Учени обявиха: Първите Хомо сапиенс в Европа са открити в България

https://www.24chasa.bg/novini/article/8569447 www.24chasa.bg
Пещера "Бачо Киро". Снимка Уикипедия/imagesfrombulgaria.com

Човешки кости, открити в пещера в България, навеждат на мисълта, че Хомо сапиенс е пристигнал в Европа няколко хилядолетия по-рано, отколкото се смяташе досега, и е поделял по-дълго Стария континент с неандерталците, съобщи Асошийетед прес, цитирана от БТА .

Учени са попаднали на 4 костни фрагмента и зъб. Резултатите от радиовъглеродното датиране и ДНК тестовете показали, че находките са от 4-ма представители на Хомо сапиенс, като най-древната от тях датира отпреди около 46 000 години.

Предишните най-древни фрагменти от човешки кости в Европа бяха открити в Румъния.

"Усилията находките да бъдат датирани бяха свързани с проблеми, но изглежда, че са отпреди около 40 000 години, плюс или минус няколко хиляди години", заяви археоложката Хелън Фюлас от института "Макс Планк" за еволюционна антропология в Германия.

Учените смятат, че Хомо сапиенс е дошъл от Африка преди около 47 000 години, по време на краткотраен топъл период. "Това означава, че в разстояние на около 7000 години хора и неандерталци са живели на един и същ континент, взаимодействайки вероятно малко и не толкова често помежду си", отбеляза съавторът на изследването и директор на института Жан-Жак Юблен. Неандерталците са изчезнали от лицето на планетата преди около 40 000 години.

"Знаем, че когато са дошли Хомо сапиенс, там е имало неандерталци - каза Юблен. - Дунавската долина вероятно е била ползвана като път от представители на Хомо сапиенс, за да се придвижат в тази част на Европа." Фосилите са открити в пещерата "Бачо Киро" в България.

Пещерата е разположена на 300 m западно от Дряновския манастир, на неголямо разстояние от водната пещера "Андъка" в отвесна варовикова скала на 335 метра надморска височина.

Пещерата е сред Стоте национални туристически обекта на Българския туристически съюз под номер 22.

Тя е първата благоустроена пещера в България от дряновските туристи още през 1937 година, една от основните туристически забележителности в района.

През 1962 г. е обявена за природна забележителност.

Зловещият бой между фенове на „Ботев“ (Пд) и „Локомотив“ (Пд) на 24 май сериозно разбуни духовете. Той е бил уговорен и се е провел близо до Асеновградско шосе. В кървавата битка са взели участие по 15 човека от агитка. Целият мач е продължил около минута и половина. Вече се появи и видео на уговорения бой в „Трафикнюз“