По мое предложение Министерството на транспорта разработва нормативна промяна за поставяне на стикери върху автомобилите, които да показват екологичния им клас. Това ще даде възможност в дните с мръсен въздух да се ограничава движението на най-замърсяващите автомобили. Тази ограничителна мярка обаче е придружена с въвеждане на безплатен градски транспорт, за да има алтернатива за хората. Това коментира пред “24 часа” столичният кмет и кандидат за нов мандат от ГЕРБ и СДС Йорданка Фандъкова.
На този етап въвеждането на подобна забрана не е приложимо, защото социалният статус на българина не го позволява. Когато той се повиши, може би ще има съзнание у гражданите на големите градове да не се влиза с коли в центъра, за да е по-чист въздухът. Но за момента е утопия, смята кандидатът за кмет на София от ВМРО Ангел Джамбазки.
Намаляването на вредните емисии от колите е основен приоритет и в програмата на Мая Манолова. Тя предвижда метрото да продължи да се развива като алтернатива със съответния удобен довеждащ транспорт в кварталите. Ще има “бял билет” за безплатно пътуване в градския транспорт в дни с високи нива на замърсяване на въздуха. Както и икономически стимули за ползване на градския транспорт. Манолова иска и ускорено развитие на електротранспорта - нови стимули за електромобили и достъпни зарядни станции. Както и стимулиране на всички алтернативни форми за придвижване - велосипеди, скутери, тротинетки, споделено пътуване и др.
Промени в достъпа на коли до центъра залага кандидатът на “Демократична България” Борислав Игнатов. Той единствен е записал в мерките за чист въздух забрана за определени категории автомобили да се движат в града. Също иска стимули за употреба на електрически и хибридни автомобили.
За кандидата на “Спаси София” Борис Бонев е ключово изграждането на ринговете на София с трамвай с приоритет бул. “Тодор Каблешков”, както и изграждането на северния обход на центъра чрез тунели под бул. “Сливница”. “Няма как целият център да бъде лишен от автомобили, но има зони, които лесно може да бъдат превърнати в пешеходни. Такива са ул. “Съборна” и “Цар Иван Шишман”, казва Бонев и добавя, че подобни пешеходни зони могат да се направят и в кварталите, а не само в центъра на столицата.
Букурещ затваря центъра си
за стари коли от Нова година
- Всички под стандарт Евро 3 за изгорели газове
със забрана да влизат, тези под Евро 5 - с винетки
- Темата актуална и у нас, кандидатите за кмет на
столицата залагат мерки в програмите си, но по-леки
Колите, попадащи в категория под Евро 3 съгласно европейските стандарти за изгорели газове, няма да имат достъп до центъра на Букурещ. А тези с категория под Евро 5 ще трябва да ползват винетка. Мерките за следващата година обяви кметицата на румънската столица Габриела Фиря.
Най-висока такса ще плащат шофьорите на автомобили, които изобщо не попадат в категорията на евростандартите за изгорели газове. За тях таксата да влизат в Букурещ ще бъде 1900 леи годишно (781 лв.). Тези с Евро 4 ще плащат по 500 леи годишно (205 лв.).
1700 леи (699 лв.) ще струва годишният абонамент за колите с Евро 1, за Евро 2 - 1500 леи (617 лв.), а за Евро 3 - 700 леи (288 лв.).
Глобата за коли
без винетка ще е
равностойна на
над 800 лв.
Ограниченията за движение в Букурещ няма да важат за уикендите и на официални празници, както и през нощта - от 22 до 7 ч сутринта.
Подобни мерки вече са приети и в други европейски столици (виж карето вдясно), а в София дебатът тече интензивно през последните 2 години. Става дума обаче за не толкова драстични мерки - концепцията на общината предвижда въвеждането на екостикери за колите и безплатен градски транспорт в дните с силно замърсен въздух.
Един ден
безплатен
градски
транспорт в
София би струвал
0,5 млн. лева
на общинския бюджет, пресмятат експерти.
Всички кандидати за кмет на българската столица поставят чистотата на въздуха сред основните акценти в програмите си в настоящата предизборна кампания.
Но пълно ограничение за влизането на стари коли в центъра на София не залага никой от водещите претенденти. (24часа)
В Германия слагат син
стикер на “чистите”
В Германия се въвежда син стикер за автомобилите със слабо замърсяване. Той ще се лепи на коли с екосертификат Евро 6 и само те ще бъдат допускани в определени дни и зони в големите градове.
Сега единствено в Берлин има определена зона от 88 квадратни километра в центъра, в която и е забранено да се движат превозни средства на дизел.
Рим вече взе решение и от началото на 2024 г. центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града. В Милано градската управа раздава ваучери за ползване на градски транспорт на всички, които оставят колите си вкъщи.
От догодина дизеловите коли също няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. През октомври 2017 г. в Лондон бе въведена дневна такса за шофиране на автомобил в определена зона от центъра и от догодина пълната забрана за движение на дизелови коли важи за същата зона.
В Брюксел засега свободните от дизелови автомобили дни в седмицата са всяка неделя.
В Атина от години има система за движение на всички леки автомобили, при която те се движат само ако са с нечетни или четни номера в зависимост от дните.