Тодор Чонов: Търпението ни свърши! Съдим “Индра” за неработещото електронно таксуване в Пловдив

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8591987 www.24chasa.bg

- Вече не приемаме сериозно обещанията на испанската фирма

- Не може да вървят нощни автобуси, няма кого да превозват, казва зам.-кметът на Пловдив

- Г-н Чонов, ако трябва да разчитате на градския транспорт на Пловдив, ще прибегнете ли до услугите му?

- Той нито е толкова лош, нито е неудобен. Лично съм ползвал услугите на градския транспорт. В последните месеци и служебно го наблюдавам. Мисля, че много хора могат да разчитат на него. Бързам да уточня, че има неща, свързани с електроннобилетната система, която трябва да се подобри.

- Харесва ли ви състоянието на автобусите?

- Пловдив е един от градовете с най-нови автобуси. Те са от най-висока категория. Неслучайно и в новата поръчка за възлагане на 8 линии изискването е превозните средства да са от най-висок екологичен клас евро 6.

- По време на извънредното положение имаше критики към градския транспорт. Смятате ли, че мерките, които приложихте, бяха адекватни?

- Политиката на община Пловдив е да гарантира интересите на гражданите. Поради по-малкия брой на пътниците в извънредното положение една от мерките, които приложихме, бе да намалим броя на автобусите. Все пак бяха затворени училища, детски градини, магазини. За периода от 13 март до 11 май градският транспорт се движеше в редовен график в пиковите часове сутрин и следобед. А през останалото време вървеше на празнично разписание. Правехме

всекидневни

проверки на

превозвачите

дали

дезинфекцират

и спазват разписанията. Лично аз съм присъствал на тези инспекции.

- И сега продължават да вървят полупразни рейсове, а превозвачите твърдят, че това им трупа загуби. Съгласен ли сте?

- Мога да се позова не точно на техните думи, а и на кметовете на големите градове, които заявиха, че разходите и загубите достигат до 70-80%. Липсата на пътници беше видима. Общинското ни предприятие “Организация и контрол на транспорта” всекидневно проследява рейсовете с GPS.

- И какво установи? Изпълняват ли превозвачите разписанията?

- Не всички. Ще ви дам данни от наложените санкции за неизпълнения пробег, както и за пропуснати спирки и непълни курсове. Общо наложените наказания са на стойност 213 668 лева. Това е за период от 6 месеца назад. Няма да влизам в подробности за фирмите. А

санкциите за

пропуснати

спирки и курсове

са за 9600 лева. Факт е, че постъпват много сигнали от граждани за нередности от страна на обществения транспорт. Най-често хората се оплакват от подминаване на автобусни спирки, за непристойно отношение на шофьори и кондуктори, както и за липса на климатизация. За последните шест месеца са постъпили 55 сигнала. Наложени са санкции на превозвачите.

- Убеден ли сте, че след края на извънредното положение пловдивчани ще изоставят личните си коли и ще се качат на рейсовете?

- Всички наши действия са насочени към това - да предложим по-качествен транспорт на гражданите. По време на пандемията освободихме синята зона от плащане. Тогава целта беше хората да ползват личните си коли. Ще продължим да подобряваме обществения транспорт, за да го ползват повече хора. Неслучайно и общинският съвет прие нашето предложение за актуализиране на транспортната схема. Така искаме да отговорим на желанието на повече хора, особено в новите квартали около Пловдив, да има автобуси.

- Г-н Чонов, Пловдив е единственият град, където кондуктори късат билетчета, при вложени 20 милиона лева в система, която включва и електронно таксуване. Докога ще продължава това?

- Свидетели сте, че едно от първите ни действия беше да влезем във връзка с испанската фирма “Индра”, която внедри електронното таксуване и усвои средствата. Още в средата на януари проведохме среща с висшето ръководство на фирмата. То пое ангажимент да отстрани дефектите. Почти всяка седмица провеждаме видеоконферентни разговори. Нещата, които предприеха, не са на необходимото ниво.

- И с това ли ще се примирите?

- В никакъв случай. Най-вероятно ще си търсим правата по съдебен ред.

- Какво ще искате?

- Да ни платят неустойката по договора, която е в размер на 600 000 лева. Но има и други клаузи. Става въпрос за сложна система, която изисква софтуерни решения.

- Нали испанците се кълняха, че всичко ще оправят?

- Много пъти съм казвал, че тази система е проектирана преди повече от 10 г. И сега вероятно не е и в техните възможности да я направят да работи в пълната си функционалност. Имаме готовност да надграждаме тази система, която да улеснява гражданите. Но отново заявявам, че срещаме много сериозни проблеми с испанците, и ще бъдем принудени да си търсим правата по съдебен ред съвсем скоро. Разговорите ни с тях са на финал. Обещанията им вече не ги приемаме на сериозно. По договор казусът се решава от български съд.

- Давам ви пресен пример. Пътник понечи да си вземе електронен билет в един от градските автобуси. И това взе, че стана! Следващите, които решиха да си набавят, нямаха този шанс. Кондукторката беше удивена и каза, че това е първият билет от два дни насам. Колко още ще продължава така?

- В момента сме с вързани ръце. Нямаме право да променяме каквото и да било, докато не изтече договорът в края на годината. Едва след това постепенно ще вървим към отпадане на монетното разплащане. Ще търсим нови начини за закупуване на билети. Основната цел е да стане масово използването на картите, които да се валидират както чрез плащане с дебитна карта или с телефона.

- В началото казахте, че транспортът на Пловдив е много добър. Защо искате тогава да създадете общинско предприятие “Екологичен електрически транспорт”?

- Това беше залегнало в предизборната програма на кмета Здравко Димитров. Без да афишираме старта на проучвателните дейности, още в началото на февруари влязохме в контакт с департамента на Световната банка. Проведохме две срещи за проучване на възможностите за създаване на

общинско

предприятие,

което да

кандидатства по

оперативни

програми за

закупуване на

електробуси

Обнадеждени сме, защото срещнахме подкрепа и от общинските съветници, и от бизнеса, и от граждани.

- Мислите ли, че точно в този момент това е възможно - разходите и в държавата, и в Европа са силно затегнати. А създаването на такова предприятие е съпроводено с много средства, говорите за едни 30 млн. лева като начало. Откъде ще ги вземете?

- Говорим за общинско предприятие, което да получи финансиране от европейски програми за закупуване на екологичен транспорт. В самото начало сме.

- Наистина ли Световната банка се е заела да прави анализ за пускане на две автобусни линии в Пловдив?

- Тя пое ангажимент до края на юли да изготви доклад на базата на всички материали, които сме подали за маршрутните линии, трафика, броя на автомобилите. Докладът ѝ трябва да каже каква е икономическата обосновка и логика от създаването на такова предприятие. Нека изчакаме специалистите да си кажат думата. Нашата стратегия е да се започне предпазливо. София закупи за две линии 20 автобуса за 20 млн. лв. При нас параметрите ще са същите плюс

оборудване на

депо и зарядни

станции

- Зам.-кметът Илия Кирчев говори за дефицит от 40-50 млн. лв. до края на годината, а вие се каните да влагате 30 милиона за две линии. Реалистично ли е?

- Парите за тези линии ще дойдат от ЕС от новия програмен период 2021 - 2027. Смятам, че стагнацията от пандемията ще бъде преодоляна бързо.

- Защо премахнахте нощните автобуси, които вървяха по определени маршрути?

- Винаги автобусите са се движили до 23 ч. Преди домакинството за европейска столица на културата през 2019 г. е взето решението да има нощни автобуси заради очаквания наплив на туристи. И сега връщаме старото положение. Към момента пътникопотокът след 23 ч е изключително слаб, дори го няма. Загубите са огромни. Не може да вървят празни автобуси нощно време, няма кого да превозват. При необходимост това може да бъде променено, не е някаква догма.

- Когато поехте преди 7 месеца транспорта на Пловдив, така ли си го представяхте?

- Не точно. Мислех, че има по-голяма дисциплина в бранша, но се оказва, че превозвачите са свикнали да работят по определен начин. Те са в колаборация под формата на консорциум. И в един момент, когато настъпи време за нова обществена поръчка, избухват пререкания между тях, без общината да има каквато и да е вина. В процедура сега е поръчка за 8 линии. Чакаме Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе, за да продължим, и отваряме офертите в края на този месец.

CV

Тодор Чонов е роден през 1967 г. в Карлово. Започнал е кариерата си в областната дирекция на МВР в Пловдив. От 2002 до 2009 г. е на работа в ГДБОП в София като началник-сектор “Незаконен трафик на наркотици”. От 2009 до 2013 г. е директор на областната полиция в Пловдив. Под негово ръководство бяха реализирани успешни операции в борбата с престъпността. Специализирал е в академията на ФБР в Будапеща. След местните избори м.г. влезе в екипа на Здравко Димитров като зам.-кмет по транспорта. Семеен, с две дъщери.

  • Даниел Спасов, Катрин Селие, Милен Иванов и Александър Селие - двамата певци са със съпругата и сина на Марсел Селие.
СНИМКА: ФЕЙСБУК

    Загрижеността за бъдещето на “Мистерията на българските гласове” е наша мисия

    Златната марка “Мистерията на българските гласове” предизвика задочен спор на страниците на в. “24 часа” между певици от хора и настоящата диригентка Дора Христова. Днес публикуваме отговора на певеца Даниел Спасов, който също е част от историята на знаменития хор. “Писанията” на Дора Христова в отговор на отвореното писмо от народната певица Олга