Учителката Грета Лакова: Може да се изненадате, но учениците ми четат книги в междучасията

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7738641 www.24chasa.bg

Аз съм само просветител, уча се от будителите, казва носителката на националната награда “Даскал Ботьо Петков”

Много е важно, че родителите подкрепят процеса на обучение

В съвременния свят създаваме много кратки текстове, говорим малко, еднозначно понякога

Националната награда “Даскал Ботьо Петков” се връчва от фондация “Христо Ботйов” в навечерието на 1 ноември вече 22 години.

Съгласно статута тя се присъжда на учител по хуманитарните учебни предмети: български език и литература, история и цивилизация, география и философия, в гимназиален етап на средното образование.

Наградата е почетен знак с образа на даскал Ботьо Петков и почетна грамота. Тази година призът се присъжда на учителката по български език в Ловеч Грета Лакова.

Грета Лакова е старши учител по български език и литература в Професионалната природоматематическа гимназия в Ловеч.

- Г-жо Лакова, изненада ли ви тази награда?

- Определено да. Не предполагах, че толкова високо ще бъде оценен трудът ми.

- Как научихте, че сте отличена?

- Научих от г-н Боян Ботйов, правнук на брата на Христо Ботев - генерал Кирил Ботйов, и председател на общобългарска фондация “Христо Ботев”, който ми се обади по телефона.

Признавам, че ми стана много приятно. Развълнувах се от общуването с него и от факта, че ще получа точно тази награда в Деня на народните будители.

- Това е признание не само за дългогодишния ви труд, а и за резултатите от него - те са много впечатляващи.

- Обичам работата си. Тя е моят осъзнат избор. Ден след ден - вече 30 години, се изправям пред учениците с надеждата, че съм полезна.

Независимо от трудностите учителската професия е динамична, творческа и най-вече съзидателна. Прекрасни са срещите с бивши ученици, станали реализирани и добри хора.

Учителят измерва своя успех през успеха на учениците си. Удовлетворена съм от резултатите на моите седмокласници. Тази година те се наредиха на осмо място в страната на външното оценяване по бъгарски език след седми клас сред много софийски гимназии.

Постижението, разбира се, е и на учениците и мое - работата ни беше обща, тригодишна.

- А как се постига такъв отличен резултат?

- С упоритост и постоянство.

- Разбирам, че е така, но как успяхте да мотивирате учениците си да се отнасят сериозно към българския език?

- Специално тези деца да бъдат мотивирани, не е трудно. Идвайки в математическата гимназия в пети клас, те са си поставили по-високи цели.

Родителите подкрепят процеса на обучение, което е много важно. Така че при една системна работа, при по-високи изисквания, които съм поставила, резултатът е налице.

- А какво предизвиква интереса на вашите ученици?

- Сега сигурно ще ви изненадам, но това са четящи деца.

- Наистина ме изненадахте.

- Дори през годините сме участвали със снимки в различни конкурси, на които се вижда как четат книги в междучасията.

Вярно е, че повечето четат нещо, което аз не чета - привлича ги фентъзито. Провеждали сме часове, когато съм имала такава възможност, извън учебния процес, в които те са представяли книгата, която четат в момента и ги впечатлява.

Презентациите, които правят, са много интересни.

- Изграждат ли собствен стил?

- Някои да. И се палят един от друг, прехвърлят си текстове, както някога ние сме го правили.

- Кои са най-сериозните трудности, които срещате в общуването с учениците?

- В момента работя с дванайсетокласници. Това, което често ме затруднява, е, че си поставят ниски цели и че се задоволяват с по-посредствени резултати.

Разбира се, не всички, има и мотивирани ученици. Самонадеяни са и се насочват в една определена област, игнорирайки всичко останало. Например изявени математици от момчетата отписват другите сфери на науката.

- Това означава ли, че общата им култура куца?

- На някои, да.

- Трудно ли е да сте учител в днешно време?

- Аз винаги съм искала да бъда учител. Избрала съм си тази професия. Да, трудно е. Но не мисля, че бих могла да правя нещо друго, а смятам, че в това съм добра.

- Какви са впечатленията ви от младите ви колеги, които сега започват своя път в професията, как гледат на нея?

- Сега много се говори за нуждата от младо попълнение в учителското съсловие. Да, имаме нужда от млади хора.

В гимназията имаме такива колеги, които са свежи, иновативни и работят с желание. Но едва ли са осъзнали трудността на професията.

Нужно им е да се усъвършенстват всеки ден и наистина да полагат усилия. За радост, сдед тях има много добри попадения.

- Как ги възприемат учениците?

- Много добре. Срещат се младост с младост.

- Вие като успешно реализиран учител какъв съвет бихте им дали, за да са и те така успешни?

- Да бъдат постоянни, да не се отказват, да имат търпение.

- Битува мнение, че днешните ученици са все по-неграмотни. Вашите впечатления какви са?

- Относително е. Това, че имат пропуски в езиковата култура, се дължи на факта, че по-малко четат и по-малко пишат.

В съвременния свят създаваме много кратки текстове, говорим малко, еднозначно понякога, има известен спад в грамотността.

- Как тогава ги изведохте до осмо място в страната?

- За да има висок успех по български език и литература, трябва много писмени работи да се правят, много да се говори.

Учениците ежедневно да създават собствени текстове, защото това им е трудно.

- Считате ли себе си за будител?

- Не. Приемам, че съм само просветител. Много високо стоят народните будители. Трябва да се учим от тях.

- Кои според вас са съвременните будители?

- Вече казах - ние сме само просветители. Но просветители, които в често опустошаващото духовността ежедневие достойно пазят и предават наследството на народните будители!

Визитка

Родена е през 1963 г. в Ловеч

Завършила е немската езикова гимназия в родния си град

Висшето си образование получава във ВТУ “Св. св. Кирил и Методий”, специалност “Българска филология” и втора специалност “Немска филология”

Повече от 20 години преподава български език и литература в математическата гимназия

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Реални стимули за покупката  на нови коли

    Реални стимули за покупката на нови коли

    България е страната с най-остарял автопарк в Европейския съюз. Което носи последствия - за сигурността на пътя, за екологията и т.н. На този тъжен фон лек оптимизъм вдъхва информацията, че през октомври продажбите на нови коли е с над 9% повече, отколкото миналия октомври. Но достатъчно е човек да излезе на улицата и да види какви съборетини се
  • Тротинетките с каски? И футболистите играят с кори (Видео)

    Тротинетките с каски? И футболистите играят с кори (Видео)

    Изглежда доста готино да свалиш каската си. Е, по-яко е, когато си на мотор, но скоро ще трябва и на тротинетка. И нека противниците на идеята не забравят, че и футболистите играят с кори.  Още по темата с правилата за тротинетки вижте във видеозавещанието на седмицата с Димитър