели като бохеми. Затова и образите в огъня от стенописа са на млади хора.
Самата черква "Свети Николай" е строена между 1896 и 1909 година. Последвалите войни отложили поне с 15 години времето за нейното изписване.
“Не е сигурно, че въпросните образи са на двамата художници, но нищо не пречи да се правят предположения. По принцип зографите рядко поставят образите си в черквите, където работят, макар че Захари Зограф е нарисувал себе си и в Бачковския, и в Троянския манастир”, каза проф. Марин Добрев, директор на Художествената галерия в Стара Загора.
Друго любопитно откритие на реставратора Лука Делийски е, че в старозагорския храм "Свети Николай" иконите от царския ред на иконостаса са дело на основателя на Художествената академия проф. Антон Митов. Той ги е сътворил малко преди началото на Балканската война - десетина години преди да нарисува същите икони и за храм-паметника "Свети Александър Невски" в София.