Велоалеи, еднопосочни основни булеварди "България" и "Никола Габровски" с бус ленти, пешеходна главна улица "Васил Левски" и голям подземен паркинг на западния вход на Велико Търново - това са част от идеите на проектантите за облекчаване на трафика и паркирането в старата столица. Те са заложени в проект на Генерален план за организация на движението, които ще бъде предложен на обществено обсъждане на 16 декември. Отговорната работа е възложена на квалифицираните експерти от Института по транспортно строителство и инфраструктура. Разработката им е съобразена с желанието да великотърновци да слязат от автомобилите и да се придвижват в града с добре организиран градски транспорт, велосипеди или пеша. То е обобщено от онлайн допитване, в което са участвали над 1600 търновци.
"Основната ни задача бе да попитаме как хората си представят града си в следващите 10,20,30 г. и да създадем подходяща среда за алтернативни начини на придвижване. За последните години автомобилите са се увеличили с 30%. Ако всички автомобили в Търново паркират по първокласната улична мрежа, 65% от улиците ще бъдат заети от колите", посочи инж. Христо Грозданов от екипа. Затова целта е, чрез затваряне на отделни участъци, прекрояване на движението и реорганизация на кръстовища градът да бъде структуриран към пешеходците и велосипедистите.
Зам.-кметът проф. Георги Камарашев, каза, че ако сега идеите изглеждат неприложими, то в следващите години с реализацията на редица инфраструктурни проекти като АМ"Хемус", скоростния път Русе - Велико Търново и Северен пътен възел на Велико Търново, те ще изглеждат абсолютно приемливи. "Всичко с трафика във Велико Търново е една голяма динамика, в която ние сме приели кръста да направим генерален план за организация на движението", каза Камарашев.
Експертите са извършили детайлно наблюдение на 15 ключови кръстовища в града Ц както най-натоварените, така и тези с най-голяма концентрация на катастрофи. Обхванати са и пресечките, за които се очаква увеличаване на експлоатацията през следващите пет години. За всяко кръстовище има по 14-часово видеодосие. Направени бяха и специални наблюдения с дронове на най-натоварените пресечни точки. Технологията се използва за пръв път и освен данните за трафика, софтуерът изчислява и рисковете от възникване на ПТП.
Всички наблюдения са заложени в проекта, който ще бъде допълнен с препоръките на гражданите и се очаква да бъде приет от общинския съвет и да стане факт през 2020 г.